Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Havererad badrumsrenovering

1. T
    Medlem · 58 inlägg

Tobbe_C

Medlem
    Hej Byggahus!

Jag står mitt i en delvis havererad badrumsrenovering och skulle behöva lite råd.
    Bolaget som är anlitat är ett större välrenommerat bolag med våtrumscertifikat från BKR.
    Det är inget lågprisalternativ så frågan om bolagets vara eller icke vara tar jag gärna senare nu är det mer konkreta frågor.

Bolaget byggde klart badrummet den 18 November men vid besiktning så upptäcker vi att vatten rinner ur Duschzon och ut på golvet i mitten av badrummet. Vi konstaterar Dåligt fall som sämst 2mm i Duschzon och 1mm utanför Duschvägg men i Zon 1. Fallet mäts på en meter men på delar av denna sträcka finns även bakfall vilket resulterar i att vattnet rinner åt fel håll. Efter ca 2,5min Dusch så har vattnet stigit till en nivå på ca 4mm djupt upp till 1,1m från Duschväggen.

Efter en lång diskussion med undanflykter går dem till slut med på att rätta till felet. Först var det mitt fel för att jag bett dem göra slå låg tröskel som det var möjligt. Jag gav ok till max 5cm tröskel men när badrummet är klart är den bara 2,5cm hög. Sen var det plattornas fel, man menade att det inte går att lägga fall med 60x30 plattor. Till sist kakelkillens fel (samma entreprenad). Först när jag slår på Duschen och vattnet rinner bort till gamla avloppet backar dem.

Först vill man bara plocka upp klinkers och lägga mer fix men eftersom det bristande fallet är på golvet under anser jag att det bara en kosmetisk fix. Entreprenörer bedyrar dock att det finns fall under och att kakel killen bara lagt klinkers fel.

Företaget kommer med lika olika kreativa idéer om hur man kan åtgärda till exempel bygga fall med gummi samt att man försöker skrapa rent tätskiktsfolien med stålsikel vilket förstås slutar med en folie fylld av hål över hela golvet. Jag ringer då CC Höganäs och frågar vad som gäller med garantin vid detta förfarande och dem föreslår att om man bara skall ta bort golvet är det bättre att ta bort folien och lämna 5cm från kant på golvet och skarva på ny tätfolie. Entreprenören nappar på förslaget och tar då bort tätskiktet och lämnar 5cm runt om.

När klinkers och fix är borttaget så blir det tydlig att det är lika dåligt fall under. Till och med sämre. Sämsta stället har 1mm bakfall i Zon 1. Entreprenören vill nu fixa till det genom att punktspackla golvet med Höganäs FB4500 för att rätta till fallet. Iden är kanske inte helt korkad, det finns nämligen fall att ta av på golvet. Närmast väggen längst bort från avloppet kan man mäta upp 15mm fall och sen blir det sämre och sämre ju närmare brunnen man kommer.

Jag kommer att anlita en oberoende besiktningsman men det känns ändå som ett heltidsjobb att läsa BKR, Ringa företag för att reda ut vad som är rätt eller fel. Jag har väldigt mycket bilder ifall någon blir hjälpt av det.

TL DR

1. Kan man verkligen få rätt fall i badrummet utan att ta bort tätskikt på hela golvet? Genom att lämna 5cm runt om känns det som en stor risk att man bygger en ficka där vatten kan bli stående.

2. Den andra risken är att man får spackel i mellan nytt och gammalt tätskikt och därför inte får det tätt. Åsikter?

3. Entreprenören har plockat bort tätskiktsfolien men inte gummilimmet som är under. Istället har man lagt ett lager primer på denna och avser att spackla över med FB4500. När jag nu påtalar detta börjar dem skrapa, tycker nästan synd om killarna som försöker handskrapa ett helt golv.

Redigerat
  2. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 914 inlägg

Anna_H

Husägare
    Svaret på fråga 1. är definitivt Ja, det blir en ficka. Behöver inte vara ett problem, men kan bli det. Har man värmegolv torkar det ju upp ändå, men på sommaren blir det ju fukt stående, vilket ju tex kan ge en kul mijlö för diverse "växtlighet".

3. FreQa
    Husägare · Östergötland · 1 844 inlägg

FreQa

Husägare
    Säger någon kreativa ideer så dra öronen åt dig och anlita en besiktningskonsult.
    Du har inga foton att förmedla? Vi här på Byggahus har lärt oss att man ser ett fel i ett hörn så är det oftast mer fel...

4. Ludde Jakobsson
    Medlem · 342 inlägg
    Hej
    Om jag var dig skulle jag genast kontakta en besiktningsman eller en annan plattsättare som kan hjälpa dig. Gå inte med på något förrän du har haft någon annan där som är på din sida. Jag gissar att en besiktningsman kommer att säga gör om gör rätt och då får dom göra om golvet med tätskikt.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 58 inlägg

Tobbe_C

Medlem
    Jag har besiktningman bokat till på Fredag 25e men det är efter dem har spacklat och lagt nytt tätskikt. Risken finns ju att dem får bakläxa igen av besiktningsman men det kan också vara svårt för besiktningman att veta vad som finns under.

Ang. punk 3 ovan
    Jag har varit i kontakt med Höganäs vilka poängterade vikten av att golvet skall vara rent innan FB4500 appliceras för att få fäste och att spackel inte får komma på överlappat. Problemet med fickorna kvarstår dock.

Redigerat
  6. T
    Medlem · 58 inlägg

Tobbe_C

Medlem
    "Kreativa ideer" är min benämning. Jag har hur mycket bilder som helst. Jag kan lägga till några i tråden.

7. T
    Medlem · 58 inlägg

Tobbe_C

Medlem
  8. A
    Medlem · 6 inlägg

Ama1223

Medlem
    Jag hade bett dem avvakta från att göra något ytterligare tills dess att besiktningsmannen har bedömt situationen.

9. Thomas59
    Byggveteran · Stockholms län · 3 014 inlägg

Thomas59

Byggveteran
    Skulle aldrig godkänna fulfix. Bara att börja om från början. Företag som fuskar/slarvar ska lida för fusket. Annars lär dom sig aldrig.

Med det sagt. Tips: När ni tar in företag som ska gjuta/flyta golv med fall ska ni skriva in i kontraktet att korrekt fall ska mätas upp och dokumenteras INNAN tätskiktet appliceras. Det är enda sättet att säkerställa korrekt fall och att företaget inte gör fullösningar.

När tätskikt är applicerat och plattor redan är lagda finns inget sätt att kontrollera fallet. Att ytskiktet (plattorna) har korrekt fall är ingen garanti för korrekt fall på tätskiktsnivå. Bakfall och svackor i tätskiktet döljs tyvärr lätt av fuskande hantverkare.

Att man, som i detta fall, inte ens bryr sig om att dölja sina misstag säger allt om att man inte bryr sig. Man räknar väl kallt med att a/fusket inte upptäcks, b/kunden inte orkar klaga eller c/man kommer undan med en fullösning efter att kunden stått på sig.

Att certifieringsorganisationerna inte sedan länge infört krav på dokumentation av korrekt fall innan tätskikt appliceras är verkligen märkligt.

10. han.kan
    Medlem · 11 inlägg

han.kan

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CF92EC67-38B3-491F-9F9C-421C64963EF1.jpeg

11. T
    Medlem · 58 inlägg

Tobbe_C

Medlem
    Dilemmat här är att jag inte har rätt att döma dem till att göra om allt. Företaget har rätt att själva åtgärda felet.
    Vad jag kan försöka göra är att skjuta ner deras åtgärder med besiktningsman.

Vad jag nu krävt och dem godkänt är skriftliga egenkontroller samt att jag tar in besiktningsman för både tätskikt och slutbesiktning.

I efterhand skulle man förstås krävt skriftliga egenkontroller, tveksamt dock att det blir nån nästa gång för mig. Så mycket BKR och anvisningar som jag nu har läst hade jag lika gärna kunnat gör jobbet själv

12. T
    Medlem · 58 inlägg

Tobbe_C

Medlem
    • Laddar…
  13. T
    Allvetare · Skåne · 5 866 inlägg

tank77

Allvetare
    Skitsnack att man inte kan få bra fall med stora plattor då jag nästan uteslutande lägger bara 60x60cm nu för tiden och sedan kuvertskär dom i duschfallet.

Dom måste ta bort nedersta raden på väggkaklet också, sedan kan man slipa bort allt tätskikt på golvet samt 10cm upp väggen så att man kan ansluta med nytt tätskikt med 5 cm överlapp. Innan dess får du ju flytspackla igen och denna gång med fall kanske, allt annat är fusklösningar och kommer inte att bli bra.

Blir arg när jag läser sådan här skit. Själv har jag väl gjort typ 500 stycken badrum och inte haft bakfall i ett enda av dom.

Hur? Jo, för jag använder ett jäkla vattenpass:rolleyes:

14. T
    Medlem · 58 inlägg

Tobbe_C

Medlem
    Jag håller med och det är den lösningen som jag har förordat. Nu har dem spacklat upp med fb4500 och när jag mäter ser fallen som mest dugliga ut. Men problemet är ju nu längs väggen.
    E5BCB61C-1CB0-4660-AE6E-7B83056D08DC.jpeg
    178A566C-97CB-4148-AD4B-1D9A3F328F70.jpeg

15. T
    Medlem · 58 inlägg

Tobbe_C

Medlem
    Här vill dem fylla up med ”Tublim”.

Höganäs erbjöd sig idag att göra platsbesök men bara om entreprenörer efterfrågade det. Jag har meddelat entreprenören men svar har uteblivit

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.