Krilleman
Krilleman: Rostfri träskruv av typen VVS-skruv är att föredra! Inte något galvaniserat skräp som rostar.
12 svar · 3,5k läst
·
T
tergo: [citat] det är normalt att vattenytan gungar när det blåser framförallt på ovanvåningen då är du närmare utloppet på luftningsröret på taket
1 svar · 1,0k läst
Krilleman
Krilleman: Öppna luftskruven när du stängt både tillopp och retur så får du svar om det tätar eller ej.
5 svar · 2,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det finns två vanliga standarder på plaströr så dom tillverkar därefter två nipplar. 45/40 och 43/40. Tunnväggiga rör eller tjockväggiga.
9 svar · 2,2k läst
·
filippile
filippile: [citat] ska kolla på det. Tack
5 svar · 6,2k läst
·
R
Roobiiiiin: Okej tack, det är cirka 10 mm jag behöver spackla upp på 2 ställen. Tror du det ökar risken för sprickor osv sen? Har golvvärme i golvet.
2 svar · 1,6k läst
J
jalmars: Tack!
2 svar · 1,3k läst
·
J
2 svar · 1,3k läst
·
C.Sand
C.Sand: Tack för all hjälp. Tätskiktsleverantören från pci skriver i mail till oss: Han kommunicerar lösning till företaget som sedan får skriva ner detta till oss i sin tur. Så här kommer vi inte längre än så. Vi får helt enkelt invänta detta åtgärdsförslag för att komma vidare och få detta klart med besiktningsman för dessa moment. Men vi har lärt oss en massa på vägen.
66 svar · 7,5k läst
·
Lity
Lity: Fick besiktningsprotokollet idag. Ett skämt. Han skrev med tilluften till badrummet, efter att jag ifrågasatte att han inte ens påpekade det. Först idiotförklarade han mig, och menade på att tilluft bara sker i sovrum och typ vardagsrum, men sedan fick han pudla till entreprenören att jag hade rätt. Han hade tydligen missförstått mig (hur nu det är möjligt, när jag rakt ut frågade
42 svar · 6,5k läst
·
Gustav Robertson
Gustav Robertson: [citat] Ganska gammal tråd, men laddar ändå upp instruktioner här.
23 svar · 33,1k läst
·
K
kalleman5: [citat] Plastbiten inne i ville synnerligen inte lossna. Den sitter stenhårt fast och man får bara av små små bitar i taget...
11 svar · 4,8k läst
·
P
Patzer: Behöver fixa ett badrum från 70-talet. Ska inte bli för dyrt. Någon som har tips på hantverkare i Malmö / Trelleborg / Svedalaområdet? Vettig prissättning och snyggt arbete. Är intresserad av kakel och klinker men även våtrumstapet kan vara ett alternativ. Även tips på villka jag bör undvika är av intresse. Någon som har erfarenheter av Ideha?
0 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Kan ju bara gissa vad som är problemet med fogarna och det kan vara en blandning av tvålrester, hudceller och kalk, vilket då betyder att man omväxlande behöver använda rengöringsmedel (typ allrent) och kalklösare. Alla ämnen ska sitta kvar typ 10-15 minuter innan de sköljs bort. Produkten du länkar till verkar vara någon sorts rengöringsmedel som inte tar kalk eftersom den inte
1 svar · 6,1k läst
BirgitS
BirgitS: Silikon är det enda som står med i branschreglerna för tätning av t.ex. borrhål. Tätning i betydelsen vattentätt alltså.
2 svar · 2,9k läst
I
Isabl: Hade rörmokare här nu. Toaletten som läckte var inte installerad korrekt, mellan packningen och toaletten var det inte tätt. I golvet sitter avloppet med 90mm rör som sen går ner i 75mm. Toaletten är nu ansluten till 90mm-röret i golvet, dock helt utan någon anslutningsdel/muff för 110-75mm övergång. Vad tror ni? Jag är rädd att det blir fel när dem inte har anpassat med en muff,
7 svar · 3,5k läst
·
raveper
raveper: En gång skippade jag stoppa in något i hålet. Lät det helt enkelt vara hål och det funkade det med.
5 svar · 1,2k läst
K
Kastar_spjut_i_radhus: Jag törs drista mig till att säga att bostadsrättshavaren i vart fall inte ansvarar för att underhålla kajorna.
