Krilleman
J Jeppeeng skrev:
Här ser man litegrann
Men då är det ju hur mycket plats som helst att göra efter konstens alla regler!!!
Slöhet/okunskap att inte göra på annat sätt.

I min gröna ring är det egentligen samma sak.
Men där är det inga fasta fekalier/toapapper som ska färdas.
Men fortfarande fel om det ska vara korrekt.

I mina gula markeringar ska det också vara långböj eller dubbla 45º böjar enligt säkervatten kan tilläggas.

Renoveringsprojekt, rörinstallationer synliga, träkonstruktioner, avloppsrör markerat med rosa och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörledningskomponenter med en liggande och en stående ledning, vinklade vid 45 grader. Teknisk illustration.

WC-ledningen får däremot anslutas med 90º då det fasta fekalierna endast kan ta en väg.

Teknisk illustration som visar röranslutningar, en stående och en liggande, med en vinkel ≤90°.

Jag rekommenderar denna smidiga produkt:

AHlUXW2ViEiS_76IATd65kvCdXHdpfFoPXWc07XDZsQK_XfXTcPHW2HFDyoOwCxIsM_8exZAHgLPtdl7fg_rwas7Ehcrgq1d34A57RXPZL_y_NFZm2eRMPfIgjJ_2xQPT6RtH4eo7ijPuXx4Q_qXihpUK39bcPZPgUslK37cTUtwRDQyKjqhZu6Olu3I1COxzgxfCAl93wIVmck=s512-pd-pc0x00ffffff
 
Redigerat:
Krilleman
nino nino skrev:
Jo men tänkte om det var några speciella saker som gjorde det olämpligt eller om det bara ska vara så.
Mitt avlopp går ner i änden på 110 röret, så inget efter men det är kanske lika illa?
Nej, om WC går ner i grenrör "ovanifrån" så är det helt OK då det fasta elementen åker rakt ner.

Hela tanken med säkervatten och avlopp är att motverka att fast materia åker baklänges.
Ett allt för vanligt fenomen då mängder med installationer har bakfall.

Ta bara den nya regeln att förminskningar i liggandes ledning ska monteras tvärt emot det alla har lärt sig sen "gammalt":

Illustration av rör anslutet till betongstruktur, detalj markerad, dimensioneringsändring av avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Men finns det fler förslag på vad jag ska ha som sticker upp ur golvet till skitstolen ? Skulle det gå ta bort excenterstosen som sitter där och stoppa dit ett 110 rör som stämmer i höjd med mitt tilltänkta golv? Det jag blir osäker kring då är att det 110 röret bara skulle bli nån cm då den gråa muffen som den vita excenterstosen sitter i bara är 1cm under mitt tilltänkta golv. Eller måste jag byta hela T-kopplingen som nån föreslog här ovanför?
 
Går det inte att ta ett 110 rör som sticker upp och en wc stos i det?
 
Krilleman
J Jeppeeng skrev:
Men finns det fler förslag på vad jag ska ha som sticker upp ur golvet till skitstolen ? Skulle det gå ta bort excenterstosen som sitter där och stoppa dit ett 110 rör som stämmer i höjd med mitt tilltänkta golv? Det jag blir osäker kring då är att det 110 röret bara skulle bli nån cm då den gråa muffen som den vita excenterstosen sitter i bara är 1cm under mitt tilltänkta golv. Eller måste jag byta hela T-kopplingen som nån föreslog här ovanför?
nino nino skrev:
Går det inte att ta ett 110 rör som sticker upp och en wc stos i det?
Visst finns det produkter som klarar av detta förfarandet.
Men det är inte just detta som är problemet.

Tex:
https://www.jafo.eu/produkter/wc-anslutningar-wc-stosar/wc-stosar-excentriska/3106703-gas-wc-7

Det är grenröret 88,5º som blir "ståendes" som är problemet med dagens normer.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Går det inte att ta ett 110 rör som sticker upp och en wc stos i det?
Menar du att jag tar bort vita excenterstosen och sätter ett slätt 110 rör i samma ställe som den vita sitter nu? Det hade ju varit det enklaste känner jag
 
Krilleman
J Jeppeeng skrev:
Menar du att jag tar bort vita excenterstosen och sätter ett slätt 110 rör i samma ställe som den vita sitter nu? Det hade ju varit det enklaste känner jag
Enklast, ja.

