Hej jag står inför att jag behöver gjuta upp golvet i badrummet i mitt fritidshus.
Ska gjuta upp 30-45mm på en yta på 6m³. ca 30 närmast golvbrunn och ca 45 längst bort.
Vad ska jag använda för att gjuta upp den volymen? Det är en betongplatta som golv nu och den är rätt grov.
Vanlig cement?
Jag tänker ha matta på golvet.
Ska nämna att fritidshuset står kallt när jag inte är där. Har inget vatten indraget.
Mvh Daniel
Ska gjuta upp 30-45mm på en yta på 6m³. ca 30 närmast golvbrunn och ca 45 längst bort.
Vad ska jag använda för att gjuta upp den volymen? Det är en betongplatta som golv nu och den är rätt grov.
Vanlig cement?
Jag tänker ha matta på golvet.
Ska nämna att fritidshuset står kallt när jag inte är där. Har inget vatten indraget.
Mvh Daniel
Redigerat:
Normalt flytspacklar man , får jag fråga varför du ska gjuta så mycket när du redan har betonggolv?H Håll höger skrev:Hej jag står inför att jag behöver gjuta upp golvet i badrummet i mitt fritidshus.
Ska gjuta upp 30-45mm på en yta på 6m³. ca 30 närmast golvbrunn och ca 45 längst bort.
Vad ska jag använda för att gjuta upp den volymen? Det är en betongplatta som golv nu och den är rätt grov.
Vanlig cement?
Jag tänker ha matta på golvet.
Ska nämna att fritidshuset står kallt när jag inte är där. Har inget vatten indraget.
Mvh Daniel
Nja golvbrunnet sticker upp ca 30mm från betonggrunden. Det är ett nybygge. Kanske lite klantigt, men det är så det är nu.Jonatan79 skrev:
Men ingen fara att flytspackel fryser sönder eller något i minusgrader?
Tack för svaren!
Nä tanken var att bygga upp golvet efter gjutningen så vi visste att golvbrunnen stack upp.
Men nu är jag lite klokare, blir nog flytspackel då.
Men en fråga till då, kan jag sätta plywood på väggarna ner mot golvet (kanske med en avstängningslist mot golvet) och flytspackla direkt mot plywooden eller behöver jag ha någon fuktspärr mellan flytspackel och plywood?
Nä tanken var att bygga upp golvet efter gjutningen så vi visste att golvbrunnen stack upp.
Men nu är jag lite klokare, blir nog flytspackel då.
Men en fråga till då, kan jag sätta plywood på väggarna ner mot golvet (kanske med en avstängningslist mot golvet) och flytspackla direkt mot plywooden eller behöver jag ha någon fuktspärr mellan flytspackel och plywood?
Ska du inte ha gips på väggarna också?H Håll höger skrev:Tack för svaren!
Nä tanken var att bygga upp golvet efter gjutningen så vi visste att golvbrunnen stack upp.
Men nu är jag lite klokare, blir nog flytspackel då.
Men en fråga till då, kan jag sätta plywood på väggarna ner mot golvet (kanske med en avstängningslist mot golvet) och flytspackla direkt mot plywooden eller behöver jag ha någon fuktspärr mellan flytspackel och plywood?
Tänkte sätta upp fiboskivor på plywooden.
Kommer inte att ha något vatten indraget, duschkabin, så jag vet inte riktigt vad jag måste ha som minimumskydd på väggarna.
Kommer inte att ha något vatten indraget, duschkabin, så jag vet inte riktigt vad jag måste ha som minimumskydd på väggarna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
En duschkabin kräver väl att det är vatten indraget i rummet?H Håll höger skrev:
Om du vill följa branschreglerna så medför en duschkabin att det är ett våtrum och det ska därmed vara tätskikt på golv och väggar om det inte gäller en oisolerad källare med tillskjutande markfukt. Sen är det ju upp till dig om du vill ta risken med att inte sätta tätskikt på väggarna. Du måste själv avgöra vad det kan bli för skador i huset om det är ett smygläckage i någon rörkoppling bakom duschkabinen eller kommoden under lång tid.
Absolut!Matti_75 skrev:
Bättre på precis ALLA sätt.
Bygg med slipsatsen en 5-6 cm tjock "ram" utåt längs alla väggar, som har ett svagt fall mot brunnen men samtidigt ligger i våg "längs med väggarna".
Låt det sedan sätta sig ett par timmar, d.v.s hårdna lite.
Fyll sedan i med hela hinkar slipsats och dra av från din tidigare gjorda "ram" och brunnen, och arbeta dig runt tills du är klar.
Arbeta med en planka ell liknande.
Du kan fuktspärra direkt på slipsatsen, den blir stenhård & är prisvärd.
Men blanda den rätt, så att den blir som "riktigt fuktig sand" typ, INTE mer vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä jag kommer ha en hink jag tar med in i kabinen och en campingduch på batteri, så jag räknar med att det inte blir något vattenläckage från ledningar.BirgitS skrev:
En duschkabin kräver väl att det är vatten indraget i rummet?
Om du vill följa branschreglerna så medför en duschkabin att det är ett våtrum och det ska därmed vara tätskikt på golv och väggar om det inte gäller en oisolerad källare med tillskjutande markfukt. Sen är det ju upp till dig om du vill ta risken med att inte sätta tätskikt på väggarna. Du måste själv avgöra vad det kan bli för skador i huset om det är ett smygläckage i någon rörkoppling bakom duschkabinen eller kommoden under lång tid.
Ska höra med kommunen vad som krävs för tätskikt, om det funkar med sån våtrumsväv + våtrumsfärg
Jag
Tack för det svaret!Matti_75 skrev:
Tack så mycket! Det låter som en jättebra lösning!J jawen skrev:Absolut!
Bättre på precis ALLA sätt.
Bygg med slipsatsen en 5-6 cm tjock "ram" utåt längs alla väggar, som har ett svagt fall mot brunnen men samtidigt ligger i våg "längs med väggarna".
Låt det sedan sätta sig ett par timmar, d.v.s hårdna lite.
Fyll sedan i med hela hinkar slipsats och dra av från din tidigare gjorda "ram" och brunnen, och arbeta dig runt tills du är klar.
Arbeta med en planka ell liknande.
Du kan fuktspärra direkt på slipsatsen, den blir stenhård & är prisvärd.
Men blanda den rätt, så att den blir som "riktigt fuktig sand" typ, INTE mer vatten.
[bild]
