Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
mlkjhr: Det skall alltid vara fjädrar. Motorn orkar mycket riktigt inte dra en ports vikt utan fjädrarna skall balansera så att porten i princip inte väger någonting. Dessutom finns det ett överlastskydd i motorn som bryter direkt om den belastas onormalt. Finns det ingen skriftlig moteringsanvisning till porten?
Byggagarage: Begagnad butiksinredning från blocket eller konkursauktioner... Har det själv i garaget, stabila grejer som man kan få nästan gratis med lite lagom flyt.
byggankan: Vi ska bygga carport med förråd och har tidigare kollat på Lundqvist trävaru men nu börjar jag undra om Lövångers bygg kanske är billigare. Vi ska ha av enklaste modell och har inte så höga krav så det är priset som avgör. Och även om något av dessa är enklare att resa.
Anonymiserad 48587: Jag har golvbrunn, värmen på i garaget (ca 15 grader) och en avfuktare som står på dygnet runt. Det är inte ofta som bilen är knökfull med snö när jag kör in den eftersom det bara är snö som kommer på dagarna som kan följa med in i garaget, på natten står den ju skyddad i garaget. Visst är det blött, men inte så farligt att det inte torkar upp inom vettig tid. Möjligen skull
daand: Efter att mer eller mindre ha gått över hela boningshuset så kommer nu lusten att fixa i ordning ekonomibyggnaderna, eller snarare - att riva de gamla uthusen som mer eller mindre är plockepinn-varning på - och istället bygga ett nytt uthus, men i gammal stil. Det jag är ute efter är att bygga ett uthus med puts upp till cirka 110 cm och resten med stående panel. Nu har jag försökt att
Alko: Tänk också på att det ett potentiellt farligt moment att montera ner garageporten om det är typen med fjädrar. Jag sågade av dem längst nertill med tigern och hade inga problem, men är man inte försiktig kan det gå illa. Känner du dig osäker kan du googla fram Äntligen hemma-klippet när Timell visar hur man gör :) /A Sent from my GT-I9100 using Byggahus
a2011: [citat] Tack, det ser ut som en vettig lösning. Konstigt att jag inte har sett den lösningen på någon av alla byggbloggar men det kanske är så att man kan låta bli ibland om man inte vill ha innerpanel. I vilket fall så vet jag hur jag ska planera nu. //Anders
Mikael_L: [citat] Ja typ. Men det är ju alltså en ren tolkning, och därför varierar det antagligen stort från kommun till kommun beroende på hur kinkiga dom är. Och grannars anmälningsbenägenhet ska nog också vägas in. Men vad som blir byggnad eller inte i tveksamma fall kan först avgöras i domstol om man inte lydigt följer kommunens beslut. Eventuellt finns det några trevliga prejudikat att
saiter: Platon-matta är en bra idé, speciellt om du ventilerar undergolvet. Observera att det är ett helt system, med bla. ventilerade socklar. http://www.isola.se/ http://www.isola.se/produkter-sv-SE/golv/platon-fuktskydd/ventilerad-platon-golv-2/ //AA
Cgong: Långsjön i Stockholms kommun omfattas inte av strandskydd. Ännu en stund på forumet där jag lärt mig något nytt! Tack alla!
ToRy: Har full förståelse för dina farhågor, "väck inte den björn som sover". Å andra sidan så kan det vara skönt att ha klara papper på saker och ting, speciellt om du har planer på att göra mer så småningom. Det värsta som kan hända med friggeboden är ju att grannen blånekar och säger att du måste flytta boden. Nu vet jag ju inte hur det ser ut på din tomt men OM det finns plats
Larsa: Vad skall du göra? Isolera ytterväggar eller bygga innerväggar? Varför behöver du fixa taket, går det inte att måla alla? Eller vill du ha på,ett lager gips? Flytta element är inga konstigheter, fixar en röris snabbt, och du kanske får nya diskretare rör i taket samtidigt... Men som sagt, bilder och vad du vill göra är nog À och O....
