Hej,
Har en fog som är fuktig, ca 40cm från duschvägg.
Kör med elburen golvvärmen men torkar ej.
har mätt med fuktmätare. Duschade för två timmar sedan och när jag mäter i duschen är det torrare.
Se bilder.
Har släppt en kula och den rullar mot brunnen i duschen så fallet verkar ok.
Badrum från 2011

• Hand håller en fuktighetsmätare visande 14,3 på en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital fuktmätare som visar 86.2 på displayen mot bakgrund av kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det "alltid" fuktigt där?
Det synbart fuktiga fortsätter "uppåt" i bild, är det mot duschen?

Tänk på att fog och fix inte är täta, utan det kan finnas rätt mycket vatten där under som kan ta tid att torka ut.
(Och i och med att tätskiktet är under dem är det helt okej)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:

Tänk på att fog och fix inte är täta, utan det kan finnas rätt mycket vatten där under som kan ta tid att torka ut.
inte tänkt på det förens i helgen.
Vi har en vattenskada i ett annan rum i huset så har blivit lite skadad av att kolla överallt..

nej det är mot vägg, under kommod.
Vänster ner är duschen.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:

Är med på att det kan ta tid att torka ut, men har tvättat och skrubbat hela golvet idag,
Tänkte om det var smuts, men allt annat torkar upp utan detta området.
Som tur är kommer fukttekniker imorgon och ska kolla på den andra läckan, då får han titta på detta också.

Men fogen är gjord för att kunna vara fuktig då den ligger utanpå tätskiktet och det faktum att den fortfarande är fuktig betyder att tätskiktet fungerar. Vad är liksom problemet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Men fogen är gjord för att kunna vara fuktig då den ligger utanpå tätskiktet och det faktum att den fortfarande är fuktig betyder att tätskiktet fungerar. Vad är liksom problemet?
Att det är exakt samma ställe som är fuktigt. fogen runt om området torkar upp samt att detta är utanför duschen. När jag mäter fukten i duschen så är den lägre och då duschade jag för 2 timmar sedan.

A Axel Svensson skrev:
Att det är exakt samma ställe som är fuktigt. fogen runt om området torkar upp samt att detta är utanför duschen. När jag mäter fukten i duschen så är den lägre och då duschade jag för 2 timmar sedan.
Det kan bero på att det är extra mycket hålighet i fixen (limmet under plattan) under just den kakelplattan så att vatten samlas där.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Om det lilla området alltid är fuktigt, eller är fuktigt längre än resten, kan det bara bero på en av två saker (eller båda samtidigt). Antingen är fallet inte korrekt där så att fukten samlas så att det tar längre tid att torka eller så läcker det någonstans så att fukt kontinuerligt tillförs.

Edit: För övrigt är bollmätare av den typ du använder notoriskt värdelösa.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om det lilla området alltid är fuktigt, eller är fuktigt längre än resten, kan det bara bero på en av två saker (eller båda samtidigt). Antingen är fallet inte korrekt där så att fukten samlas så att det tar längre tid att torka eller så läcker det någonstans så att fukt kontinuerligt tillförs.

Pannan tappar ej tryck (som vi första läckaget för 1 månad sedan i ett annan rum)
Så jag har bestämt att jag inte orkar två läckor på kort tid!

inga konstigheter att detta är 40cm utanför duschen?

Düsseldorff
Torkar det upp om du inte använder badrummet?

Torkar det upp om du inte använder badrummet?
Inte kommit så långt. Kan väl ta många dagar innan det torkar isf ? Veckor ?

Düsseldorff
Nej så lång tid borde det inte ta. Du bör åtminstone kunna se att det blir torrare och torrare. Eller mäta.

A Axel Svensson skrev:
Pannan tappar ej tryck (som vi första läckaget för 1 månad sedan i ett annan rum)
Så jag har bestämt att jag inte orkar två läckor på kort tid!

inga konstigheter att detta är 40cm utanför duschen?
Inte några speciella konstigheter. Tänk på att fogen och fixet (samt till viss del kaklet) inte är tät, alls.
Dvs när du duschar spolar du vatten på väggar och golv.
Den större mängden rinner utanpå, men en förvånansvärt stor mängd kommer att rinna utmed tätskikten och sakta men säkert leta sig mot golvbrunnen.
Exakt vilka vägar det tar beror på hur tätskiktet och fixet ligger och att det kommer vatten 40cm utanför duschen är inte något förvånande och inte något problem så länge tätskiktet är helt och vattnet förr eller senare torkar bort.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Magnus E K
På vilket sätt är de värdelösa? De ger falsklarm på metall så det måste man ju ta hänsyn till men vad mer?

Düsseldorff
Magnus E K Magnus E K skrev:
På vilket sätt är de värdelösa? De ger falsklarm på metall så det måste man ju ta hänsyn till men vad mer?
De är notoriskt värdelösa för att de är notoriskt icke tillförlitliga. Det vill säga, de ger inte ett tillräckligt exakt resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.