Anna_H Anna_H skrev:
Tätskiktet sitter bakom kaklet, så metallbladet och gummipackningen är bara dekorationer. Om du är orolig för att det ska smyga in vatten där så behöver du även täta alla fogar, de är inte täta, utan det smyger in vatten bakom kaklet. Det är så badrum fungerar.

Claes Sörmlands skiss förklarar utmärkt.
Tack för feedback. Ja, hoppas det är så de har gjort.

För nyfikenhetens skull, varför är det i så fall så förbjudet att montera dusch etc i det som kallas zon A, dvs närmast genomföringar av rör? Och varför kräver försäkringen dessa saker för att gälla?

BirgitS
Varje hål i tätskiktet är en risk och då särskilt om hålet är i området för dusch.Ju färre hål desto mindre risk. Branschreglerna är till för att hålla nere risken.

• Gilla
marp68 och 1 till
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Tack för feedback. Ja, hoppas det är så de har gjort.

För nyfikenhetens skull, varför är det i så fall så förbjudet att montera dusch etc i det som kallas zon A, dvs närmast genomföringar av rör? Och varför kräver försäkringen dessa saker för att gälla?
Det är inte förbjudet. Det är olämpligt. Och, din försäkring gäller utan att du bygger om hela badrummet. Om det är länge sedan badrummet gjordes om är avloppet en större risk.

BirgitS BirgitS skrev:
Varje hål i tätskiktet är en risk och då särskilt om hålet är i området för dusch.Ju färre hål desto mindre risk. Branschreglerna är till för att hålla nere risken.
Tänker och har förstått det så. Därför jag är lite nojjig och verkligen vill kolla upp. Få bra tips etc.

Och kanon. Nu känner jag mig tryggare om jag går vidare med det hela.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.