Hej!

jag och min kära fästmö flyttar snart in i vårt nya hus! Jätteroligt.

vi har två plan varav övre plan har en toalett/dusch som inte är helt färdigställd på 4 kvadrat. Här har det flytspacklats och förberetts för el och alla rör är dragna.
Jag är ju ingen expert inom området men det som saknas är fuktspärr, kakel och inredning?

vad är ett rimligt pris vad en hantverkare för att ta sig ann jobbet?

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
A
Helt omöjligt att svara på om man inte riktigt vet standard.

men du behöver plattsättare, elektriker, rörläggare, fogare, inredning, snickare.

säg mellan 100 och 200 för en normal standard

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det måste säkerställas att konstruktionen är tillräckligt stabil för att tåla kakel och klinker så att den inte bara är dimensionerad för våtrumsmatta och -tapet. Dessutom måste du kontrollera att flytspacklet har gett ett fall som är godkänt enligt branschreglerna (BKR, GVK).

Utan att veta det säkert så är det nog så att kvalitetsmedvetna hantverkare inte vill sätta kakel och klinker eftersom de inte kan garantera att det håller i längden.

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste säkerställas att konstruktionen är tillräckligt stabil för att tåla kakel och klinker så att den inte bara är dimensionerad för våtrumsmatta och -tapet. Dessutom måste du kontrollera att flytspacklet har gett ett fall som är godkänt enligt branschreglerna (BKR, GVK).

Utan att veta det säkert så är det nog så att kvalitetsmedvetna hantverkare inte vill sätta kakel och klinker eftersom de inte kan garantera att det håller i längden.

Badrummet är i dagsläget utfört av hantverkare för drygt 2 år sedan men förra ägaren hade inte ekonomin till att färdigställa badrummet så de gjorde allt i förberedande syfte. Det är spacklat fall osv..

Såklart förstår att man vill försäkra sig om att det inte biter än i röven efter ett år såklart :)

A Aunty skrev:
Helt omöjligt att svara på om man inte riktigt vet standard.

men du behöver plattsättare, elektriker, rörläggare, fogare, inredning, snickare.

säg mellan 100 och 200 för en normal standard
för 4 kvadrat? Låter osannolikt högt

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
S
Philipherman Philipherman skrev:
Inget ovanligt pris om man kollar vad folk här på forumet betalat för sina badrum.

A
Nja du kan köpa inredning för 200 000 om du vill.
komma under 100 blir nog väldigt svårt eller iaf

Plattsättning: 20 000
Plattor: 40 000
Fogare: 2 000
Elektriker: 10 000
VS: 10 000
Inredning: 40 000
Hantverkare: 15 000

• Gilla
  • Haha
klorena och 1 till
  • Laddar…
A
men som sagt du kan tredubbla piset för plattor och inredning om du vill utan att blinka.

H
Hej!

jag och min kära fästmö flyttar snart in i vårt nya hus! Jätteroligt.

vi har två plan varav övre plan har en toalett/dusch som inte är helt färdigställd på 4 kvadrat. Här har det flytspacklats och förberetts för el och alla rör är dragna.
Jag är ju ingen expert inom området men det som saknas är fuktspärr, kakel och inredning?

vad är ett rimligt pris vad en hantverkare för att ta sig ann jobbet?
Vi räknade med vägg-och golvmaterial fram till kakel och klinkers 1000/kvm, golv och väggarnas kvadratmeter firman räkna på. Detta var dock för 10 år sedan. Inkl. rördragning och elektriker men utan inredning och lyxkakel ca 200.000 före rot.

BirgitS
Badrummet är i dagsläget utfört av hantverkare för drygt 2 år sedan men förra ägaren hade inte ekonomin till att färdigställa badrummet så de gjorde allt i förberedande syfte. Det är spacklat fall osv..

Såklart förstår att man vill försäkra sig om att det inte biter än i röven efter ett år såklart :)
Det blev nya branschregler januari 2021 och då ändrades t.ex. minimiavståndet mellan två rör som kommer ut från väggen från 4 till 6 cm.
Priset verkar vara rätt konstant mellan 2 och åtminstone 6 kvm, dels ändras inte väggytan så mycket och dels är det mer tidsödande att jobba i trånga utrymmen.

Har själv precis gjort detta på ca 2 kvadrat.
Plattor golv och vägg ca 5-6000.
fix och fog ca 1500.
Kromade vattenrör och tillbehör ca 3500.
Inredning kommod och spegel ca 5000 exklusive wc stol.
verktyg och övrigt kanske 2000
Tätskiktsfolie å tillbehör 2-3000?

Om du har OK fall och allt annat som el och vatten är förberett redan så skulle jag nog rekommendera att göra det själv, du borde utan problem kunna komma under 40k beroende på standard och vad som saknas i övrigt.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Z zep skrev:
Har själv precis gjort detta på ca 2 kvadrat.
Plattor golv och vägg ca 5-6000.
fix och fog ca 1500.
Kromade vattenrör och tillbehör ca 3500.
Inredning kommod och spegel ca 5000 exklusive wc stol.
verktyg och övrigt kanske 2000
Tätskiktsfolie å tillbehör 2-3000?

Om du har OK fall och allt annat som el och vatten är förberett redan så skulle jag nog rekommendera att göra det själv, du borde utan problem kunna komma under 40k beroende på standard och vad som saknas i övrigt.
jo men du räknar inte med arbete som är den stora kostnaden.
sedan är 6000 för plattor rena skräp plattorna.
även 5000 för inredning är skräp.

• Gilla
  • Haha
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
jo men du räknar inte med arbete som är den stora kostnaden.
sedan är 6000 för plattor rena skräp plattorna.
även 5000 för inredning är skräp.
nja, beror väl på smak. Man måste kanske inte ha dyraste marmorplattorna och Ikea inredning kanske duger, eller hur?

• Gilla
Mekplatsen och 5 till
  • Laddar…
P
A Aunty skrev:
Nja du kan köpa inredning för 200 000 om du vill.
komma under 100 blir nog väldigt svårt eller iaf

Plattsättning: 20 000
Plattor: 40 000
Fogare: 2 000
Elektriker: 10 000
VS: 10 000
Inredning: 40 000
Hantverkare: 15 000
Plattor för 40 000 motsvarar nästan 1700 kr kvm om man räknar på 24 kvm. Om man tar ett enkelt pris på 250 kr så motsvarar det ca 160 kvm yta.
Om man väljer rätt firma så gör plattsättaren även fogningen.

Så utan tvekan ska han kolla upp om det finns hantverkare som vill göra jobbet om han köper allt själv om han skalägga 1700 spänn för plattor per kvm.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
Z zep skrev:
nja, beror väl på smak. Man måste kanske inte ha dyraste marmorplattorna och Ikea inredning kanske duger, eller hur?
nä behöver inte dyraste marmorplattorna men du får knappt skräp plattor för det priset och det vill man verkligen inte ha, det kommer inte bli billigare i längden kan jag lova.

och du får inte ens inredning för 5000 på Ikea om det är det kvaliteten man vill ha.
tvättställ, handfat, spegelskåp, förvaringsskåp, krokar, duschvägg, toalettstol

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.