4 737 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Kvm på hus förr och nu
Sida 1 av 2
hej.
Vet inte om frågan varit uppe tidigare. Har sökt och ej hittat nått. Dock ser jag inte mindre saker än en elefant så... ;-)
hur som haver.
Jag har funderat runt storlek på hus förr och nu.
Min generella uppfattning är att hus förr om åren byggdes mycket större, 150 kvm och uppåt. Medans nybyggen av hus nu för tiden ligger på snarare 110-130 kvm.
Är jag ute och cyklar?
Det är en lite konstig utveckling då människan tenderar att bli mer kräsen, och storlek på boendet torde vara en aspekt som spelar en mycket stor roll.
Den anledning jag kommit fram till är är att husbyggarna anser att tomter samt kvm pris är så dyrt så man har lyckas skapa en ny standard som är accepterad av folk där husen byggs mindre, detta för att spara pengar.
Om så är fallet, varför har det blivit så mycket dyrare att bygga större hus idag, mot vad det var förr?
Självklart var priserna lägre på arbete och byggvaror då, men det gäller ju även slutpriser förr.
Finns det andra spekter på ovan fråga som jag missat?
Diskutera och resonera med mig
Vet inte om frågan varit uppe tidigare. Har sökt och ej hittat nått. Dock ser jag inte mindre saker än en elefant så... ;-)
hur som haver.
Jag har funderat runt storlek på hus förr och nu.
Min generella uppfattning är att hus förr om åren byggdes mycket större, 150 kvm och uppåt. Medans nybyggen av hus nu för tiden ligger på snarare 110-130 kvm.
Är jag ute och cyklar?
Det är en lite konstig utveckling då människan tenderar att bli mer kräsen, och storlek på boendet torde vara en aspekt som spelar en mycket stor roll.
Den anledning jag kommit fram till är är att husbyggarna anser att tomter samt kvm pris är så dyrt så man har lyckas skapa en ny standard som är accepterad av folk där husen byggs mindre, detta för att spara pengar.
Om så är fallet, varför har det blivit så mycket dyrare att bygga större hus idag, mot vad det var förr?
Självklart var priserna lägre på arbete och byggvaror då, men det gäller ju även slutpriser förr.
Finns det andra spekter på ovan fråga som jag missat?
Diskutera och resonera med mig
Åtminstone i storstadsområden så har ju tomterna blivit mindre och mindre. Förr var villatomterna i förorterna ofta på minst 2000 kvm, men i moderna detaljplaner är de ofta 800-1000 kvm. Markägarna får sälja fler tomter (=mer pengar i plånboken till dem) och kommunen får plats med fler medborgare på samma yta (=mer skatteintäkter). Och med mindre tomter följer förstås även mindre yta för hus. Vet inte om det bara är ett storstadsfenomen.
håller med till fullo. Det är säkerligen anledningen till att det ser ut som det gör i framförallt storstaden.
Men varför har invånarna kommit att acceptera det? Hör aldrig någon klaga på att husen är små.
Och personligen så kan jag tycka att klämma in en familj på två vuxna och två barn på 110 m2 torde bli trångt....
Men varför har invånarna kommit att acceptera det? Hör aldrig någon klaga på att husen är små.
Och personligen så kan jag tycka att klämma in en familj på två vuxna och två barn på 110 m2 torde bli trångt....
Nja, det beror nog på hur långt tillbaka i tiden du går.
Om vi håller oss på 1900-talet så tror ju jag att de bodde mycket trängre den första halvan än vad de bor idag.
Bor själv i ett 20-talshus och dessa är ju många gånger runt 110-130kvm. och på den tiden så bodde det ju inte sällan 2 familjer i varje hus. dessutom hade man många fler barn per familj samt ibland 3 generationer per familj.
Tror att din idé om att husen var större förr kommer från att du tänker på husen som byggdes då oljan i princip var gratis och därigenom var också husen billigare att värma upp. Boarean spelade mindre roll.
Om vi håller oss på 1900-talet så tror ju jag att de bodde mycket trängre den första halvan än vad de bor idag.
Bor själv i ett 20-talshus och dessa är ju många gånger runt 110-130kvm. och på den tiden så bodde det ju inte sällan 2 familjer i varje hus. dessutom hade man många fler barn per familj samt ibland 3 generationer per familj.
Tror att din idé om att husen var större förr kommer från att du tänker på husen som byggdes då oljan i princip var gratis och därigenom var också husen billigare att värma upp. Boarean spelade mindre roll.