17 svar · 2,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det kan vara lagt med för mycket klinkerfix så att fogen inte fått bra fäste eller blivit så tunn att den nötts bort. Skaffa en fogskrapa och skrapa ner så du får dit ett ordentligt lager med ny fog
2 svar · 2,2k läst
·
R
Rolle85: Det var några år sedan som jag skapade denna tråd. En forma fick komma hit och bila ut brunnen. Den satt djupt så de var ett stort jobb.
9 svar · 3,0k läst
·
S
Sami Al: [citat] Ja märkte faktiskt när jag skickade länken att de var klinkers? Ställer det till det? Jag gick in på leverantörens hemsida (o inte återförsäljaren) så stod det varken kakel eller klinkers, men symbol för både vägg o golv fanns (längst ner under produktinfo) https://dekora.se/series/empera/ Tack för förtydligande.. precis ett sånt svar hade jag kunnat köpa om de gav mig
10 svar · 3,6k läst
·
H
henche: [citat] Ingen timer. Kollade nu, har ställt in 21,5 grad som lägsta golv temperatur (rummet kan ha lägre temp,). Det har dragit 23 kWh senaste 30 dagarna. Bor i Västmanland så rätt kallt senaste tiden, har normalstort fönster i badrummet. Såhär i efterhand hade jag hellre valt vattenburen golvvärme. Vi gjorde om badrummet 2018.
14 svar · 4,9k läst
·
H
Hans G2: Rätt liten risk för fuktskada även om skruven rostar sönder och det blir stopp så det trycker upp. Däremot risk för dålig lukt den dagen det inte är helt tätt mellan skriv och rör. Men se det från den ljusa sidan, det är bara på ett ställe. Jag känner till en nyproduktion av flerfamiljshus där man lyckats i pricka rören stort sett överallt med för långa skruv.
3 svar · 1,9k läst
P
Plupp 507596: Tack för svar, vad beror de på att fogmassan släpper? Behöver de åtgärdas eller kan de va som det är?:D
3 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Reklamationer ska åtgärdas inom skälig tid, vilket ofta betyder några veckor. Du kan pröva med att skicka ett mejl (det ska ju vara skriftligt) att om det inte är fixat inom två veckor så kommer ni att anlita en annan firma som får göra jobbet på den vanliga firmans bekostnad.
1 svar · 864 läst
omdirigerad
omdirigerad: Badkaret på bilden är *troligen* gjort i nån typ av glasfiber, med en stålram inuti. Därtill kommer det behöva fästas i underlaget på ett sätt som motstår helt otroliga krafter - gissar jag. Minsta flexibilitet i själva karet skapar ju hävstång mot de två vertikala stöden. Allt det här ska klara av 80kg människa, plus 2-300kg vatten, plus vad nu själva karet väger - och det är
1 svar · 1,7k läst
·
S
StorVerkstan: Hej! Vi har ett gammalt bubbelbadkar (Aqualine från 2008 tror jag) som idag gick ”sönder”. Helt plötslig går inte vattnet över nedersta ventilen/insuget utan rinner ut i avloppet istället. Vad jag kan se så går röret+slangen till denna ventil in i motorn/kompressorn. Kan inte se eller känna att det läcker från någon av kopplingar. Lägger upp ett par bilder på badkaret och
0 svar · 1,3k läst
·
J
Jocke Best: [citat] Nej det är ju jag som är blind! Jag såg växelventilens video och trodde att han svarade på videoinlägget! Ber om ursäkt, trodde det var TS vägg. Här satt jag och tänkte hur kan man inte höra att det där är bom? :rofl::rofl::rofl::rofl:
34 svar · 11,1k läst
·
CharlieBlanche
CharlieBlanche: Varför får ni inte ha PAX fläktar längre?
32 svar · 5,9k läst
·
L
lob: [citat] De som säljer apparater till båtar och husbilar/vagnar brukar skriva att de tål fukt bättre. Vet inte om det är sant dock. Jag har en LTC i min husbil. Den är från 2016 och funkar fortfarande. Såg nu att du ville ha 32 tum, det vet jag inte om de klarar.
2 svar · 1,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Troligen finns det ingen, och det kan också vara ett rätt stort jobb att lägga en tät sådan i ett hus från 50-talet
4 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.