G
Gri11en: Skulle vilja ha hjälp med skisser, bilder, ritningar på vidbyggda bodar. Vi ska bygga en bod för ved och trädgårdsredskap på bakgaveln av vårt garage. Har en hyfsad uppfattning om hur vi vill ha det, men skulle ändå vilja se andras lösningar. Hur "koppla" taket mot gavelväggen? Vilken typ av grund ska vi göra?. Funkar bjälklag på "grusad bädd". Garaget står på gjuten platta och
0 svar · 3,3k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Så du tillsätter lite cement och sen lite extra vatten för att få det lösare, stämmer det? Ska prova gjuta lite prylar i sommar :)
11 svar · 1,8k läst
N
Noseone: Dessa köpte vi Friggebod av. Kom på lastbil, ställde ner den på plintarna vi fixat innan, sen var det i princip bara å låsa upp å kliva in. http://www.blocket.se/jonkoping/Friggebod_Stuga_lev__monterad_o_klar_29218403.htm Vi valde att fixa isolering, innerväggar å plåttak med rännor själva men det kan du i princip betala dem för å göra. Detta var ingen klen byggsatsstuga utan
1 svar · 1,0k läst
E
Epoxigubben: Kan använda en flexibel epoxi, frågan är bara hur tjockt du behöver ?
12 svar · 4,3k läst
H
SBH: haksto. får hoppas du tänker på brandsäkerhet också om du ska lägenhet ovan garaget
9 svar · 2,3k läst
Ola78
Ola78: [citat] Det som står längst ut i kanten t ex EI 15, EI 30 är hur länge väggen motstår brand i minuter räknat.
5 svar · 3,0k läst
Wendigo
Wendigo: Har skissat lite mer (skönt med CAD) och det verkar som att det murade huset skiter sig. Jag hade missat att lecablocken måste läggas omlott och då får det inte plats på en standardplywood. Dessutom förlorade man så mycket plats på insidan. Klurade lite på ett trähus istället. Tänkte mig en liknande konstruktion men med regelverk i 45x45 mm och cellplastisolering. Är konstruktionen
3 svar · 6,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: Du kanske kan hitta en gård med silo? Vår ladugård har fö 9 m upp till nock, det skulle bara vara att plocka bort golvet på loftet, och kapa några golvbjälkar :O.
4 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Du skriver ju inte ut vad bredden är någonstans, men av tomtkartan att döma verkar det vara 4-5 meter ca. Jag kan inte se att det borde vara några problem. Grävmaskinen tar väl en max 3 meter i bredd, och den är ju hur rörlig som helst och vänder på en femöring. Lastbilar med grus och sånt ställer till det värre, men det verkar ju bara vara rak backning när man väl lyckats
7 svar · 3,4k läst
·
Ardexsmitten
Ardexsmitten: [citat] Visst kan man ha det! Finns flera fördelar förutom att det inte kan brinna, t.ex att det leder ström. Har man arbetsbänkar och dylikt gjorda av stål, så slipper man flytta på jordklämman. Man kan använda golvet som jigg, punkta fast bitar osv. Ombord på fartyg, byggda av stål, är ju alltid durken (golvet) i verkstaden av stål. Svetshörnan brukar vara omålad och resten av
11 svar · 4,4k läst
T
turmenator: Okej, jo man får ju göra så det blir lika delning det är ju smidigast, räcker 45x170 som hammarband? Tänkte använda 70cm plintar och lägga en cementplatta under plintern men undrar om jag ska fylla på med makadam runt plinten eller duger det med jorden jag grävt upp? Behövs det makadam i botten under plinten eller cementplattan?
35 svar · 6,5k läst
·
G
Gutte: Sitter för närvarande och ritar på en friggebod (15m2) som jag hoppas blir verklighet under sommaren. Vi har idag ett putsat lättbetonghus och vill gärna ha boden i samma stuk. Boden ska till en början användas som förråd, men efter några år är tanken att ungarna ska ha ett eget litet kryp in. Eftersom jag alltid strävar efter att få allt så underhållsfritt som möjligt är trä
0 svar · 4,2k läst
H
Hercules841: Det finns inget jag kan komma på men om man av någon anledning vill upp känner jag att någon form av infästning kan vara bra?
2 svar · 1,9k läst
E
Ejfel: hej Jag skulle absolut lagt våderna vågrätt. Sedan på med TRP 20, POP 20 eller Finnera. Tre olika (billiga) sorters plåttak. Glöm inte fotplåten innan du lägger första våden.
