D
dsub: Mina har hållt bra, men man får vara noga när man målar, jag körde flödigt med roller.
7 svar · 4,9k läst
M
Flyttad
M
Flyttad
B
bavermun: Jag blir förvillad. Jag ska bygga om mitt förråd till gäststuga inkl badrum och kök. Jag kommer att hyra ut det. Verkar tydligen vara en stor sak om där ska finnas 2 bostäder på tomten. När det gäller bygglov. Tomten ska vara klassad på rätt sätt för att kunna göra en bostad till möjlig. I mitt fall innebär det en prövning för att det ska kunna ge svar. Vad är egentligen
0 svar · 3,1k läst
R
rca1959: Jättefint hus!!!!!
11 svar · 9,8k läst
D
duell: Cellplast har ungefär samma isolervärde som glas/stenull. Du skulle iof kunna sätta en 70mm skiva, plasten kan ju bukta lite just där.
8 svar · 6,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Har du provat något så enkelt som hitta? http://www.hitta.se/resultat-no-js/?vad-hidden=&vad=takstolar&var=sk%C3%A5ne&var-hidden= Annars kan du kanske fråga runt lite bland vänner och släkt eller i nybyggnadsområden. Det senare är kanske inte helt lätt dock, om inte t.ex. bor där eller åtminstone har tomt där. Om du känner att du kan nämna vilken ort det gäller så kanske mängden
4 svar · 4,5k läst
T
thsi: Bygger nu mitt andra hus dvs allt smått är inte klart. I det tidigare huset planerades garaget utan va. Vilket jag ångrade bittert i efterhand. Tycker att det är definitivt nödvändigt med avlopp och (varm) vatten i garage. I det nya garaget har jag avlopp och skall installera en varmvatten beredare så småningom. Om det är det bästa sättet att få varmvatten låter jag vara osagt. Det
3 svar · 3,9k läst
F
Fred vom Jupiter: LED-list hela bredden vore snyggt. Finns i IP upp till 68. De brukar väl vara en centimeter breda ungefär, så en list eller aluminiumlist skulle räcka.
1 svar · 3,4k läst
larsbj
larsbj: Takstolarna håller säkert, men risken är att bjälklaget böjer ned sig efter en tid om du har 11 m spännvidd och inte har dom stolparna som varit förut, ett alternativ kan vara att hänga bjälklaget i takstolarna med dragstag då denna belastning är liten jämfört med vad takstolarna är dimensionerade för. Detta förutsätter att du inte tänker rada rännet fullt i bilmotorer eller
4 svar · 4,5k läst
L
långtradare: p bengtsson ,tror inte det finns nåra rännor under sargen runt om .det är no bara takbrunnen
16 svar · 20,9k läst
·
A
AndersS: Det är under förutsättning att du bygger med ryggåstak. Om du har takstolar med plant undertak gör du inte denna luftspalten. Utan isolerar i facken mellan takstolarna. Men det framgår inte vilket tak som ts har på sin friggebod.
5 svar · 2,9k läst
K
Karriärmamman: Vi har fått en offert på 1700 kvm för grunden, då ingår schaktning och 10 cm under själva plattan inkl grund till kista. Kistan och ev extra uppfyllnad kostar extra. 310 kr tonet. Men jag tyckte det var för dyrt. http://notjugo.blogspot.se/
7 svar · 4,1k läst
·
A
Avarage: [citat] Jo, du har så rätt så. Inte lätt att få grepp om vad jag menar med bara en massa text. Eller att få en känsla för utseende heller för den delen. Jag har dock inga ritningar för tillfället, skall försöka hinna skissa upp något på rutat kollegiblock i helgen och scanna in och lägga upp här. Jag återkommer med andra ord när jag har något som liknar ritning/skiss. Mvh! //
2 svar · 3,4k läst
Lolle
Lolle: Håller med Noseone att en lösning liknande Solarventi kan ge en bra hjälp för att hålla fräsch luft. Byggmax har en billig variant http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/el-ventilation-energi/uppvarmning/solpaneler/64120005/luftsolfangare
4 svar · 3,3k läst
·
E
eviljava: [citat] Eternit är ett bra byggmaterial ur ett hållbarhetsperspektiv. Går det att bevara är det bara att göra det. Men jag tolkade protokollet som att plåtar, takavvattning, vindskivor, trasiga plattor, etc. var i behov av att bytas ut? Ordnar man dessa delar kan man lika gärna slänga på ett nytt tak eftersom den tekniska livslängden med all säkerhet är passerad? Det sammantagna
4 svar · 1,8k läst
A
aug52: Då kanske offerten är ok då?
