Hej,
Har en fog som är fuktig, ca 40cm från duschvägg.
Kör med elburen golvvärmen men torkar ej.
har mätt med fuktmätare. Duschade för två timmar sedan och när jag mäter i duschen är det torrare.
Se bilder.
Har släppt en kula och den rullar mot brunnen i duschen så fallet verkar ok.
Badrum från 2011
Har en fog som är fuktig, ca 40cm från duschvägg.
Kör med elburen golvvärmen men torkar ej.
har mätt med fuktmätare. Duschade för två timmar sedan och när jag mäter i duschen är det torrare.
Se bilder.
Har släppt en kula och den rullar mot brunnen i duschen så fallet verkar ok.
Badrum från 2011
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Är det "alltid" fuktigt där?
Det synbart fuktiga fortsätter "uppåt" i bild, är det mot duschen?
Tänk på att fog och fix inte är täta, utan det kan finnas rätt mycket vatten där under som kan ta tid att torka ut.
(Och i och med att tätskiktet är under dem är det helt okej)
Det synbart fuktiga fortsätter "uppåt" i bild, är det mot duschen?
Tänk på att fog och fix inte är täta, utan det kan finnas rätt mycket vatten där under som kan ta tid att torka ut.
(Och i och med att tätskiktet är under dem är det helt okej)
inte tänkt på det förens i helgen.Dowser4711 skrev:
Vi har en vattenskada i ett annan rum i huset så har blivit lite skadad av att kolla överallt..
nej det är mot vägg, under kommod.
Vänster ner är duschen.
Är med på att det kan ta tid att torka ut, men har tvättat och skrubbat hela golvet idag,Dowser4711 skrev:
Tänkte om det var smuts, men allt annat torkar upp utan detta området.
Som tur är kommer fukttekniker imorgon och ska kolla på den andra läckan, då får han titta på detta också.
Att det är exakt samma ställe som är fuktigt. fogen runt om området torkar upp samt att detta är utanför duschen. När jag mäter fukten i duschen så är den lägre och då duschade jag för 2 timmar sedan.Cruzze skrev:
Det kan bero på att det är extra mycket hålighet i fixen (limmet under plattan) under just den kakelplattan så att vatten samlas där.A Axel Svensson skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 054 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 054 inlägg
Om det lilla området alltid är fuktigt, eller är fuktigt längre än resten, kan det bara bero på en av två saker (eller båda samtidigt). Antingen är fallet inte korrekt där så att fukten samlas så att det tar längre tid att torka eller så läcker det någonstans så att fukt kontinuerligt tillförs.
Edit: För övrigt är bollmätare av den typ du använder notoriskt värdelösa.
Pannan tappar ej tryck (som vi första läckaget för 1 månad sedan i ett annan rum)Düsseldorff skrev:
Om det lilla området alltid är fuktigt, eller är fuktigt längre än resten, kan det bara bero på en av två saker (eller båda samtidigt). Antingen är fallet inte korrekt där så att fukten samlas så att det tar längre tid att torka eller så läcker det någonstans så att fukt kontinuerligt tillförs.
Så jag har bestämt att jag inte orkar två läckor på kort tid!
inga konstigheter att detta är 40cm utanför duschen?
Inte några speciella konstigheter. Tänk på att fogen och fixet (samt till viss del kaklet) inte är tät, alls.A Axel Svensson skrev:
Dvs när du duschar spolar du vatten på väggar och golv.
Den större mängden rinner utanpå, men en förvånansvärt stor mängd kommer att rinna utmed tätskikten och sakta men säkert leta sig mot golvbrunnen.
Exakt vilka vägar det tar beror på hur tätskiktet och fixet ligger och att det kommer vatten 40cm utanför duschen är inte något förvånande och inte något problem så länge tätskiktet är helt och vattnet förr eller senare torkar bort.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 054 inlägg