4 svar · 9,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Du kan sätta OSB på dina väggar. Det som gäller är att garaget är en egen brandcell, så brandspridningen till andra byggnader ska förhindras/begränsas. Där räcker LECAväggarna så bra så, cellen blir inte sämre, utan faktiskt aningens bättre, med OSB-skivor. Sen ska konstruktionen inte hålla sämre vid en eventuellt brand (alltså ha tillräcklig hållfasthet en viss tid), och
3 svar · 4,4k läst
B
Benny_Steen: Jag har precis lagt en beställning på en http://www.youtube.com/embed/QSUAXQOoXuY kostar 19000 :- med frakt och moms. står mera på http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/164746-koepa-2pelar-billyft.html /benny
7 svar · 10,7k läst
Styrman
Styrman: Har du bra grannar kanske dom har ritningar från sina ombyggnader. I vår gata får vi bygga om carporten till "hobbyrum" det ska tydligen finnas någon skillnad i detta. Ingen har dock flyttat tvättstuga dit. Sådant går naturligtvis men lite dyrare. Personligen hade jag anlitat arkitekt. Om du inte plankar någon annans ritning. :) Har själv exempel på "hemmaritat" och "arkitektritat" i
9 svar · 6,5k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Tack! Har en kompis med garage med ryggåstak och det blir ju otroligt luftigt och trevlig. Misstänkte bara att det skulle bli en onödigt dyr och jobbigare konstruktion att bygga. Jag tror jag kommer rita och räkna på limträbalk och ryggås och blir siffrorna rimliga kör jag på det. [citat] Garage är alltid för små. Har du varit i något som var för stort?:D Först när bygget
15 svar · 10,3k läst
M
Mats: 3,6X7 meter hamnade rätt prick på 80' men då gjorde jag allt utom grävningen själv. Tilläggas ska att då var det två portar på det så ska du bara ha en vanlig dörr så sparar du några tusen där
2 svar · 2,2k läst
E
eran: skulle vara intressant med bilder, ska till och isolera och sätta skivor i mitt eget garage här strax. Har haft liknande funderingar som dig gällande tätning mot vatten osv.
19 svar · 9,9k läst
S
stranden72: Får nog bli så att gjuta en sula o sen lägga ett varv lecasten runt om.Om jag nu gräver ur ett dike hur gör jag med armeringen och jag behöver väl inte bygga en sarg o gjuta mot,det borde väl bara vara o fylla diket?
3 svar · 7,4k läst
·
johanth
johanth: Jag stod i samma val som du. jag valde en bredd port av känt märke den är hur lätt som helst att öppna för hand om man nu skulle vilja de. skälv kör jag med port öppnare annars hade nog damnen i huset låtit bilen stå ute och frysa.
12 svar · 7,7k läst
Ola78
Ola78: Håller med mats_o, använd fribärande takstolar. Då slipper förstärka plattan för den bärande väggen. Nackdelen är väl i så fall att det blir svårare att utnyttja utrymmet över till att förvara saker på då det är snedsträvor överallt. Då det gäller väggarna, 45*70 blir allldeles för klent för ett sånt bygge, minst 45*95 eller ännu hellre 45*120. Finns hjälpmedel på
4 svar · 5,4k läst
·
K
kickassford: självklart menade ja inte att man skulle gjuta ihop dom men jag vill ha kallförrådet(stallet) i anslutning till garaget då det ska vara en dörr mellan. skulle det vara en glipa/mellanrum så stör det inte mig sålänge ja inte får upp fukt. så hur gör man med själva isoleringen o dräneringen där plattorna möts? vad jag förstått så drar man i normala fall gärna ut isoleringen o
2 svar · 4,8k läst
A
andersmc: [citat] Ja, det får du i princip. Om nu inte detaljplanen föreskriver något annat. Som att det bara får finnas en byggnad på tomten eller så.
2 svar · 2,8k läst
2
2295: Hej, jag har förstått att inte alla L/Lpumpar fixar att ge endast underhållsvärme utan att isa igen i utedelen så kolla noga först. Magkänslan säger att avfuktaren drar minst. Men det kan du lätt räkna ut genom att kolla på specarna på alternativen. Fördel med L/L är ju att du kan få varmt när du är där och jobbar. Avfuktaren värmer dåligt ;)
7 svar · 3,2k läst
I
inspectah44: Tyvärr är det precis tvärtom som jag har tänkt. Får nog överväga ditt förslag med t.ex 11x5 istället. Tackar!
2 svar · 3,8k läst
·
A
Anderssan: Jo dock är problemet att panelen går nästan ända ner i plattan så finns ingen möjlighet att täta utvändigt, annars håller jag med att det känns som en bra idé. Är nog troligt att jag gör något liknande invändigt för att slippa problem om man kör in en blöt bil i garaget tex.
3 svar · 2,8k läst
·
B
Beppo: När jag skruvade i garaget var varje länga 6,5m och totalbredd på 6m. Inte stort för den som kan men för en glad amatör gav det sig av men inte så farligt.
5 svar · 4,8k läst
T
Tobbep87: Hej Ska bygga nytt garage och har lite frågor. Det nuvarande garaget ska rivas och det är byggt i lättbetong. Kan man använda dessa igen när man bygger det nya och komplettera med leca block? Hur klarar den av ny murbruk? Sen den gamla plattan kommer billas sönder, kan man använde den till underlagsmaterial och komplettera med makadam?
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.