Jag tror de flesta vill ha en mer lagom stor tomt 800-1000 kvm. Bor man i villaområde, blir man varse att tomten skall hållas efter ocks å. Tror inte den moderna mäniskan har tid eller ork, att fixa till en tomt på 2000kvm. När det gäller kåkarna som uppfördes under tiden för millionprogrammet uppbyggnad, så var det mer kvantitet och mindre kvalitet som gällde. Alla de där husen med platta tak, 87mm reglar i ytterväggarna, stora skrangliga fönsterpartier o s v gjorde sitt till på produktionskostnaden, samtidigt som man fick 1m3 olja för en hundring eller elen kostade 9 öre Kvh. Många kommuner skänkte bort husen, =(ingen kontantinsats) till främst barnfamiljer som ville flytta till kommunen
vissa kommuner gav också 25.000 kontant, som hjälp till nytt bohag. Kanke något att tänka på för er som betalar 2 mille för kåken idag. 160--180 kvm var en vanlig boyta denna tid. Andra hustyper som t ex Tyrolerhusen var och såg bättre ut, och fortfarande är
vissa kommuner gav också 25.000 kontant, som hjälp till nytt bohag. Kanke något att tänka på för er som betalar 2 mille för kåken idag. 160--180 kvm var en vanlig boyta denna tid. Andra hustyper som t ex Tyrolerhusen var och såg bättre ut, och fortfarande är
Redigerat:
Jag har väl iofs inte märkt av det, kollar man på nätet verkar ju nästan alla bygga hus 150-250 kvm...
Men det första som slog mig är att de hus som var större och finare är de som varit mer värda att bevara och som fortfarande duger i originalstorlek, medan de som var små oftare blivit till sommarstugor eller byggts ut, eller rivits. Men då tänkte jag på äldre hus än från -60 och framåt.
Det där med dyrare tomter måste väl variera väldigt mycket beroende på var i landet man bor...
Men det första som slog mig är att de hus som var större och finare är de som varit mer värda att bevara och som fortfarande duger i originalstorlek, medan de som var små oftare blivit till sommarstugor eller byggts ut, eller rivits. Men då tänkte jag på äldre hus än från -60 och framåt.
Det där med dyrare tomter måste väl variera väldigt mycket beroende på var i landet man bor...
Jag tror inte bilden är så enkel. Jag har bott i 70-tals hus på 135 och 143 kvm och har en känsla av att det varit en normal storlek. I området jag bor är det 00-talshusen som är störst. 70- och 80-talshusen är också ganska stora, medan 90-talshusen är minst.Felde skrev:
Jag har dock inte hittat någon statistik, så jag har ingen aning om vi bygger större, mindre, eller lika stort, idag, generellt.
Jag tror att energipriser/miljökrav har drivit husen åt det mindre hållet. I storstäder har också platsbrist påverkat, men inte så himla mycket tror jag. Det byggs många stora hus i Stockholm, med väldigt lite tomt kvar.
Samtidigt tror jag den allmäna tillväxten, inkomstökningen och lägre räntor drivit på folk att bygga större under 00-talet. Motsatt effekt tror jag vi såg under 90-talet.
Min känsla i detta är att husen har blivit lite större med åren, mycket pga sov rummen är några kvm större nu än för 30 år sedan, köken och vardagsrum lika så och sen också ett hemmabio rum och kontor, badrum med bubbelbad i osv osv.
Själv bygger jag ett enkelt hus med små rum och ett litet badrum, så litet att det inte ens finns plats för ett badkar
Att det blir så här tycker jag är naturligt eftersom det är lättare att göra som andra har gjort och lätt att dras med, och till det tv program, internet och tidningar som visar hur det kan se ut.
Enkelt verkar det vara också
Själv bygger jag ett enkelt hus med små rum och ett litet badrum, så litet att det inte ens finns plats för ett badkar
Att det blir så här tycker jag är naturligt eftersom det är lättare att göra som andra har gjort och lätt att dras med, och till det tv program, internet och tidningar som visar hur det kan se ut.
Enkelt verkar det vara också
De öppna planlösningarna med gemenssamma kök och vardagsrum har drivit på kvadratförbrukningen hävdar jag.
Tar jag föräldrahemmet som exempel så var det fyra rum och kök plus klädkammare och tvättstuga på 7X14 meter.
Det var inte stort men det fungerade helt ok för en familj.
Tar jag föräldrahemmet som exempel så var det fyra rum och kök plus klädkammare och tvättstuga på 7X14 meter.
Det var inte stort men det fungerade helt ok för en familj.
Strorleken på gamla hus har väl mer att göra med vem som skulle ha det.
Det huset jag håller på med är byggt ca 1900 och är på ca 70m2, medans mina föräldrars hus (byggt av samma person) byggt ca 1900 är ordentligt mycket större.
Intressant är ju att mitt hus på 70m2 kommer att få ett garage bredvid sig på ca 100m2.....
Det huset jag håller på med är byggt ca 1900 och är på ca 70m2, medans mina föräldrars hus (byggt av samma person) byggt ca 1900 är ordentligt mycket större.
Intressant är ju att mitt hus på 70m2 kommer att få ett garage bredvid sig på ca 100m2.....
I området där jag bor är de äldre husen ofta mellan 250kvm och upp till kanske 800-1000kvm då var de från början avsedda som sommarhus. Fanns säkert en del mindre men de är inte kvar. De nya husen som byggs här e kanske runt 300-400kvm så snitt kvm är säkert samma men det byggdes en del rejält mycket större hus förr dock inte så många.
Skapliga sommarstugorWester skrev:I området där jag bor är de äldre husen ofta mellan 250kvm och upp till kanske 800-1000kvm då var de från början avsedda som sommarhus. Fanns säkert en del mindre men de är inte kvar. De nya husen som byggs här e kanske runt 300-400kvm så snitt kvm är säkert samma men det byggdes en del rejält mycket större hus förr dock inte så många.