V
villaentusiast: Hejsan. Tänkte bygga ett sådant takhus / garage till min far i sommar. Hur mycket kommer det kosta för en liten och basisk lösning? Vill endast få plats med en bil där. Inga väggar...
0 svar · 1,3k läst
M
memake: Tack för ditt svar. Det där lät riktigt billigt måste jag säga, nästan otroligt billigt. Jag kan alltid ringa och kolla priset. Jag kom att tänka på järnbalkar dvs lyfta upp och palla upp på järnbalkar som sticker en meter utanför byggnaden. Frågan är om såna går att låna/hyra? Annars fick jag precis reda på betongpriset och det kändes rätt dyrt. 1470 kr + moms per kbm samt
2 svar · 5,3k läst
M
magohl: [citat] Ok, tack för tipsen :) Låter ju som om det inte är värt det att låta den vara synlig då. Får isolera den helt enkelt för att slippa eventuella problem om några år.
2 svar · 2,4k läst
N
norrbottenstorpet: Kan du inte bila upp en liten liten plätt, i vilken du skapar en pumpgrop för att åtminstone se till att eventuellt vatten inte kommer upp i golvnivå? Låter ju mycket tokigt om du ska "fimpa" hela källaren. En källare är ju jättebra att ha.
1 svar · 1,2k läst
Dalbotant
Dalbotant: Aha, det låter ju bra. Så länge jag inte har några större krav på estitiken (vilket jag inte har) så borde det klara sig alltså? Jag inbillar mig att en liten bod på några kvadratmeter inte väger så mycket men vad vet jag. :)
2 svar · 1,4k läst
Ola78
Ola78: Det är ju ingen ovanlig konstruktion du har tänkt dig. Man gör ofta så när man bygger tak till en altan så det borde funka till ett garage med. Det som möjligen talar emot det jämfört när man har det på en altan är väl att du får större vridande krafter på ett garage i och med att väggarna fångar vinden.
1 svar · 3,4k läst
·
O
ompalompa: Hej, kolla: www.digisign.se eller www.assa.se ASSA KSS
1 svar · 3,5k läst
M
man_in_black: Kanske du kan skita helt och hållet i att ha golv och istället bara ha lösa reglar så veden kommer upp från marken. Det har funkat för oss och veden har ändå varit torr.
10 svar · 2,9k läst
Blindnit
Blindnit: Med tanke på att du någon gång kanske ska bygga ut huset över garaget så kanske en betongplatta kan va nåt? Ingen aning om kostnad osv men går det göra parkeringshus med parkering på taket så måste det gå.
7 svar · 3,5k läst
P
pjkw: [citat] Isolering antar jag att man gör precis som vilken annan byggnad som helst, uppvärmning funderar jag på om man kunde ha på nå sätt satt det blir lite ojämn värme med mysplatser som är lite extra varma, vet att mina katter ÄLSKAR att ligga i hamockar som hänger på elementet :) Du kan göra allt utom el själv, sen som sagt, beror på hur händig du är, men nån direkt
3 svar · 3,4k läst
joflopp
joflopp: Så här står det i Boverkets broschyr om Friggebodar Om man vill installera eldstad, rökkanaler, ventilation, vatten eller avlopp i boden krävs förmodligen en bygganmälan. Kontakta byggnadsnämnden i din kommun.
1 svar · 6,2k läst
M
Mats: det är en rätt ovanlig konstruktion vilket kan vara anledningen till att du inte har fått svar ännu. Själv har jag ingen aning
2 svar · 3,0k läst
·
N
Noseone: Nä, inte nybyggnad, däremot om eller tillbygnad av befintlig friggebod. Hårkyveri tycker jag det är. Man kan ju va lite kreativ med fakturorna bara....
10 svar · 2,7k läst
B
Benny_Steen: jag skrev i en annan tråd om kallasfalt. Inget garantier dock, men en burk är inte så dyr och väl värt att testa Fast du får nog värma burken om garaget är kallt. "Jag kom att tänka på en enkel variant, när jag byggde mitt garage så fuktspärrade jag utsidan av lecablocken med kall-asfalt. funkar som tjock färg ungefär. måla 2 lager fäster både på betong och trä. måla betong
5 svar · 6,8k läst
L
lordarcane: Om jag skulle kallställa tänkte jag sätta in en kran inne i huset där jag kan vrida av vattnet ut till garaget. Då kan jag öppna och tömma rören från kranen inne till garaget. Då bör det alltså funka..? Luftvärmepump har jag tänkt på också faktiskt. Men, det kostar pengar ändå, Motorvärmare och kallt blir nog billigast. =)
3 svar · 3,3k läst
P
petersson79: Kostar bygganmälan med?
