Mått :
7x20 varav 6 meter är carport
Grund :
300mm kantbalk
200 mm isolering
Golvvärme
Stomme:
120x45 + 45/45
Det är ett lösvirkesgarage som jag började med i Maj - 10, och håller fortfarande på.
Jag spikade blocken på plattan, 4 st a 7m lång. Eftersom jag tyckte det var den bästa lösningen. Man kan bygga stommen. Lägga på vindpapp. Regla, sen panela allt klart ( förutom runt fönster och dörrar) Det tog ungefär en vecka att spika och kapa ihop allt. Resningen skedde med hjälp av en traktor, och takstolarna. Taket har jag råspontat, pappat och sen lagt taktegel.
Just nu har jag hamnat precis över 150 000, och det rullar fortfarande på.
7x20 varav 6 meter är carport
Grund :
300mm kantbalk
200 mm isolering
Golvvärme
Stomme:
120x45 + 45/45
Det är ett lösvirkesgarage som jag började med i Maj - 10, och håller fortfarande på.
Jag spikade blocken på plattan, 4 st a 7m lång. Eftersom jag tyckte det var den bästa lösningen. Man kan bygga stommen. Lägga på vindpapp. Regla, sen panela allt klart ( förutom runt fönster och dörrar) Det tog ungefär en vecka att spika och kapa ihop allt. Resningen skedde med hjälp av en traktor, och takstolarna. Taket har jag råspontat, pappat och sen lagt taktegel.
Just nu har jag hamnat precis över 150 000, och det rullar fortfarande på.
Det går utmärkt att ha en låglyft/saxlyft, jag har själv en sådan i mitt garage som har 2.42 i takhöjd.RoTe skrev:
Min är dessutom färsänkt i plattan så i nerfällt läge tar den absolut ingen plats.
För övrigt tycker jag det är ett jättefint bygge!
Visst går det, men när man bygger nytt är det ju dumt att låsa sig till en lösning som omöjliggör något i framtiden. Det enda som krävs är ju en annan takkonstruktion med limträ/stål i stället för fackverkstakstolar.Gabbe1 skrev:
Bygger man ett sådant monstergarage måste man vara biltokig, finns ingen annan förklaring. Att då inte ha möjlighet till lyft känns för mig konstigt. Visst, TS kanske är rik nog att inte skruva själv. Men man kan ju ha parkeringslyftar så får man in dubbelt antal bilar.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Har du vågat summera ihop ännu? Utgår från att dina 150´ är passerade för länge sedan, eller?
Tackar.
Är som tur är inte biltokig
, men hade inte varit dumt med en billyft.
Nu ska det dras lite el och snart kanske man kan börja gipsa. Fick höra i fredags att garageporten från crawford kommit. 5m bred
. Kalaset på den kostade 24tkr med frakt. Så nu börjar jag närma den gyllene 200tkr gränsen.
Är som tur är inte biltokig
Nu ska det dras lite el och snart kanske man kan börja gipsa. Fick höra i fredags att garageporten från crawford kommit. 5m bred
Jag har 120 m2 garage varav ca 40m2 är kalldel och 80m2 isolerat och uppvärmt, byggt -85 nånstans av tidigare ägare. Inte biltokig, får in en bil utan besvär i innerdelen, 2 om jag bråkar runt lite. Det som tar plats är min och kompisens båtar som renoveras =) Jag håller med om takhöjden, jag har 2.10 kanske, och det gör ju att det inte går in någon högre bil, och lyft blir svårare. Synd att det inte planerades in då det byggdes.
Kul att se snygga stora garage, de tenderar ju att bli dominerande, vårt har större bottenplatta än huset så kommunen trodde det var boningshuset utifrån tomtritningen.
Kul att se snygga stora garage, de tenderar ju att bli dominerande, vårt har större bottenplatta än huset så kommunen trodde det var boningshuset utifrån tomtritningen.
Klicka här för att svara