Hej, jag tänkte byta badrumsfläkt och skruvhålen lär inte stämma överens med den gamla från 80-talet. Hur gör man på bästa sätt för att fylla igen de gamla hålen? Våtrumssilikon? Det finns så många varianter av våtrumssilikon... mögelresistent, neutralhärdande med mera - vad innebär detta? Spelar det någon roll för ett så "simpelt" ingrepp? Vet inte hur den gamla fläkten är fäst ännu då jag inte tagit bort den än, men jag gissar att plugg och skruv då det är gipstak. Antar man pillar ur de gamla pluggarna och fyller igen då. Ska man även ha i lite silikon i de nya pluggarna/hålen innan man skruvar fast den nya fläkten?

Vilket silikon som helst. Du kan limma fast den nya fläkten mot taket med en tunn tunn sträng. Då behöver du bara dra i de nya skruvarna utan plugg i gipset, de är bara där för att hålla fast fläkten till silikonet torkat.

• Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Köp en våtrumssilikon tex
CASCO SANITARY SILICONE

• Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Tak har inga tätskiktskrav, så gör det snyggt och prydligt.

• Gilla
irrbloss
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tak har inga tätskiktskrav, så gör det snyggt och prydligt.
Så då är det nästan bättre med spackel kanske? Om man skulle vilja måla om taket någon gång.

"Just do it"
Mvh

I irrbloss skrev:
Så då är det nästan bättre med spackel kanske? Om man skulle vilja måla om taket någon gång.
Japp, och ta vad du har hemma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.