Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
saiter: Har tyvär inga bilder, men liknar lite bilderna ovan. Det var 25år sen vi bygde om där, och nu är stället sålt. Var lågt i tak, men slapp ju ligga ute och skruva...:| //
Masonita: Hej, nu är jag här också med massa frågor! Gör nästan inget själv, kan inget själv - anlitar hantverkare - men behöver ändå veta en del för inköp av material när vi nu ska isolera vår nya 12 kvm friggebod som ska användas som varmförråd - dvs vi tänker ha den uppvärmt till 5-10 grader året om. Golvet är redan isolerat. Först tänkte jag OSB + gips på väggarna, men tycker
forgus31: Jo, plattan satt tillräckligt bra på färgen. Den gick visserligen att hacka loss utan att den tog färgen med sig så allra bäst sitter den ju om färgen tas bort. Men hellre sätter jag dit en platta efteråt om den skulle lossna. Jag sparar några plattor om man skulle råka spräcka nån med domkraften. Stålhjulen på domkraften gör fula svarta märken i plattorna så jag tänker lägga
jhenrikj: [citat] Nej jag hade tänkt resa det själv....Det är ju inte bara en brädhög utan kommer som sagt i färdiga 1,2m väggmoduler, färdiga takstolar och gavlar med panelen färdigspikad.
Ola78: Man bör inte låta spiken gå igenom vindväven, då förlorar den en del av sin funktion. På jobbet anväder vi T-emballage vindpapp http://portal.t-emballage.se/public/get2.aspx?file=57ISJFYVFNK4 och enligt deras monteringanvisningar ska skadad papp lagas gissningsvis för att det inte ska blåsa in i isoleringen. Även småhål av spik påverkar så att vindskyddet blir sämre, dessutom
kennie_o: Jag har ett mindre hus vid en sjö och planerar att låta bygga en tränings- och bastustuga vid sidan om mitt hus. Jag vill ha motionscykel och crosstrainer och dessutom plats för att styrketräna + plats för infrabastu. Jag måste söka bygglov antar jag (har redan bod på ca 10 kvm). Hur stort är det lämpligt att bygga? Vad måste jag tänka på? Jag vet ingenting om sånt här?
Tyresö: 1- Tumregeln är: lika många mm tjocklek på regeln = lika många cm (c /c) mellan bärande plintar. 2- Till ett enkelt förråd räcker det 3- Lägg markplast under hela förrådet, så klarar sej reglarna med ett avstånd på 5 cm över mark. 4- Aldrig spånskiva på ett golv i ett kallutrymme, pga spånskivor suger i sej vatten och fukt som en sockerbit, och då har du inget golv kvar efter
Byggtagen: Vi bygger en carport där ena sidan har hel liggande panel. Till den andra ska vi ha två stolpar. Jag vill inte ha sådana som är ihoplimmade. Jag hittade en 8 kantig som var ihålig i mitten på Bauhaus den var fin men vet inte om det funkar. Jag kan tänka mig en lite svarvad stolpe...alltså inte helt fyrkantig...men inte heller för mycket lullull...och inte heller för smala... Snälla ge
huggan: Tycker inte det ser toppigt ut. Och ska du bygga själv har jag ett bra tips. Kolla in WWW.lovhults.se för dom har byggbeslag som är perfekt till ett sånt bygge. Själv har jag ett lusthus byggt med dom.
ChristopherH: Hej! Jag har sökt i forumet men är ändå lite villrådig hur jag skall göra med vindpapp. Jag har en gammal länga där ena delen skall inredas som verkstad. Ytterst så är det fasadbräder, vindpapp, 95mm isolering och sedan OSB skiva. Eftersom jag bara kommer hålla frostfritt och ibland 15 grader så undrar jag ifall det gör någon skillnad till det batter eller sämre med papp även på
saturnus: Jo precis. Men bilden visar även hur viktigt det är med en fungerand hängränna, annars stänker det upp på panelen, och naturligtvis, hålla panelen en bit upp från marken, eller så får man gräva bort en bit av jorden närmast väggen, och hellre ha singel/makadam där. Blommor/växter kan man ha i krukor.
