Hej.
Olyckan var framme när jag skulle sätta fast trappräcket. Det slutade med att jag gjorde hål i våtrumstapeten i badrummet, på andra sidan väggen. Mycket korkat, jag vet.
Min fråga är, kan jag laga detta själv eller bör jag anlita en fackman?
Lite mer info:
Går detta att laga själv eller ska jag anlita en fackman?
Tacksam för svar!
Mvh
F
Olyckan var framme när jag skulle sätta fast trappräcket. Det slutade med att jag gjorde hål i våtrumstapeten i badrummet, på andra sidan väggen. Mycket korkat, jag vet.
Min fråga är, kan jag laga detta själv eller bör jag anlita en fackman?
Lite mer info:
- Sprickan/snittet i våtrumstapeten är ca 4 cm.
- Gipsskivan bakom våtrumstapeten är skadad. Gipsdamm samt några små gipsbitar har lossnat. Gipsskivan är dock inte så skadad att det inte skulle kunna gå att ”tvinga” tillbaka våtrumstapeten och limma fast den på gipsskivan (förutsatt att det går att få tätt så att inte fukt tränger in bakom tapeten).
- Sprickan är ca 60 cm upp på väggen och sitter nära duschen/blandaren.
- Badrummet är från 80-talet.
- Våtrumstapeten är ca 1 mm tjock.
- Badrummet används enbart av familjen så jag kan tänka mig en inte så ”estetisk lösning” om den är billigare. Vi har övervägt att spackla och måla om våtrumstapeten.
- Badrummet har inte använts sedan skadan uppstod.
Går detta att laga själv eller ska jag anlita en fackman?
Tacksam för svar!
Mvh
F
Det ser ju inte ut att vara i närheten av större mängder vatten och då skulle jag bara rensa ur skadan och limma den med fuktåligt lim. Så länge det inte droppar/rinner vatten över skadan så räcker det.
Dessvärre är skadan nära vattenblandaren och det kommer att komma vattevatten på ytan när man duschar.pacman42 skrev:
Barnen och sambol älskar att bada så duschkabin skulle not inte bli så populärt...
Duschdraperi skulle däremot kunna funka.
Om jag sätter ett duschdraperi för, så att vatten inte kommer direkt från duschen på skadan, skulle det då räcka med att limma fast våtrumstapeten för att förhindra fukt från ånga samt kondens att komma in bakom tapeten?
Är det bättre att skära bort den bit av tapeten som vikts ut och peta bort gipsdamm mm, för att sedan spackla igen hålet med våtrumsspackel och måla med våtrumsfärg?
Duschdraperi skulle däremot kunna funka.
Om jag sätter ett duschdraperi för, så att vatten inte kommer direkt från duschen på skadan, skulle det då räcka med att limma fast våtrumstapeten för att förhindra fukt från ånga samt kondens att komma in bakom tapeten?
Är det bättre att skära bort den bit av tapeten som vikts ut och peta bort gipsdamm mm, för att sedan spackla igen hålet med våtrumsspackel och måla med våtrumsfärg?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Jag skulle leta rätt på en liten bit våtrumsmatta (provbit eller vad som helst), tvätta med t-röd och limma fast den med vattentätt kontaktlim. Gärna som som en diamant med spets uppåt så vattnet inte vill in bakom, kommer hålla resten av badrummets livslängd.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Täta med sanitetssilikon för bara lim, spackel och färg är inte vattentätt.M Manne76 skrev:Om jag sätter ett duschdraperi för, så att vatten inte kommer direkt från duschen på skadan, skulle det då räcka med att limma fast våtrumstapeten för att förhindra fukt från ånga samt kondens att komma in bakom tapeten?
Det finns ju målade godkända system men i bad- och duschområdet är det alltid en särskild sorts väv närmast väggen för att det ska bli vattentätt ihop med våtrumsfärgen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden