Hej, jag har rustat en liten toalett, och har lagt in en ny matta. Nu skall toaletten tillbaka. Den var tidigare skruvad, men jag funderar om jag skall limma den istället denna gång, för att ej förstöra tätskiktet.

Är det någon som limmat sin toalett på matta nyligen som kan tipsa om vilket våtrumssilikon man kan använda som är bra och håller den på plats?

Gärna andra råd/tips med gällande detta om det är något mer man bör tänka på.

Tack på förhand
/Per
 
T
Bara att ta en vanlig genomskinlig våtrumssilikon. Sätt toalettstolen på plats och dra sedan en sträng med silikon runt hela toalettstolens bas, spraya på lite vatten blandat med Yes och dra bort överflöd med en liten glasspinne, efterdra med finger, vänta tills nästa dag sedan kan man nyttja toastolen!
 
  • Gilla
eriksthlm och 1 till
  • Laddar…
Har bara limmat mot klinkers. Vet inte om Plastmatta ställer andra krav.
I Princip skall det väl räcka med ett vanligt våtrums Silicon. Vill du ha lite kraftigare saker så funkar dock nedan garanterat.

Tec7 funkar dock praktiskt taget till allt.
LIM & BYGGFOG TEC7 VIT (P-18051) | Byggmax
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
MrJay
Spelar ingen roll, samma sak oavsett tillverkare.
Ta den med färgen som passar bäst. Personligen föredrar jag tec7 som inte förstör underlaget, den har dock uppnått rena fantasipriser de senaste 6 månaderna.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Rickard.
Använd vanligt våtrumasilikon, absolut inte tec 7 eller annat montagelim då toan kommer bli snudd på omöjlig att få bort om/när den skulle behöva bytas.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Bara att ta en vanlig genomskinlig våtrumssilikon. Sätt toalettstolen på plats och dra sedan en sträng med silikon runt hela toalettstolens bas, spraya på lite vatten blandat med Yes och dra bort överflöd med en liten glasspinne, efterdra med finger, vänta tills nästa dag sedan kan man nyttja toastolen!
Jag trodde man skulle lägga en limsträng ”under” toan, men du menar att den hålls kvar bara man lägger vid kanten med? Vill inte ha något rangligt
 
När du ska limma så lägg några smala stickor ca 2 - 3 mm på 4 ställen. du ställer ditt stolen och ritar runt och drar med ett sandpapper där silikonen blir, den fäster inte riktigt på en matta , den är liksom lite fet på ytan. Lägg en sträng med silikon innanför ritsen och ställ på stolen , snygga till det som sväller ut och låt stå ett dygn utan belastning. Stickorna gör att det går att skära med smal kniv eller bågfilsblad om du måste ta bort stolen. Annars kan det bli släggan för att ta bort stolen.
 
  • Gilla
BlocketKungen och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
När du ska limma så lägg några smala stickor ca 2 - 3 mm på 4 ställen. du ställer ditt stolen och ritar runt och drar med ett sandpapper där silikonen blir, den fäster inte riktigt på en matta , den är liksom lite fet på ytan. Lägg en sträng med silikon innanför ritsen och ställ på stolen , snygga till det som sväller ut och låt stå ett dygn utan belastning. Stickorna gör att det går att skära med smal kniv eller bågfilsblad om du måste ta bort stolen. Annars kan det bli släggan för att ta bort stolen.
Tack och bock för dom tipsen! Precis sånna man önskar
 
T
N Nygge72 skrev:
Jag trodde man skulle lägga en limsträng ”under” toan, men du menar att den hålls kvar bara man lägger vid kanten med? Vill inte ha något rangligt
Räcker gott och väl med kanten bra, overkill att lägga under toan.
 
  • Gilla
eriksthlm och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
När du ska limma så lägg några smala stickor ca 2 - 3 mm på 4 ställen. du ställer ditt stolen och ritar runt och drar med ett sandpapper där silikonen blir, den fäster inte riktigt på en matta , den är liksom lite fet på ytan. Lägg en sträng med silikon innanför ritsen och ställ på stolen , snygga till det som sväller ut och låt stå ett dygn utan belastning. Stickorna gör att det går att skära med smal kniv eller bågfilsblad om du måste ta bort stolen. Annars kan det bli släggan för att ta bort stolen.
Tänker du typ tandpetare eller plattare?
 
Vad som helst duger som är ca 2 3 mm, man lägger dom så dom tangerar ytterkanten på stolen, det fungerar utmärkt, har lossat en stol med en lite längre bladkniv. Klart är lite tufft av skära men går och ha tålamod. Men inte varje dag man byter en toastol.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
T
J jonaserik skrev:
Vad som helst duger som är ca 2 3 mm, man lägger dom så dom tangerar ytterkanten på stolen, det fungerar utmärkt, har lossat en stol med en lite längre bladkniv. Klart är lite tufft av skära men går och ha tålamod. Men inte varje dag man byter en toastol.
Så jävla hårt sitter inte en toastol limmad med silikon, bara att ta en mattkniv och skära längs kanten och sedan trycka till toastolen med kroppen i sidled så lossnar den vackert. Har tagit bort ett ex antal toastolar i mitt yrkesliv......
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Så jävla hårt sitter inte en toastol limmad med silikon, bara att ta en mattkniv och skära längs kanten och sedan trycka till toastolen med kroppen i sidled så lossnar den vackert. Har tagit bort ett ex antal toastolar i mitt yrkesliv......
Funkar det lika bra att skruva den bara man har i silikon i skruvhålen, eftersom man bryter tätskiktet. Detta är ju ej bad/duschrum utan bara toalett/handfat
 
T
N Nygge72 skrev:
Funkar det lika bra att skruva den bara man har i silikon i skruvhålen, eftersom man bryter tätskiktet. Detta är ju ej bad/duschrum utan bara toalett/handfat
Ja men det brukar följa med täckpluggar/lock, annars kan man köpa det löst, fult att ha silikon i hålen kan jag tycka!
 
Akvariesilikon. Tänk på fisken!
 
  • Gilla
PellesHus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.