Hej !
Jag bor i ett äldre hus som har en liten kaklad duschnisch med stort golvavlopp i ena hörnet av källaren intill tvättstugan.
Nischen har använts av tidigare ägare (70-80-tal) och är såklart inte våtskiktspreparerad eller liknande. Några direkta skador har jag inte kunnat konstatera. Men jag kommer trots detta att hantera utrymmet varsamt fram till nästa renovering. Tills dess tänkte jag ställa ett litet badkar i nischen som jag direktansluter till golvavloppet och sedan använder försiktigt utan vattenstänk på väggar m.m.
Nu är jag på jakt efter en duschblandare efter att jag låtit rörmokaren ta bort den befintliga blandaren som satt på väggen. Detta gjordes i samband med ny vattendragning längre bort på väggen för ett nyare badrum på markplan.
Men när jag kollar på MORA; FMM och de övriga stora så ser det inte ut som att det finns färdiga dusch- eller badkarsblandare som har utanpåliggande direktanslutning för rör som kommer in på 150 mm. Är det jag som missar något här eller ? Hur gör man smidigast en sådan anslutning, behövs det någon fördelare som minskar inkommande rör till smalare avstånd mellan V/K ? Mattsson har några modeller, men där är CC mellan rören 40 mm ?
Tack på förhand och Glad Påsk
Jag bor i ett äldre hus som har en liten kaklad duschnisch med stort golvavlopp i ena hörnet av källaren intill tvättstugan.
Nischen har använts av tidigare ägare (70-80-tal) och är såklart inte våtskiktspreparerad eller liknande. Några direkta skador har jag inte kunnat konstatera. Men jag kommer trots detta att hantera utrymmet varsamt fram till nästa renovering. Tills dess tänkte jag ställa ett litet badkar i nischen som jag direktansluter till golvavloppet och sedan använder försiktigt utan vattenstänk på väggar m.m.
Nu är jag på jakt efter en duschblandare efter att jag låtit rörmokaren ta bort den befintliga blandaren som satt på väggen. Detta gjordes i samband med ny vattendragning längre bort på väggen för ett nyare badrum på markplan.
Men när jag kollar på MORA; FMM och de övriga stora så ser det inte ut som att det finns färdiga dusch- eller badkarsblandare som har utanpåliggande direktanslutning för rör som kommer in på 150 mm. Är det jag som missar något här eller ? Hur gör man smidigast en sådan anslutning, behövs det någon fördelare som minskar inkommande rör till smalare avstånd mellan V/K ? Mattsson har några modeller, men där är CC mellan rören 40 mm ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
I produktgruppen Blandarfästen finns denna: https://www.fmmattsson.com/sv/blandarfasten-och-vaggbrickor/20991600
Alltså inkommande rör nedifrån (uppifrån om den vänds upp och ner) och sen en blandare framför.
Alltså inkommande rör nedifrån (uppifrån om den vänds upp och ner) och sen en blandare framför.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Kan ju tillägga apropå ovanstående att källare med oisolerad betongplatta och betongväggar eller liknande inte brukar tätskiktas annat än just i duschen eftersom man anser att golv och väggar tål en del vatten men inte att vara ständigt blöta. Så du behöver inte vara rädd för lite stänk på väggarna.kinshasa skrev:
Inte helt lätt att förstå om du menar att blandaren ska sitta direkt i väggfästena, eller kopplas på rören som kommer ner?kinshasa skrev:
Hej !
Att hitta blandare som är 150 cc är inte så svårt.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIgcHAg9uU_gIVDYxoCR1sUQmzEAAYAiAAEgJWhfD_BwE
Tack för svaren BirgitS och Ingvar.
Din länk med "vinkelkopplingen" ser ju ut att funka perfekt för min behov.
Jag tar till mig av kritiken, jag borde har förtydligat. Det är de vertikala kopparrören som leder vattnet här i "duschen". De två röröppningarna inifrån väggen är blindade sedan tidigare och inte längre kopplade till systemet.
Men jag tolkar era svar som att den typ av väggbricka som Birgit länkade till gör ju att vilken blandare som helst med standardavstånd på rören kommer att funka här ?
Mvh Jörgen
Din länk med "vinkelkopplingen" ser ju ut att funka perfekt för min behov.
Jag tar till mig av kritiken, jag borde har förtydligat. Det är de vertikala kopparrören som leder vattnet här i "duschen". De två röröppningarna inifrån väggen är blindade sedan tidigare och inte längre kopplade till systemet.
Men jag tolkar era svar som att den typ av väggbricka som Birgit länkade till gör ju att vilken blandare som helst med standardavstånd på rören kommer att funka här ?
Mvh Jörgen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Svensk standard är c/c 160 mm och nere på kontinenten är det 150 mm i stället men det finns exenterkopplingar om man nu absolut vill en blandare som inte har samma mått som blandarfästet.kinshasa skrev:
Jag hade helst kört 160. Men röris Nr 1 som drog kopparledningarna satt dom på 140 från varann. Under åren har jag haft en annan röris i huset som hastigast kikade på detta och trodde att man eventuellt kunna bända isär kopparrören dom 2 cm som behövs för att kunna köra på standardmått. Men redan det faktum att det finns kopplingar som parerar problemet är ju bra att veta.
Mmm, men dra isär rören lär du få göra ändå. Excenterkopplingarna som finns är tänkta att användas mellan blandarfästet och blandaren. Exv om du har ett fäste på 150 mm och vill sätta dit en blandare som är 160.kinshasa skrev:
Jag hade helst kört 160. Men röris Nr 1 som drog kopparledningarna satt dom på 140 från varann. Under åren har jag haft en annan röris i huset som hastigast kikade på detta och trodde att man eventuellt kunna bända isär kopparrören dom 2 cm som behövs för att kunna köra på standardmått. Men redan det faktum att det finns kopplingar som parerar problemet är ju bra att veta.
Hur ser det ut uppåt? kommer rören ner från genom taket på det avståndet, eller är dom vinklade uppe vid taket så det skulle gå att kapa det ena och få avståndet rätt?
Annars får du ju bocka dom, men då bockar du båda för att få dom lika långa och mer estetiskt, och jag hade nog bockat dom en bra bit upp, så blir det inte så iögonfallande.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MI28iH-eaZ_gIVwBYGAB37cwFJEAQYASABEgKMcfD_BwE
Hej igen ! Dom kommer ned från två liggande rör strax under taket genom t-kopplingar. Däruppe är avståndet end. 135 mm mellan rören. Däremot ser jag att avståndet från den punkten ned till där rören slutar idag är hela 90 cm. I min värld borde det finns lite böjmån på rören åt respektive sida för att fånga upp en blandare med cc 150. Jag kollar dock på era länkar och ber rörisen som ska komma att göra en smart/säker lösning. Det hade såklart varit fint om jag kunde välja på 150-blandare eftersom utbudet blir så mycket större.
Tack för varningar och synpunkter !
Tack för varningar och synpunkter !
Klicka här för att svara