Jag håller på med badrumsrenovering i ett 70-talshus och vill isolera golvet innan jag lägger golvvärmeslingan.

Planen är följande lager, underifrån:

Makadam
Platta
(Ångspärr)
XPS
Armeringsnät
Elgolvvärme
Flytspackel
Tätskikt
Fix
Klinker

Frågan är om man ska ha ångspärren mot platten för att förhindra att XPSen blir fuktig och tappar sin isoleringsförmåga, eller inte. Det är ju inte standard att ha två lager med folie. Jag har också hört att man kan skippa tätskitet i gamla hus för att plattan ska få chans att "andas".

Hur hade ni gjort?
 
Bumpar denna. Ser att det är många som läst inlägget, men ingen vet alltså hur man brukar göra?

Better luck this time? :seenoevil:
 
Spontant skulle jag ju säga att ångspärren riskerar att skapa mer problem än den löser.

Vad har det varit för ytskikt i badrummet tidigare? Har det varit något problem med fukt underifrån tidigare? Har det varit golvvärme innan?
 
DyKarNN DyKarNN skrev:
Jag håller på med badrumsrenovering i ett 70-talshus och vill isolera golvet innan jag lägger golvvärmeslingan.

Planen är följande lager, underifrån:

Makadam
Platta
(Ångspärr)
XPS
Armeringsnät
Elgolvvärme
Flytspackel
Tätskikt
Fix
Klinker

Frågan är om man ska ha ångspärren mot platten för att förhindra att XPSen blir fuktig och tappar sin isoleringsförmåga, eller inte. Det är ju inte standard att ha två lager med folie. Jag har också hört att man kan skippa tätskitet i gamla hus för att plattan ska få chans att "andas".

Hur hade ni gjort?
Jag skulle inte lägga en ångbroms ovan xpsen, kör på ett diffusionsöppet tätskikt så fukten kan vädras ut, du kan också lägga en platon på plattan. Sen är det alltid en en riskabel lösning att isolera en platta ovanifrån, det bör tänkas igenom ordentligt.
 
Redigerat:
Är plattan ioisolerad har jag hört att golvvärme ska undvikas
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TheGame skrev:
Är plattan ioisolerad har jag hört att golvvärme ska undvikas
Så är det ju, den drar upp fukt i plattan.
 
Tack för svar!

mexitegel mexitegel skrev:
Spontant skulle jag ju säga att ångspärren riskerar att skapa mer problem än den löser.

Vad har det varit för ytskikt i badrummet tidigare? Har det varit något problem med fukt underifrån tidigare? Har det varit golvvärme innan?
Tidigare var det ett lager av någon typ av plastfolie/byggfolie, utan golvvärme. Inga problem med fukt någonstans i huset.

FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag skulle inte lägga en ångbroms ovan xpsen, kör på ett diffusionsöppet tätskikt så fukten kan vädras ut, du kan också lägga en platon på plattan. Sen är det alltid en en riskabel lösning att isolera en platta ovanifrån, det bör tänkas igenom ordentligt.
Men du hade lagt ålderbeständig plast under XPSen och platonmattan fortfarande?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.