1 898 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Dubbla tätskikt i golvet?
Jag håller på med badrumsrenovering i ett 70-talshus och vill isolera golvet innan jag lägger golvvärmeslingan.
Planen är följande lager, underifrån:
Makadam
Platta
(Ångspärr)
XPS
Armeringsnät
Elgolvvärme
Flytspackel
Tätskikt
Fix
Klinker
Frågan är om man ska ha ångspärren mot platten för att förhindra att XPSen blir fuktig och tappar sin isoleringsförmåga, eller inte. Det är ju inte standard att ha två lager med folie. Jag har också hört att man kan skippa tätskitet i gamla hus för att plattan ska få chans att "andas".
Hur hade ni gjort?
Planen är följande lager, underifrån:
Makadam
Platta
(Ångspärr)
XPS
Armeringsnät
Elgolvvärme
Flytspackel
Tätskikt
Fix
Klinker
Frågan är om man ska ha ångspärren mot platten för att förhindra att XPSen blir fuktig och tappar sin isoleringsförmåga, eller inte. Det är ju inte standard att ha två lager med folie. Jag har också hört att man kan skippa tätskitet i gamla hus för att plattan ska få chans att "andas".
Hur hade ni gjort?
Spontant skulle jag ju säga att ångspärren riskerar att skapa mer problem än den löser.
Vad har det varit för ytskikt i badrummet tidigare? Har det varit något problem med fukt underifrån tidigare? Har det varit golvvärme innan?
Vad har det varit för ytskikt i badrummet tidigare? Har det varit något problem med fukt underifrån tidigare? Har det varit golvvärme innan?
Jag skulle inte lägga en ångbroms ovan xpsen, kör på ett diffusionsöppet tätskikt så fukten kan vädras ut, du kan också lägga en platon på plattan. Sen är det alltid en en riskabel lösning att isolera en platta ovanifrån, det bör tänkas igenom ordentligt.DyKarNN skrev:
Jag håller på med badrumsrenovering i ett 70-talshus och vill isolera golvet innan jag lägger golvvärmeslingan.
Planen är följande lager, underifrån:
Makadam
Platta
(Ångspärr)
XPS
Armeringsnät
Elgolvvärme
Flytspackel
Tätskikt
Fix
Klinker
Frågan är om man ska ha ångspärren mot platten för att förhindra att XPSen blir fuktig och tappar sin isoleringsförmåga, eller inte. Det är ju inte standard att ha två lager med folie. Jag har också hört att man kan skippa tätskitet i gamla hus för att plattan ska få chans att "andas".
Hur hade ni gjort?
Redigerat:
Tack för svar!
Tidigare var det ett lager av någon typ av plastfolie/byggfolie, utan golvvärme. Inga problem med fukt någonstans i huset.mexitegel skrev:
Men du hade lagt ålderbeständig plast under XPSen och platonmattan fortfarande?FlugfiskarniJämtland skrev:
Klicka här för att svara