Korrekt med dagens regler, nej.
Se mina markeringar ovan i rosa/grönt/gult vad som är felaktigt.

Men detta borde din röris ha haft koll på!
 
J Jeppeeng skrev:
Menar du att jag tar bort vita excenterstosen och sätter ett slätt 110 rör i samma ställe som den vita sitter nu? Det hade ju varit det enklaste känner jag
Ja så tänkte jag men det är ju tydligen inte godkänt och då kan jag känna att det är dumt att göra så.
Ja det är ett elände att behöva göra om men det är inte roligt att behöva rensa i tid och otid eller i värsta fall få översvämning med avloppsvatten.

Har själv gjort en blunder i en hyreslägenhet jag har, där får jag rensa minst 2ggr /år...
När andra lägenheten ska renoveras ska jag ta upp golvet och rätta till men tills dess får jag rensa... :cry:
 
Krilleman Krilleman skrev:
Enklast, ja.

Korrekt med dagens regler, nej.
Se mina markering i rosa/grönt/gult vad som är felaktigt.

Men detta borde din röris ha haft koll på!
Och det gör inget att det det nya 110 röret bara kommer bli nån cm då jag bara har 1cm från gråa muffen till färdigt golv?
Såg dina markeringar, tacksam att du tar dig tid känns oroväckande. Men vill helst bara lösa det här så det funkar. Vad är bästa alternativet att göra just vid toa anslutningen utan att behöva byta allting men ändå få det att stämma för att koppla till en wc stol?
 
Krilleman
J Jeppeeng skrev:
Och det gör inget att det det nya 110 röret bara kommer bli nån cm då jag bara har 1cm från gråa muffen till färdigt golv?
Produkten jag länkade till räcker att muffen är under golvspånet.
Men det blir inte bra med grenröret ståendes.

J Jeppeeng skrev:
Såg dina markeringar, tacksam att du tar dig tid känns oroväckande. Men vill helst bara lösa det här så det funkar. Vad är bästa alternativet att göra just vid toa anslutningen utan att behöva byta allting men ändå få det att stämma för att koppla till en wc stol?
Att sätta plåster på cancer brukar inte fungera så bra tråkigt nog.

Det enda rätta är att bygga om avloppet efter konstens alla regler nu när du har möjligheten innan golvspånet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Produkten jag länkade till räcker att muffen är under golvspånet.
Men det blir inte bra med grenröret ståendes.



Att sätta plåster på cancer brukar inte fungera så bra tråkigt nog.

Det enda rätta är att bygga om avloppet efter konstens alla regler nu när du har möjligheten innan golvspånet.
https://www.jafo.eu/produkter/wc-anslutningar-wc-stosar/wc-stosar-excentriska/3106703-gas-wc-7 Den där menar du då? Att vita excenterstosen ryker och man stoppar den där på samma ställe?
Kommer nog sluta med att jag får ringa hit rörmokaren igen.
 
Krilleman
J Jeppeeng skrev:
[länk] Den där menar du då? Att vita excenterstosen ryker och man stoppar den där på samma ställe?
Precis, du lägger golvspånet och låter ett rakt 110mm rör sticka upp ovan golvspån/flytspackel.

Kapa 110mm röret i höjd med golvet, tryck i denna WC-anslutning och på med tätskiktet.

Men jag skulle starkt avråda från detta.

J Jeppeeng skrev:
Kommer nog sluta med att jag får ringa hit rörmokaren igen.
Det bästa alternativet i ditt läge då det är billigast att göra om nu med golvet öppet.

Fast jag skulle tveka på att ta tillbaka samma röris då denna inte verkar kunna dagens regler.

Och man behöver inte vara ansluten till säkervatten för att göra godkända försäkringsmässiga installationer kan tilläggas. Är företaget däremot anslutet till säkervatten så släpper du inte in denna rörmokare igen.

Skriv in företagets org.nr här så får du svar:
https://www.sakervatten.se/

sakervatten.png
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.