Hej!

Bor nyinflyttad 7:e veckan i en BRF som stambyttes 2008. Enl stadgarna ansvarar jag för golvbrunn.

Har ofta problem med dålig lukt i badrummet senaste tiden och lokaliserat den till golvbrunnen. Öppnar upp den och ser att vattenlåsinsatsen verkar vara fel för golvbrunnen, den har gängor vilket golvbrunnen saknar - dvs har ”tryckts på plats” vilket inte funkar utan den glipar vilket säkert orsakar luktproblemet. Avloppet är allra troligast kopplat till toalettens avlopp då spolning av toan skapade ett vattensug i duschavloppet.

Har ni tips på produkter man kan köpa för att kanske matcha golvbrunnen? Alternativt ringer jag in en rörmokare för att hitta en kompatibel insats.

Som ni kan se på bilden är golvbrunnen snuskig nedtill - den städades ur av en städerska med klor och andra produkter vid inflyttning - vad kan de bruna avlagringarna tyda på? Nu har jag hällt på Domestos och spolat rent.

Tack för tips!
 
  • En hand lyfter på locket av en trasig elektrisk apparat, exponerar mekaniska delar och ackumulerad smuts.
  • Smutsig tvättmaskintrumma med rost och avlagringar syns, behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig toalettsits med synliga skador ovanpå en säck och blå kant, i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Genaugenau Genaugenau skrev:
Hej!

Bor nyinflyttad 7:e veckan i en BRF som stambyttes 2008. Enl stadgarna ansvarar jag för golvbrunn.

Har ofta problem med dålig lukt i badrummet senaste tiden och lokaliserat den till golvbrunnen. Öppnar upp den och ser att vattenlåsinsatsen verkar vara fel för golvbrunnen, den har gängor vilket golvbrunnen saknar - dvs har ”tryckts på plats” vilket inte funkar utan den glipar vilket säkert orsakar luktproblemet. Avloppet är allra troligast kopplat till toalettens avlopp då spolning av toan skapade ett vattensug i duschavloppet.

Har ni tips på produkter man kan köpa för att kanske matcha golvbrunnen? Alternativt ringer jag in en rörmokare för att hitta en kompatibel insats.

Som ni kan se på bilden är golvbrunnen snuskig nedtill - den städades ur av en städerska med klor och andra produkter vid inflyttning - vad kan de bruna avlagringarna tyda på? Nu har jag hällt på Domestos och spolat rent.

Tack för tips!
Tror inte det är gängor utan gummipackning.
Du beskrev att det skapades ett sug när du spolade. Var vattenlåset vattenfyllt och på plats nör det skedde?
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Tror inte det är gängor utan gummipackning.
Du beskrev att det skapades ett sug när du spolade. Var vattenlåset vattenfyllt och på plats nör det skedde?
hej

stort tack för svar. Det kan mycket väl vara gummipackning som jag i sådana fall antar har torkat och styvnat, kan det stämma? insatsen vill inte sitta på plats utan hoppar ur golvbrunnen så fort jag tryckt till den.

Nja, jag spolade i toaletten när insatsen var borttagen - eftersom jag slängde lite hårtestar som fastnat i ett plastnät jag lagt ovanpå insatsen. Vanligtvis ser vattenlåset ut att vara vattenfyllt.
 

Bästa svaret

Det sitter ju en klack i brunnen över utloppet. Skall inte den passa in i insatsen? Jag menar att det ser ut som du inte vrdit insatsen till rätt läge när du trycker ned den. Men jag vet inte om den skall sitta i ett bestämt läge.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det sitter ju en klack i brunnen över utloppet. Skall inte den passa in i insatsen? Jag menar att det ser ut som du inte vrdit insatsen till rätt läge när du trycker ned den. Men jag vet inte om den skall sitta i ett bestämt läge.
jag ska kolla den igen, bra poäng. Minns inte att där fanns någon skåra som skulle passa mot klacken.

Givet golvbrunnens utformning, känner någon utav er till en kompatibel insats på rak arm? Kanske lika bra att byta ut den gamla?
 
Genaugenau Genaugenau skrev:
Hej!

Bor nyinflyttad 7:e veckan i en BRF som stambyttes 2008. Enl stadgarna ansvarar jag för golvbrunn.

Har ofta problem med dålig lukt i badrummet senaste tiden och lokaliserat den till golvbrunnen. Öppnar upp den och ser att vattenlåsinsatsen verkar vara fel för golvbrunnen, den har gängor vilket golvbrunnen saknar - dvs har ”tryckts på plats” vilket inte funkar utan den glipar vilket säkert orsakar luktproblemet. Avloppet är allra troligast kopplat till toalettens avlopp då spolning av toan skapade ett vattensug i duschavloppet.

Har ni tips på produkter man kan köpa för att kanske matcha golvbrunnen? Alternativt ringer jag in en rörmokare för att hitta en kompatibel insats.

Som ni kan se på bilden är golvbrunnen snuskig nedtill - den städades ur av en städerska med klor och andra produkter vid inflyttning - vad kan de bruna avlagringarna tyda på? Nu har jag hällt på Domestos och spolat rent.

Tack för tips!
Insatsen ser inte ut att vara tillräckligt nedtryckt.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Insatsen ser inte ut att vara tillräckligt nedtryckt.
Menar du att, i likhet med tompafix kommentar ovan, det inte handlar om gängor utan gummipackning? Jag har tryckt till den rejält men den vill inte sitta fast.
 
ådal ådal skrev:
Denna du har,

[länk]

men denna ska också passa.

[länk]
Stort tack! testar nog att byta ut den befintliga mot en ny.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Menar du att, i likhet med tompafix kommentar ovan, det inte handlar om gängor utan gummipackning? Jag har tryckt till den rejält men den vill inte sitta fast.
Inga gängor, ska bara tryckas fast med gummipackningen!
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Inga gängor, ska bara tryckas fast med gummipackningen!
som du, Hempularen och andra sade - jag tryckte till den och justerade även placeringen för klacken. Gummipackningen hade en slätare yta som jag lade mot klacken och insatsen verkar ha fäst bättre än tidigare.

Trots det köper jag nog en ny från Hornbach, troligen har gummipackningen styvnat lite för mycket. Min teori är nu att städerskan kanske inte tryckte den på rätt plats även om den blev väl rengjord. Håller tummarna att detta skall funka kortsiktigt.

Tack alla!
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis samma vattenlås. Gummipackningen blir dålig och insatsen behöver bytas.

Den nya insatsen var omöjlig att få på plats innan jag smorde gummipackningen med silikonspray.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.