Planerar byta vattenlås till handfatet men är osäker på hur man lossar det gamla vattenlåset... Sen är jag rädd för att förstöra saker. Jag vet att handfatet är lastgammalt och så småningom ska det bytas ut, men det får vänta lite. Plasten i vattenlåset är lite eljest och behöver bytas... Tänkte passa på att byta till ett vattenlås som man gör rent "uppifrån" och då behöver "allt" bytas.

Så här ser handfatet ut:
Närbild, handfatets avlopp, metallring, stopp i centrum, grönt porslin, använd, vardagligt badrumsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en oskarp rörmokardetalj med texten "IFO", troligen i ett badrum eller kök.
Skapa konto
Närbild på en handfatssifon och rörledningar, med gulaktig bakgrund och antydan till toalettstol.
Skapa konto

Är det bara att ta tag med rörtången och vrida eller sitter det permanent?

Själva vattenlåset tas bort från bottensilen genom att skruva på den övre gröna plastringen.

Ta bort proppen från bottensilen och ta ett nytt kort så att man ser insidan/utsidan av övre delen av bottensilen

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Ok, kollar på det imorgon

Sitter säkert ett spår för en vanlig stor mejsel under proppen.

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Uppifrån så ser jag inget att skruva på... Ska skruva isär underifrån imorgon...
Närbild på handfatets avlopp med vatten, smuts, och slitage runtom metallytan.
Skapa konto

Ser inget uppenbart om den går att ta isär... Närbild på smutsig handfatavlopp med synlig avloppssil och metallkomponent.
Skapa konto
Sprucken glödlampssockel i armatur, rostig, behöver rengöras eller bytas, ovanfrån, nära och avstängd.
Skapa konto

Övre bottensilen är skruvad i undre delen.
Tryck i två stora skruvmejslar uppifrån å håll i samtidigt som du skruvar på undre delen.

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Ok det är värt att testa lite

Hursom, hävarmen till pluggen måste ju väck innan resten går att få upp.
Det är inte så att den blanka delen har muttergänga?
650741-e198dfad63a65f76cbf02d23512bc0d0.jpg

Hävarmen gissar jag lossnar om man tar bort muttern... Annars sågar jag av den... Om det känns som resten lossnar...

Övre delen av bottenventilen går inte ned så långt så att hävarmen måste tas bort.

Kromad, rund, manuell avloppsventil med översvämningsskydd och stång för handfat eller diskho.
Skapa konto

Ungefär såhär lär det se ut

• Gilla
Christer Bill och 1 till
  • Laddar…
Ok!
Ja, då är det "bara" att ta i och gänga loss underddelen, och låta bli att spräcka handfatet...

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite krypande olja dagen innan kan nog vara en bra idé.

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite krypande olja dagen innan kan nog vara en bra idé.
Jo, det ska testas nu, det rör sig men skruvas inte upp... Blev misslyckat att bara hålla imot...
En gammal sliten badrumshandfat med en rostig avloppspropp och grönt porslin.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Övre delen av bottenventilen går inte ned så långt så att hävarmen måste tas bort.

[bild]
Ungefär såhär lär det se ut

Såga av den med tigersåg eller bågfil jäms med undersidan av porslinet vid packningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.