Får man bygga friggebod i anslutning till garage, alltså använda garaget som en av väggarna. Eller måste det vara fristående? Räcker det med minimalt avstånd i så fall (1 mm :cool:)?

Du får väl inte bygga ihop dem, inte ens bygga ett litet tak emellan, den måste vara helt friståeende.
Om du kommer närmare huset än 4meter så gäller ju andra regler vad gäller brandklassning av väggar.
Är det mer ett extrarum du tänkt dig??

Tyresö
Hahaha, snyggt försök! Även om jag inte har så mycket till övers för boverket, så har dom i alla fall gjort sin hemläxa på den här punkten.

Tack, det var infon jag sökte. Men uppenbarligen kan man bygga den väldigt nära den andra byggnaden, i det här fallet garaget (ej nära bostaden).

Fast om man bygger väldigt nära blir det ju problem att underhålla väggarna som är mot varandra. Kanske bäst att ha ett mellanrum på ett par tre dm så man kan åla sig in och måla ibland.

Jag har tänkt ha bil i garaget och behöver därför ett förråd för utemöbler, gräsklippare o sånt.

Eller bygger du den på ett helt annat ställe på tomten. ;)

Tyresö
En granne (ett antal 100 m bort) har en 40 m2 källare med (markfönster på baksidan) under sin friggebod (15 m2). Alla i grannskapet bara skrattar åt hans bygge - alltså ett välmenande skratt eftersom alla tycker att idén är "lite" i gråzonen för byggregler.

Du menar alltså att han bör kolla på lösningen att bygga friggeboden på garagetaket. :)

En annan lösning är ju att du gör tillbyggnaden som du vill ha den, men söker bygglov i vanlig ordning. Troligen sparar du in de tusenlapparna genom att du slipper en massa märkliga och ofuntionella lösningar.

Enligt BBR 5:721 gäller:

Bostadslägenheter i småhus, som är belägna mindre än 4,0 meter från kom-plementbyggnader större än 10 m2, ska avskiljas från dessa så att spridning av brand till eller från småhuset förhindras i minst 30 minuter.
Allmänt råd
Föreskriftens krav kan uppfyllas, om endera byggnadens, mot varandra vettande, väggar utförs i lägst brandteknisk klass EI 30. Om någon av byggnadernas ytterväggar har delar av lägre eller ingen brandteknisk klass, bör skyddsavståndet inte understiga 2,0 meter och strålning mot intillig-gande byggnaders yta begränsas till acceptabel nivå.

Vet inte om en inredd friggebod räknas som en separat lägenhet i så fall ska det som jag tolkar det klara 60 min brand.:S

Redigerat:
Jag har fått för mig att jag måste ha en bedrägligt dyr garbo-försäkring q(;^;)p om jag bygger "vanligt" med bygglov. I övrigt tycker jag detta vore en vettig ide.

Och Orparn, det ska ju vara ett förråd, så det kan väl ändå inte klassas som en separat lägenhet.;)

goranr skrev:
Och Orparn, det ska ju vara ett förråd, så det kan väl ändå inte klassas som en separat lägenhet.;)
Har jag inte påstått men OM den varit inredd skulle en frigga då klassas som separat "lägenhet" med dom hårdare kraven på brandspridning?

goranr skrev:
Jag har fått för mig att jag måste ha en bedrägligt dyr garbo-försäkring q(;^;)p om jag bygger "vanligt" med bygglov. I övrigt tycker jag detta vore en vettig ide.
Bara om den kostar över 424 000 kr.

Så då kan jag söka bygglov för ett par tusingar, bygga en förlängning på garaget utan konstigheter, inga andra administrationskostnader eller tvivelaktiga försäkringar?
Självklart ska jag göra så om det är så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.