sir_daniel: lägg upp någon bild på ut och insidan så blir det lättare att hjälpa
duell: Hur mycket av huset måste sitta ihop med garaget? Kan det räcka med en "hall" på 1x1m? I hallen har du två dörrar, en mot framsidan och en mot baksidan så du kan gå igenom. Med tiden kanske dörrarna dessutom råkar försvinna... [bild] Stor garage borde vara en rättighet! Har själv fått nöja mig med 50kvm, ligger 4,5m från tomtgräns i alla riktningar. :(
rmoberg: Hej Alla. Tänkte kolla om någon har testat dessa i garaget http://www.jula.se/golvplattor-11-pack-374025 man funderar på om dom ändrar sig i form, typ blir vågiga och släpper i skarvarna Mvh Roger
Mr_Hope: Startade mitt verkstadsbygge idé i fel avdelning kanske! läs här! http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/204015-bygga-om-2-planshus-till-verkstad.html
ToRy: Jag lyfte precis min sommarstuga på 40 kvadrat i vinkel, inifrån med hjälp av 11 garagedomkrafter. Om ditt garage är någorlunda stabilt så är det inga problem att göra samma sak med det. Lyftpunkterna hamnar något meter innanför väggarna runtom vilket ger gott om plats för att åtgärda betongsargen runtom. Om det låter som något du skulle kunna tänka dig som lösning så kan jag
Dede77: Om man antingen hade kört en temp.vakt som bonnier länkade till eller om man hittar ett element som har en termostat som går så långt ned, vad tror ni om något sådant här? http://www.jula.se/konvektorelement-med-flakt-750-1250-2000-w-411090
duell: Ska snart isolera garaget. I väggarna blir det 170+45mm, men i taket "bara" 20(cellplast)+145+45. Jag funderar på ett extra varv med 70 alt. 95mm, vad tycker ni? Två nackdelar som jag känner är dels takhöjden (2,8-3,2m med två lager, men jag ska ha en lyft), dels att jag ska ha en traversbalk genom hela garaget, om jag bara kör med två lager kommer balken gå längs med reglarna vilket
duell: Fjädrar tillverkas i flera diametrar, med olika trådtjocklek, längd och antal varv. Att räkna ut en fjäder kvräver många parametrar, tex portvik, höjd, typ av trumma och typ av port (standardlyft, höglyft, långlyft eller vertikallyft). Tanken är ju att porten ska vara lika tung vilken position den en är i. Tjockare tråd ger starkare fjäder. Kortare fjäder ger starkare fjäder.
Joel: Precis vad jag är rädd för. Men är även rädd för att kaklet kommer lossna så småningom. Får nog ha en avfuktare i gropen och byta luckorna till någon form av gallerdurk så det blir lite snurr på luften.
frenberg: Hej Är själv på jakt efter samma sak, svårt att hitta något färdigt tycker jag. Verkar som man måste bygga själv eller har du hittat något? Mvh/ Frenberg
bruka: Dubbla gips var det som gällde för mig då jag kollade med försäkringsbolaget. Fast jag hade murade väggar så där räckte det med ett lager men i taket som är av trä blev det dubbelt. Mitt garage ligger fristående från bostadshuset.
lt1cobra: Jo, ska se om det går att grå importera den från fabriken. Kanske får att skala av någon tusing med lite tur
norrbottenstorpet: [citat] Hur/var reglerade din kommun detta, vi måste bara få veta för detta är så annorlunda?
Hubbe2: Ja, men det är mest för att inte slå i kylaren när man jobbar i garaget. Motorn tål att förvaras på högkant, töm bara vatten, tank och förgasare först. Har alla motorer på en hylla i garaget, blir ju några stycken med träningsmotorer, tävlingspreppade motorn osv... Vi har två fullsizechassien och en liten Intrepid allihopa, en silverstone 06:a till mig, Cruiser M2 2012 till