S
sweFredrik: Det som får mig att avstå från att isolera nu, är att jag sett att det läcker in lite vatten mellan utegips-skivorna när det regnar på bra. Tänkte vänta med isoleringen tills jag har satt panelen, vilket dröjer tills det blir varmt nog att måla. Däremot tänkte jag gå på och sätta glespanel och börja isolera innertaket.
4 svar · 1,7k läst
E
eo84: Vi funderar på att bygga ett förråd med ett gästrum på totalt 35 kvm varav förrådsdelen är 20 kvm. Det behöver inte finnas vatten indraget. Vi kommer att kunna använda oss utav existerande platta. Hela byggnaden ska vara isolerad. Vad tror ni att detta kommer att kosta med trästomme respektive murblock?
0 svar · 2,5k läst
A
Avemo: Det var formuleringen: "isolera så att det håller plusgrader året om" jag hängde upp mig på. Lycka till. Erik
5 svar · 1,9k läst
magnusrx7
magnusrx7: Jag har med detta framför mig. Har inte bestämt nåt än. Finns mycket att läsa här och var. Många trådar här på byggahus. Här finns lite Amerikansk inspiration. http://www.garagejournal.com/forum/forumdisplay.php?f=20 //Magnus
2 svar · 2,0k läst
O
orparn: Här är en länk till för isoleringsskivor http://www.trevco.se/markisolering-fran-jackson-hittar-du-hos-trevco-i-goteborg.aspx Sen hittade jag ett alternativ till vanligt golvspån men jag vet inte hur enkelt det är att få tag på http://www.promonord.com/filer/CEMINWOOD%20Golv.pdf
9 svar · 6,3k läst
·
G
grävaren: Du bör även titta på denna porten: http://www.tfosby.se/produkter/portar/Clopay-garageportar.html Jag har köpt en sådan och tycker den är bättre än motsvarande Crawford.
1 svar · 2,2k läst
D
dunken: Tack , tar mig en titt
2 svar · 5,2k läst
S
steppen7: Vad tror ni om den här konstruktionen i hörnan där jag tänkte ha WC/dusch? Skillnaden mot övrig vägg är att byggplasten försvinner ju på väggen för att man inte ska ha dubbla ångtäta skikt så jag satte vindväv istället även på insidan för att ändå få det lufttätt. Nere vid plattan gissar jag dock att det inte är nån bra idé att ha den nedersta 45mm regeln liggandes
143 svar · 92,8k läst
·
B
benmac: tjenare igen! det är tyvärr fel frekvens på den, funkar inte i sverige. det ska vara 40.685 MHz vi söker vidare! :)
6 svar · 7,0k läst
P
pjkw: Vad gäller pris skulle jag säga att du tjänar på att bygga själv, dock ska det sägas att det finns väldigt billiga stugor färdiga att köpa, men då är de rätt "billigt" byggda också.
2 svar · 14,0k läst
A
aedwall: Jag körde på billigaste klinkern på bauhaus. köpte en pall blev 39:-/m2 + kostnad för fix och fog, dvs ca 100:-/m2. Har haft det i 2 vintrar där jag kört in bilen med dubbdäck! Blev lite repor när frugan gasa på som attan och började spinna i garaget när hon skulle in en hal decemberdag, men det syns knappt! //Anders
19 svar · 11,1k läst
magnusrx7
magnusrx7: Håller med föregående! På alla punkter faktiskt. // magnus
2 svar · 3,2k läst
C
C_N: Lyfter upp tråden lite. /C_N
1 svar · 1,5k läst
FredrikR
FredrikR: Gles blir bra, sätt den på cc30 om du ska sätta gips i garagetaket.
1 svar · 1,5k läst
A
andersmc: Som du förstår är det väldigt svårt att ge ett uttömmande svar på en sån här fråga när man inte vet något alls om förutsättningarna. Då blir det ju bara gissningar. "Ladugård" kan betyda så mycket olika saker. Är det ett relativt nytt hus, med raka, lodräta väggar, med rätt avstånd mellan reglarna? Då kan man utnyttja dem som ytterväggar och spar in en del av den
8 svar · 7,0k läst
A
andersmc: Om du ska ha hjälp med en enda sak på ditt bygge, ta in experter som hjälper dig med att gjuta plattan. Om du sågar eller spikar fel när du bygger själva carporten, är det bara att göra om. Misslyckas du med plattan, ja då är det misslyckat.
