Är det någon som har koll på vad som gäller? Vi vill bygga med lösvirke helst o leja bort arbetet men såg nu att man får ju inte rotavdrag om det inte byggs ihop med huset.
Hur mkt måste det sitta ihop med huset? Räcker det med ett litet tak emellan? Måste vi även bygga om nåt på huset för att uppfylla brandsäkerhetskraven eller är det bara på garaget som vi behöver tänka på det? Vad är det för avstånd som gäller om vi inte bygger ihop det med huset? Alltså man får inte bygga närmare än x antal meter...
Ja just nu har jag så många frågetecken i huvuvdet så jag inte ens förstår hur vi ska få ihop ett garage i slutändan... :S

Har säkert uttryckt mig så snurrigt oxå så inte en människa förstår hur jag menar... :)

Tyresö
Alla dom frågorna ska du nog ta med byggnadsnämnden i din kommun, för jag tror dom reglerna är lite olika mellan kommunerna.

Du har i alla fall rätt i att ROT-avdraget inte gäller för enskilda konstruktioner på tomten, eftersom "ROT" är en förkortning av: "Renovering Och Tillbyggnad. Dom glömde N:et = "nyproduktion" - ungefär som förkortningen för JAS-flygplanet, där glömde dom L:et = "landning"

Du har nog inte så stor nytta av att veta hur jag tolkar byggregler, när jag ska bygga något på tomten.
Det räcker nog med att jag meddelar att jag inte har så mycket till övers för byggnadsnämnden i min kommun.

Det finns ju eventuellt sätt att komma runt det: vid ombyggnation gäller det även fristående byggnader, så om du petar ihop något på egen hand som du påstår är ett garage som ska byggas om kan du göra ROT-avdrag. Vet dock inte hur petiga de är med byggnadens hållfasthet före ombyggnad?

1: Om TS skal peta ihop nåt måste han först ha bygglov om det är inom detaljplan.
2: Rotavdrag ges väl inte på byggnader som är yngre än 5 år?

C
Garaget måste dela minst en vägg med huvudbyggnaden.

Och ROT står för Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad.

Och JAS är inte en flygplanstyp utan en förkortning på vilka roller flygplanet kan ha. Planet heter Saab 39 Gripen. Kallade man Viggen för JA på sin tid? Nej, just det.

Tyresö
cheetah1 skrev:
Garaget måste dela minst en vägg med huvudbyggnaden.

Och ROT står för Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad.

Och JAS är inte en flygplanstyp utan en förkortning på vilka roller flygplanet kan ha. Planet heter Saab 39 Gripen. Kallade man Viggen för JA på sin tid? Nej, just det.

Jag försökte vara lustig, med tanke på hur JAS-planet landade på Långholmen under en uppvisning -93 .
Förstår att du är väldigt insatt i flygplanskunskap.

Min kunskap om flygplan sträcker sej till att: "del nr 2a ska monteras ihop med del nr 2b", när jag byggde modellplan när jag var liten.

Helt otroligt att du inte förstod mitt skämt.

Jag förstod iaf ditt skämt med en gång!! :) Men så är jag ju kvinna oxå... ;)
Ja det blir nog till att kontakta kommunen o se om vi blir nåt klokare. Tack för era svar iaf!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.