Om du själv byter/flyttar brunnen, så läs på om hur en brunn skall monteras. Det finns rätt bra monteringsanvisningar på hemsidorna hos de två dominerande tillverkarna av golvbrunnar. Jafo och Purus.

Jag har själv monterat brunn, det kan vara en utmaning att göra den ram som brunnen skall vila på, och lyckas montera den mot bjälkarna. Det är trångt att komma åt, framförallt där röret skall gå fram till brunnen.

En annan sak som många missar med spånskivor i golv. Alla kanter på skivan skall ha stöd av en bjälke. även runt golvbrunnen. Så spånskivan måste vila på samma ram som du monterar för brunnen. det måste finnas stöd även där du skarvar skivan.

• Gilla
Zemecke2 och 1 till
  • Laddar…
Om du ska sälja så är frågan hur en renovering av en okunnig amatör värderas. Om du inte vill lägga pengar på det kan det vara bättre att riva så att skadan blir inspekterbar och sälja i det skicket. Ska du renovera så tror jag att köparna är mycket tveksamma till en delrenovering av en amatör som uppenbarligen inte kan badrum.

• Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
Fast ett upprivet badrumsgolv, eller ett badrum med tydlig skada. Det tror jag sänker priset mer än en renovering kostar.

En renovering man gör själv, kan säkert skrämma bort en del spekulanter, men väldigt många frågar inte hur det utförts.

• Gilla
a128 och 2 till
  • Laddar…
Ja, men en renovering som köparen anser att omedelbart behöver göras om drar antagligen ner priset än mer. Då vet man ju inte hur det ser ut bakom.

• Gilla
Zemecke2 och 1 till
  • Laddar…
Brevet som du har lagt upp, från LF,, det är ju riktat till din förening.

Har du ingen egen bostadsrättsförsäkring ?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Brevet som du har lagt upp, från LF,, det är ju riktat till din förening.

Har du ingen egen bostadsrättsförsäkring ?
Jag har en egen bostadsförsäkring också. Dom sa att det var mer gynnsamt att använda mig av rotavdrag

Ja ROT bidrag får ju inte användas vid försäkrings arbeten så de har säkert rätt. Den skrivelsen måste vara rätt lukrativa för försäkringsbolagen.

Z Zemecke2 skrev:
Jag har en egen bostadsförsäkring också. Dom sa att det var mer gynnsamt att använda mig av rotavdrag
Skicka besiktningen till dem, samt era stadgar.
Be om en Meps kalkyl, så kan du ta kontantersättning för den delen du är berättigad till.

Sen är det upp till dig huruvida du vill nyttja rotavdrag eller inte.

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Fast ett upprivet badrumsgolv, eller ett badrum med tydlig skada. Det tror jag sänker priset mer än en renovering kostar.

En renovering man gör själv, kan säkert skrämma bort en del spekulanter, men väldigt många frågar inte hur det utförts.
Säkrast så marknadsför man inte badrummet som nyrenoverat utan som ett äldre badrum. Då blir det aldrig en diskussion om det och ingen köpare upplever att utfästelser har gjorts om badrummets förträfflighet. D v s man "renoverar" inte, man "reparerar" de delar som behöver repareras.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Z Zemecke2 skrev:
Om du i den har en begränsning till 10 000 för åldersavdrag, som du skrev tidigare i tråden. Så tycker jag du skall be dem förklara hur mycket de bedömer att du skall behöva betala själv här. Sedan får du värdera det gentemot att istället begära ROT advdrag. Du kan inte både få ersättning från försäkringen och ROT.

Men jag har för mig att du skrev något om att skadan var känd när du köpte? I så fall bör inte förs. bolaget betala något för återställande.

H hempularen skrev:
Om du i den har en begränsning till 10 000 för åldersavdrag, som du skrev tidigare i tråden. Så tycker jag du skall be dem förklara hur mycket de bedömer att du skall behöva betala själv här. Sedan får du värdera det gentemot att istället begära ROT advdrag. Du kan inte både få ersättning från försäkringen och ROT.

Men jag har för mig att du skrev något om att skadan var känd när du köpte? I så fall bör inte förs. bolaget betala något för återställande.
Han har inte någon begränsning av självrisken på 10.000, självrisken I det här fallet är 57.400. Se inlägget nedan. Troligen mer än vad ersättningen för badrummet skulle bli.

Z Zemecke2 skrev:
Okej, tog bort den bilden nu när du har sett den.
Vi gjorde en besiktning med Länsförsäkringar och såhär säger dom.
629865-bd711d313682c443993565da7400c979.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.