2 svar · 2,5k läst
B
BigGitt: Man kan bygga en ram i 45 höga reglar som blir lite större än bilen. Plast på detta. 0.2mm folie. På backsidan under regeln. Sidorna och framme ovansida. 2 plankor som man ska kör på. All vatten går att styra mot porten. Tom lyfta ramen o skölja. Golvet förblir ren för alltid.
2 svar · 2,1k läst
H
HenkeBoy: Några rekommenderar att istället för fix under plattorna, använda finkornigare beton och gjuta fast dem? Nån som kan och vet något om det är ett bättre alternativ?? /Henke
104 svar · 78,8k läst
·
S
saiter: uppdatering tack...
10 svar · 5,6k läst
·
A
andersmc: Det är inget idealiskt läge, men inte heller katastrof. På vintern händer det inte så mycket, så länge nederbörden är i snöform. Jag tror inte du behöver bekymra dig om måtten. Virket slår sig främst när det torkar, inte av att det blir blött. Men din papp kommer nog att blås sönder.
2 svar · 4,3k läst
H
huggan: Dom sätter du utanför garaget och i väggen. Sen så kilar du bara reglarna som ligger över plåttaket.
4 svar · 6,3k läst
S
saiter: Mitt gamla garage var 6x8 m. Plats för en bil när man flyttat in svets, pelarborr, arbetsbänk och hyllorna. Nästa blir med glovvärme och nersänkt saxlift, men då är jag mekaniker också... Cyklar, skidor och barnvagnar står nån annanstans. --Du gör som du vill, inte jag som ska ha det.-- //AA
54 svar · 32,0k läst
O
olah46: men inte om man kan använda "faret" som plats för de maskiner som man tillfälligtvis använder ... Det är som sagt mest förvaring av de flesta objekten mer än att de skall ut och in hela tiden ... Jag vet inte - men skall rita lite på ditt förslag också . Har haft massa inbrott så jag skulle gärna ha bara en port och satsa lite extra skydd på den!
8 svar · 3,6k läst
·
Tyresö
Tyresö: Hahaha, i ett så fint garage vill man ju knappast släpa in en Volvo 142 och börja slipa rost. Det är verkligen imponerande att se att det finns någon som har ett garage som ser ut som en utställningshall, men man skulle ju inte våga starta en vinkelslip där inne - eller ens parkera en bil som läcker olja.
1 svar · 1,9k läst
W
Wester: Vad spelar det för roll vad jag bor i? Klart det inte e flerbostadshus. Ett stort e iförsig uthyrt som ett par lägenheter men det e det enda jag vet om.
17 svar · 4,7k läst
H
hoppla: Jag förstod iaf ditt skämt med en gång!! :) Men så är jag ju kvinna oxå... ;) Ja det blir nog till att kontakta kommunen o se om vi blir nåt klokare. Tack för era svar iaf!!!
6 svar · 2,9k läst
D
dunken: Tar mig en titt , någon som har installerat en sådan ? Nöjda ? Problem ?
4 svar · 1,3k läst
A
andersmc: Det är bara att gratulera.
19 svar · 3,9k läst
C
cykeljimman: Från betongsulan och upp så kan jag bygga mycket. Ska nämligen byta ut dörrarna, de som sitter där är dåliga. Så 20cm kan det byggas utan problem. Kanske kan man gjuta mer på är det bra? Vill dock inte lägga in golvvärme över hela, möjligtvis där det kommer vara vatten (tvättstugedelen). Tror jag vet vad du menar med väggarna och luftspalten. Men är det bra att använda
4 svar · 1,8k läst
A
abbe_: Kolla på http://www.ecogrund.se/funk.html eller http://www.varmgrund.com/ Där förespråkar man oisolerat träbjälklag. Ni kan såklart göra en varmgrund med betongbjälklag och golvvärme för ett mer traditionellt husbygge, även om man tappar lite av poängen. Mvh/abbe
9 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.