Nissens
F fribygg skrev:
Välkommen till forumet @jan hed.
I just den delen du valt för ditt premiärinlägg diskuterar vi bjälklag i badrum, du får försöka skapa en separat tråd om du vill diskutera svenska språket.
Det kan finnas möjlighet att bli moderator också om man har de ambitionerna. Hör av dig till redaktionen, så kan de hjälpa dig med info. :)

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välkommen till forumet @jan hed.
I just den delen du valt för ditt premiärinlägg diskuterar vi bjälklag i badrum, du får försöka skapa en separat tråd om du vill diskutera svenska språket.
Tack. Jo, jag har läst samtliga inlägg och vet således vad den ursprungliga insändaren handlar om. Här blev det fel, när jag kommenterade vad "Roffe_riff" skrev. Så, jag backar.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag vill be om ursäkt att den här uppdateringen tagit så lång tid. Jag tänkte skriva den efter att badrummet var klart, det tog längre tid än tänkt och sen har tiden bara gått.

Vi hade stor hjälp av alla kommentarer på forumet som pekade ut problemen. Och lika stor hjälp av alla kommentarer i stil av "var snickaren full?" som gav oss flera goda skratt under tiden som vi inte hade några problem med att hålla oss för skratt över situationen i övrigt. Vi hade flera långa diskussioner med deras kontorsansvarig, som tur var så var han markant vettigare än sina kollegor. Till slut satte vi oss med kontorsansvarig, deras besiktningsman och arbetsledaren. Vid det laget var det i princip klart att de inte skulle fortsätta, mer en fråga om hur avslutet skulle se ut.

Vi hade skrivit ut en hel hög med broschyrer och vägledningar om säker vatten, byggkeramikrådet och i princip varenda branschorganisation man kan tänka sig. Plus några forskningsrapporter. På det stora hela var de samstämmiga, och vi pekade ut på vilka punkter som vårt bygge avvek.

Deras besiktningsman menade att det är visst korrekt byggt, och att det vi skrivit ut avsåg om bjälklaget i sig självt ska vara bärande, men eftersom vi har betongplattor är inget av det relevant.

Vi ansåg att det i broschyrerna framgår en tydlig standard, men köper att det inte är samma sak som att de är facit. Det kan finnas andra standarder, så vilka standarder utgår de ifrån? Det fick vi inget svar på.

Den diskussionen gick i cirklar i säkert en frustrerande halvtimme. Höjdpunkten var när besiktningsmannen frustrerat utbrister att vi inte bara kan utgå ifrån massa utskrifter från internet.

I slutänden kom vi fram till ett pris som var mer än vad vi ansåg det värt, och mindre än vad de ansåg. Det var fantastiskt när allt var klart, och vi visste att vi inte längre skulle få oannonserade besök av hantverkare på kvällar och helger, inte längre någon som bara dyker upp på baksidan när man ligger i poolen.

Bygget låg nere till hösten när nästa firma tog över. Önskar verkligen att den övertagande firman hade kört från början. De levererade kvalitet, hantverksskicklighet och professionalitet. Problem som vi diskuterat med första firman löste sig helt plötsligt, "ah, vill ni ha det så, då finns det den här prylen vi kan montera in som tar hand om det".

Dom pekade också ut en hel del saker som inte kommit fram tidigare. Som att skivorna satt med tre skruvar per sida. Eller att man använt fel skivmaterial. Märkliga lösningar, som helt onödiga krökar på avloppsrör.

Den här badrumsrenoveringen blev en riktig mardröm, utdragen, stökig och dyr. Men nu är det klart, och den nya firman byggde ett riktigt fint badrum! Nu kan vi ta långa, härliga duschar, torka oss med varma handdukar från handdukstorken och sitta och skita samtidigt som vi funderar på hur lång tid vi kan skjuta på dräneringen - vi är mätta på byggprojekt för den närmaste framtiden.

• Gilla
  • Älska
Ajoken och 38 till
  • Laddar…
Skönt att det löste sig!
Men bjucka på en bild då, man vill ju se resultatet..! :geek:

• Gilla
hus520 och 4 till
  • Laddar…
Nu efter att det konstaterats att dom sket i det blå skåpet och sen vägrade torka upp skiten efter sig vara en bra idé att lägga ut en varning ang det aktuella företaget!
Tycker iallafall JAG.

• Gilla
AndersMalmgren och 10 till
  • Laddar…
G grizzly666 skrev:
Nu efter att det konstaterats att dom sket i det blå skåpet och sen vägrade torka upp skiten efter sig vara en bra idé att lägga ut en varning ang det aktuella företaget!
Tycker iallafall JAG.
Håller med!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det dåliga, likväl som det bra, företaget kan ha förtjänat ett omnämnande..

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.