W
Har precis byggt ett 10*6.5m garage där bil delen är 6.5 x 6.3 och det funkar bra för 2 bilar. Har själklart golvvärme men bara 200mm isolering i plattan. Håller normal innomhustemp på ca 20 grader för att det ska var gött när man sätter sig i bilen. Det är en ränna under varje bil så det rinner undan rätt bra och torkar hyffsat fort. Det där med att meka går tok bort, finns folk som jobbar med sådant för att andra ska slippa och jag tror rätt många resonerar så så det där med massa billyftar etc tror jag få verkligen kommer/behöver/vill ha. Jag vill bara att det ska vara varmt och bekvämt och har lovat mig själv att aldrig mera ha bilar som man behöver göra något med förutom att tanka.

Tyresö
Mikael_L skrev:
Likväl ska man inte överskatta den heller.

En vägg av 19cm tjocka lättklinkerblock har samma u-värde som en 4-5 cm tjock regelvägg.
Ingen skulle väl idag nöja sig att isolera med 45mm minerull?

Jag har ett skift med 15cm lecablock mot golvet i vårt garage.
Väl medveten om att detta garage aldrig får permanentuppvärmas till 15-23 grader utan att isoleras mer. :)

Jag håller ju inte på med Lecablock, och har inte födjupat mej i isoleringsvärdet.
Men om dina siffror stämmer.....då innebär det att Lecaväggen ska vara 60 cm tjock för att vara acceptabelt isolerad. Om isoleringsvärdet är så lågt - varför överhuvudtaget använda Leca som husstomme då?

Då isolerar alltså Lecablock LITE bättre än fogen runt blocken = fullständigt bortröstat som stom-material för mej.

Allvarligt talat, så trodde jag inte att isoleringsvärdet var så lågt, eftersom det fortfarande är ett så vanligt stom-material. Kan villigt erkänna att jag blev överraskad.

Mikael_L
Ja orkar du ta dig genom denna 9 sidor långa tråd, där jag vill minnas att de flesta aspekter kring lättklinker och lättbetong tas upp, så får du rätt mycket kött på benen.
http://www.byggahus.se/forum/stenhus/26570-leca-kontra-laettbetong.html

Konsten att få bra fogar med leca är att mura med dubbelsträng och luft mellan.

Min första plan för garageväggarna var 120mm stående reglar + korsreglat 45 mm. Och 19 cm Leca i ett skift längst nere.
När jag räknade och insåg att Leca-skiftet skulle släppa ut mer än hälften av värmen genom väggen kändes det ju lite fånigt. Så jag bestämde mig raskt för endast 120mm regelstomme, 15 cm leca samt att aldrig ha garaget varmare än 8 grader på vintern, utom tillfällig uppvärmning då något ska mekas. :)

Men varför LECA längst ner??

ALLA mina garage har trä ända ner (med sylltätning mot betongen).

Protte

Mikael_L
Ja det är ju det där med att det inte ska kunna stå vatten mot väggens träkonstruktion och skivmaterial.

Men det skulle ju räcka lika bra med 1 cm klack.

haavard skrev:
Nu måste jag undra igen. Många verkar tycka att garaget ska ha plats för lyft och annat mekanikergrejs men det här är inget bilforum!
Jag vill ha bil, mc, skidor, grasklippare och annat i garaget. Jag kan trä- metall är skrot...
Det är väl en fråga om intresser o prioriteringar.
Själv har jag både lyft, svarv, svetsar och borr/fräs samt en hel del verktyg.
Däremor skulle jag aldrig komma på tanken att förvara skidor, gräsklippare eller skottkärror där, det finns det förråd till.

Angående golvvärme eller inte så valde jag personligen det eftersom det blev billigt (totalkostnad runt 5000kr för 75m2) och därför att jag slipper skrymmande raditorer/fläktar på väggarna.

Jag har även ett varv LECA under syllen för att vara helt säker på att smält/tvätt vatten inte kan påverka trä/gips konstruktionen, dock har jag valt att isolera LECA:n med cellplast utvändigt.

Är det bara i Jkpg som man måste ha en fettavskiljare om garaget överstiger 50 m2?

Snatchi skrev:
Är det bara i Jkpg som man måste ha en fettavskiljare om garaget överstiger 50 m2?
Jag har 78m2 och behövde inte det.
Dock inte anslutet till kommunala avloppsnätet.
Golvbrunnen leds ut i diket mellan mig och grannen.

bygga på höjden är inte fel samt kostar inte mycket mer
jag tänker då på 1.5 plan med ca 2m inv takhöjd i mitten på övre plan
det går att få in mycket bråte där eller ev snickeriverkstad som inte går bra ihop med bil garage jag tycker du ska slå 2 flugor i en smäll om du har möjlighet till det

Mitt gamla garage var 6x8 m.
Plats för en bil när man flyttat in svets, pelarborr, arbetsbänk och hyllorna.
Nästa blir med glovvärme och nersänkt saxlift, men då är jag mekaniker också...
Cyklar, skidor och barnvagnar står nån annanstans.
--Du gör som du vill, inte jag som ska ha det.--

//AA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.