6 svar · 7,9k läst
H
huggan: Det ska finnas trådar om det här på forumet.
3 svar · 2,0k läst
saturnus
saturnus: Ja det tycker jag. 5X13 ser betydligt bättre ut. Kan ni inte försöka sälja dom ni har. Tänk även på inbrottsrisken
1 svar · 1,9k läst
haavard
haavard: Tror inte det är nog med tillstånd från vägföreningen. För att placera friggebod närmare granntomt än 4,5 meter säger reglerna att grannmedgivande krävs, men om boden placeras närmare gata, väg eller park än 4,5 meter krävs bygglov.
3 svar · 6,0k läst
S
Stefan_hallsberg: Nu var det ett tag sedan jag pratade med Garageportexperten i Örebro. Jag har en takhöjd på 2.01 i mitt garage och önskade en motor. Om jag inte minns helt fel skulle de ta extra betalt för att det var en ovanlig höjd men motor skulle inte vara några problem. De skulle sätta motorn på sidan istället för ovanför vid uppfällt läge.
1 svar · 8,1k läst
C
CharlottaM: Vi byggde nytt stall för några år sedan. Vi räknade på vad det skulle kosta om vi byggde själva jämfört att bygga av byggsats. I vårt fall blev det billigare med byggsats. Vi köpte från Bruksstallet och är supernöjda med stallet. Bygg hellre rejält från början. Ett stall slits snabbt och hästar har kraft i sina ben om det vill sig, sparkar lätt igenom en lite tunnare stallvägg.
14 svar · 15,8k läst
H
Hubbe2: I kedjehusområdet där jag bor är det rätt vanligt att garagen är ombyggda till hälften förråd med antingen garageporten kvar(för dem med MC) eller vanlig dörr ut. Och sen ett extrarum, baktill. Vi valde bort ett par sådana hus, då vi har användning för ett garage( Racingverksamhet) men jag tror vi är rätt ovanliga. Husen i övrigt har lite halvkass med förråd så jag tror det
1 svar · 5,5k läst
M
Mats: Punktlasten från ett större akvarium kan bli ganska hög så det är något man bör titta på när man dimensionerar. Därmed bär cellplasten under plattan en del vikt
4 svar · 2,0k läst
B
Benny_Steen: jag kom att tänka på en enkel variant, när jag byggde mitt garage så fuktspärrade jag utsidan av lecablocken med kall-asfalt. funkar som tjock färg ungefär. blir vattentätt fäster både på betong och trä. måla betong och vägg ca 10cm. Det kommer inte leda bort vattnet, men hindrar att gips, trä blir blött. /b http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-17328.aspx
6 svar · 6,5k läst
L
Löven4ever: Jag tror att denna lösning ändå är bättre pga fukten . den varmaste lösningen är säkert din första idé som jag själv varit inne på men då måste man ändå lufta plattan på något vis .sen är det ju ganska dyrt men man kan säkert göra en egen variant ...
3 svar · 1,3k läst
D
Dea: Hej ! Tala med någon portfirma i trakten, fråga efter släplist el bälglist. Finns i olika bredd inte särskilt dyra säljs som metervara, samt en profil som du monterar listerna med. dock ej särskilt snygg, men invändigt är den ju ok att använda iaf. Vad det gäller tätning mellan dörrbladen, går det att sätta en släplist i framkant av ena dörrbladet ngt stukad utåt, så den sluter
9 svar · 20,0k läst
B
BusterNoOne: Ok Till Trädgårdsskjulet kan man använda en gjuten platta - även om jag tycker det är överkurs. Det räcker bra - om man har bra mark - att lägga fyra stenar som grund. Trädgårdsskjulet har redan ett golv av trä som inte ligger dikt mot marken. Buster
1 svar · 3,4k läst
D
Dea: Tack för svar. Jo, lecaväggen är bra armerad samt att den har en stödvägg på mitten både innåt och utåt på ca 150cm. inåt pga att jag har gjort ett provisoriskt pumprum inkl vattenrening. Skall vara ett riktigt rum där när garaget kommer på plats och utåt pga jag fick en liten snilleblixt :) Är 1,5m till sprängberg där, så återfyllningen hade varit för att slippa ett stup,
4 svar · 2,7k läst
M
M_Persson: Vill ju helst ha kvar så högt som möjligt i hålet. Kanske ska ha vikportar ist.
2 svar · 1,2k läst
B
bugatti: Stort tack för tipsen, nu ska jag börja ringa runt så snart snön har smält bort tillräckligt för att ta sig fram till garageporten och ta lite mått! (Om man inte använder garaget behöver man väl inte skotta framför det?) ;-) /Bugatti
7 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.