Mikael_L: [citat] Det finns många sätt att uppfylla IE30. T.ex. gips+45mm stenull + utegips. Gips + 95mm stenull + asfaboard. dubbel spån + 95mm stenull. osv http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud_WB09.pdf
Suomenneito: Vi har nu äntligen kommit i gång med husbygget dvs bygglovet finns och de sista beställningarna har kommit iväg, Efter en lång process känner vi oss nöjda och förväntansfulla. Det nya huset kommer inte att ha den bastu som var min ursprungliga dröm. Däremot har vi bestämt oss att bygga en bastustuga med gästrum i den övre delen av tomten, en bit från huset. Den behöver inte vara
plåtrickard: [citat] Att ett äldre tak är rostigt är inte så konstigt,då dom förr itiden använde svartplåt. Numer används det galvad fabrikslackerad plåt till falsade tak. Men,till ämnet ... Har lagt om taket på ett antal hus med diverse korugerad plåt av alla typer,ock nästan alla där det legat utan läkt har haft problem med läckage.
RoTe: Ser ut som mitt drömgarage det där. Pannrum, bilförvaring, mekplats med lyft och gärna en tvätthall ska det vara! :-)
Svanteman: krypgrund kanske, med bjälklag av trä? beror ju lite på hur markförhållandena ser ut. hur ser garaget ut. Är det så mycket dyrare att gjuta förresten?? om du gör plattan 80mm kostar betongen ca 1000:- lite under tom. visst det går lite makadam och ett stycke markduk också, men inga jättekostnader. Samma runda i tryckt virke kostar bara virket 500:- men då ska det gjutas plintar och
uri: Klister: Beställde du porten med automatisk öppnare? Om du gjorde det, fick du portblad utan hål för yttre handtag? Bakgrunden till min fråga: Jag beställde mina portar med motor, och fick hål för handtag i mina. Jag har hävdat att detta är fel. Och fick först rätt hos Invest. Men när jag reklamerade detta hos bygghemma.se, som jag köpte portarna av, så ändrar sig Invest och
Svanteman: Oj, hehe ser att jag gör en riktig ko-vänding i mitt inlägg, jaja ni förstår säkert.
Josth: Om det inte går att hitta orginal lister kan det finnas något användbart hos kuntze.se eller motsvarande specialbutik närmare dig.
Byggtagen: Åh tack för era svar! Ja, jag kanske skulle minskat lite till då...Ska be sambon åka iväg och mäta ikväll då!
Jugges: Hej, Har funderingar på att bygga en större byggnad som kommer va Garage/lagerlokal samt en kontors/bodel i. Frågan är ju vart man kan få tillstånd att bygga en sådan här byggnad? Tanken är ju en stålbyggnad och sen inreda den, alltså inte så dyrt. Förstår ju att man inte får smälla upp nått sånt i ett bostadsområde :) Måste det va på en industritomt/jordbrukstomt? Som jag
kwattro: Tänkte bara säga att jag är inne på att göra samma sak, utom att jag tänkt gräva ner garaget i höjd med källaringången( som har brunn). Så jag är oxå intresserad av synpunkter. /T
Benny_o_Lina: http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/107436-klinkers-fran-biltema.html
haavard: Den här kanske? http://www.linkoping.se/Global/Bygga%20och%20bo/Bygga%20och%20f%c3%b6r%c3%a4ndra/Frist%c3%a5ende%20komplementbyggnad/S%c3%b6ka%20bygglov%20f%c3%b6r%20frist%c3%a5ende%20komplementbyggnader.pdf
hallberg-rassy: [citat] Bygghöjden reglerad till 2,5 meter takhöjd. Dessutom verkar det ganska omständigt.
johl: Hej! Jag har försökt hitta en dörr som passar till Byggmax friggebodsstomme. Vi ska ha en isolerad bod, och vi vill ha dörren på en långsida. Problemet är måtten, dörren ska vara 80x185. Om man vill ha en större dörr ska den sättas på kortsida av boden, enligt instruktionen. Problemet nu är att vi inte hittar någon isolerad dörr som passar in på måtten som Byggmax-stommen har.