3 290 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Hjälp badrumsrenovering (läckage)
Ja, visst kan ett företag ställa ut garantier mot andra än kunder (t ex nuvarande bostadsrättshavare eller bostadsrättsföreningen i trådens fall) om de vill av goodwill men det har ju inget med TS eventuella (icke existerande) ansvar att göra. Det är den senare delen som jag ville tydliggöra.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Och jag ville tydliggöra att "Eventuell garanti gäller bara mot er." inte behöver vara korrekt.Claes Sörmland skrev:
Gjorde ni upp detta inför lägenhetsöverlåtelsen eller kontaktade säljaren badrumsrenoveringsföretaget senare efter överlåtelsen i samband med ett felaktigt utförande av badrummet framkom?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Jag tog upp frågan med företaget inför försäljningen och såg sen till att köparen fick reda på detta och hade kopior på nödvändiga handlingar.Claes Sörmland skrev:
Smart lösning och troligen värdehöjande för affären om man kan få företaget att ge detta skriftligt till köparen.BirgitS skrev:
Jag antar att TS inte har samma upplägg med tanke på vad som har skrivits tidigare i tråden. Utan det blir mer i trådens fall att knacka på badrumsrenoveringsföretagets dörr och hoppas på det bästa för föreningen och den nya bostadsrättshavaren om det senare visar sig att det är fel på renoveringsarbetena i badrummet. Det ska nog vara ett bra godhjärtat företag om de vill lägga pengar på att renovera samma badrum igen, jag undrar om sådana godhjärtade byggföretag ens existerar i dag.
TS bör nog av pedagogiska skäl hålla sig borta från den förhandlingen så att inte styrelse eller köpare får för sig att TS ska ordna med deras badrumsunderhåll.
Föreningen har sagt att det är jag som ska ge garanti för badrummet. Jag gjorde badrummet tillsammans med min vän som har BKR och vi har brutit kontakt för ett år sedan på dålig fot så kan inte ringa han om problem till badrummet.Claes Sörmland skrev:
Ni är inte längre bostadsrättshavare av lägenheten så primärt är detta en fråga mellan bostadsrättsföreningen och bostadsrättshavaren (=köparen av lägenheten). Stadgarna i föreningen reglerar underhållsansvaret mellan föreningen och bostadsrättshavaren. Vanligen (=enligt typiska stadgar) så ansvarar föreningen för underhållet av avloppsrören och golvbrunnen, alltså även om ni installerade rören och golvbrunnen under den tid som ni var bostadsrättshavare.
Vid en läcka som denna så betalar således föreningen för sitt ansvarsområde och bostadsrättshavaren för sitt. (Om det inte är en vattenledning som läcker, då står föreningen för det hela enligt bostadsrättslagen) Ni som före detta ägare av bostadsrätten kommer först in den dag som någon av dessa parter ställer ett krav på er för sin del. Har ni låtit fackman (= ett företag i branschen) göra jobbet så saknar ni i praktiken ansvar.
Men ska kolla i deras stadgar om det står något om att föreningen ska täcka brunn och avloppsrör.
Annars är alternativet ifall man river bara golvet men då blir de fusk enligt branschregler för tätskiktet.
Om du har ett avtal med föreningen eller bostadsrättshavaren (=köparen av lägenheten) om att du ställer upp en garanti så gäller det avtalet typiskt sett. Annars är det frivilligt upp till dig om du vill hjälpa till eller inte.S sean101 skrev:Föreningen har sagt att det är jag som ska ge garanti för badrummet. Jag gjorde badrummet tillsammans med min vän som har BKR och vi har brutit kontakt för ett år sedan på dålig fot så kan inte ringa han om problem till badrummet.
Men ska kolla i deras stadgar om det står något om att föreningen ska täcka brunn och avloppsrör.
Annars är alternativet ifall man river bara golvet men då blir de fusk enligt branschregler för tätskiktet.
När du läser stadgarna så är föreningen ansvarig för underhållet av allt som inte uttryckligen anges ingå i bostadsrättshavarens ansvar av det inre underhållet. Ofta står det t ex att bostadsrättshavaren ansvarar för golvbrunnens klämring och rengöring. Då ligger ansvaret för resten av golvbrunnen på föreningen.
Vad gäller avloppsgrodan så är det standard att föreningen är underhållsansvarig men det finns en och annan förening som har ändrat sina stadgar så att bostadsrättshavaren är ansvarig.
Klicka här för att svara