6 svar · 3,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: Prata med vänner och bekanta om de kan tipsa om en bra snickare.
3 svar · 5,6k läst
skruffse
skruffse: Såhär hade jag gjort och delvis gjort i mitt garage. Jag har en annan typ av lift för bil men konstruktionen med nedfällt har jag, dessutom har jag ett vanligt lyftbord. Jag hade köpt den och gjort gropen 20-30 mm djupare samt ca 30 mm större yttermått. Djupet kan man enkelt shimsa och lite större måste man ha det beroende på om liften kommer ur position. Bulta inte fast den då om den
12 svar · 30,1k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: är det byggt så du kan få in balkar trä/metall och komma åt med kranbil så hade jag bokat in en sådan och flyttat den och ställt den på tex lecastenar med balkarna under som stöd för boden/huset
3 svar · 3,5k läst
D
dosken: Om du isolerar skulle jag nog ändå spika igen takfoten och ventilera via gavlarna istället, lite lättare att kontrollera. Beror lite på hur takstolarna ser ut iofs.
7 svar · 3,9k läst
Göran.W
Göran.W: Dom har väl bedömt att ditt utsläpp inte upp går till 100mg\liter vatten. Och då har dom ju följt lagen jag hänvisade till. Olika kommuner kan tolka lagen olika så man ska ha lagen i åtanke och kontakta kommunen innan man sätter in en brunn iaf.
35 svar · 79,4k läst
M
Mats: jag tror de heter just trossbottenskiva ( i varje fall hävdade jag det längre up :) ). Det som verkar vara fördelen med asfaboarden är att möss och sork inte verkar tycka om smaken på dem alls. Jag har aldrig byggt med cellplast men det finns ju det som istället för 22X95/120 har satt ett helt lager spårad cellplast under reglarna istället.
12 svar · 4,1k läst
G
Gabbe1: Det en KA skall utföra är att säkerställa att du följer den kontrollplan som du (tillsammans med KA) är skyldig att upprätta. Vad denna kontrollplan innehåller beror på vad du bygger och vem du har som KA. Som jag fattat det finns ingen exakt mall eller lag på vad en kontrollplan skall innehålla, det är upp till varje KA att utforma en som han/hon känner sig trygg och bekväm med. KA
2 svar · 3,5k läst
M
Mats: En brandfilt är inte så dum den heller. Kan vara ett bra mellanting ibland innan man drar en pulversläckare
7 svar · 3,8k läst
H
Hasse C: Håller med Robert. Det är skönt att slippa is och snö där porten stänger mot golvet. Dessutom så blir nog inte värmeförlusten så stor eftersom man inte har samma temp i garaget som i huset, eller? Jag nöjer mig iallafall med runt 15 grader i garaget.
6 svar · 2,9k läst
·
K
KungAnka: Den här är jättebra: http://m.jula.se/borrhammare-1500-w-001062 Sen ska du slipa, då hyr du en saneringsfräs och en dammsugare, eller så bygger du en egen av en gammal vinkelslip och en diamantslipskiva, finns "recept" på forumet.
2 svar · 3,1k läst
U
unghuggare: Och sen funderade jag på vad som är bäst med kortlingar i väggen, skall man kapa till bitar som man lägger i mellan stolparna eller ska man ha en bräda som man spikar på reglarna på utsidan efter reglarna?
3 svar · 1,3k läst
T
tronen: [citat] Får min Q7 nästa onsdag, så jag vet inte :) Har frågat på Audiforum, ska se om någon svara. Antar max 30-40 cm över normalhöjd.
9 svar · 3,3k läst
·
1
111111: Instämmer med övriga om att det inte är några problem med att hålla 10-12 grader i garaget, med golvvärme. Tänk bara på att du har ordentligt med isolering neråt, vilket det dessvärre inte är i mitt garage, mycket värme kan därför fara ner och åt sidan innan det börjar värma uppåt. därför funderar jag på att sätta in konvektor element, vilket kan vara ett tips också
5 svar · 2,2k läst
anthill
anthill: http://www.crawfordgarageportar.se/sv/produkter/takskjutport-basematic.html
3 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.