Mikael_L
Men var noga med att kolla med kommunen vad alla avgifter blir.

Fastän jag frågade och frågade fick jag hela tiden svaret, bygglovet går på ca 1600:- och byggsamrådet på 800:- och utsättningen kan ni göra själva.
Sen damp det ändå ner en räkning på 18.000:- :@

Då fanns det helt plötsligt avgifter för planavgift, utsättning (som vi helt plötsligt inte alls fick göra själva) och nå andra avgifter som jag inte minns nu.
En del kommuner tar ut väg-avgift och sånt.
Vi hade redan satt ut själva, och fick ner räkningen med 2000:- efter enormt mycket bråkande.

Kliv in personligen hos tjänstemannen och utred avgiftsläget, avsluta med att han skriver på en försäkran att inga fler avgifter än:
xxxx och
xxxx och
xxxx osv
kommer tas ut av kommunen för bygglovet och allt annat som behövs för att kunna få bygga.

Jävligt att man kan behöva göra så här ... q(;^;)p

haavard skrev:
Bara om den kostar över 424 000 kr.
Glömde skriva att det bara gäller för bostäder-vid garagebygge finns ingen bygfelsförsäkring alls.

goranr skrev:
Så då kan jag söka bygglov för ett par tusingar, bygga en förlängning på garaget utan konstigheter, inga andra administrationskostnader eller tvivelaktiga försäkringar?
Självklart ska jag göra så om det är så.
Det kan vara ännu smidigare. Det beror på var du bor. I bästa fall får du bygga till en viss procent av ytan utan någon som helst byråkrati eller avgifter. Jag byggde en gång ett förråd och det kostade mig något i stil med 1800 i bygglov. Men har du otur kan det bli som för Mikael_L, så din kommun verkligen är "på".

Någon byggfelsförsäkring behövs definitivt inte. Jag har precis byggt en sommarstuga på 60m² och lyckades krångla mig ifrån försäkringen.

Mikael_L
Vi bygger helt hus och har också lyckats krångla oss förbi byggfelsförsäkringen. :cool:

Otroligt men sant ... :)

Det är bara att gratulera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.