Bygger garage. En del av garaget skall vara verkstad (15 kvm) och alltså vara isolerad.
Tänker mig följande:

Golvreglar med cc60, men vilken dimension ska reglarna ha?
I "facken" mellan reglarna sänker jag ned skivor som vilar på 45 x 45 som skruvats mot reglarna.
På skivorna lägger jag golvisoleringen, men vilken tjocklek behöver jag? Och vad är bäst? Frigolit? Glasfiber?
Hur långt från marken (grusplan) ska skivan ligga, dvs hur stor luftspalt under verkstaden?
Vilket material ska jag ha på skivorna?
Ovanpå reglarna lägger jag råspont, 22 x 95.
Och där ovanpå får vi se vad det blir, eller om jag bara målar golvet.

Kan detta funka? Andra tankar/ideer?
Väggar och tak funderar jag på sen.

I garage/verkstad borde du väl gjuta en platta?

Förlåt uttrycket. Det är en "heltäckt" carport, dvs med väggar runt om och grus som markbeläggning.
Men under samma tak vill jag ha en verkstad som ska vara isolerad och avskild från carporten med isolerad vägg och isolerade väggar/tak runtom. Frågan är hur jag kan göra med golvet för att få det isolerat och utan att gjuta platta.

Aha ;)

Hur stora reglar du ska ha beror på hur långt du sätter mellan plintarna.

Det vanligaste sättet att göra en trossbotten är att man fäster 22X95 eller 22X120 under reglarna så att man får upp och nervända T.
Resten kan man sen bygga uppifrån då man börjar med att lägga trossbottenskiva eller asfabord i botten på facken. Sen fyller man med isolering och jag skulle köra med stenull (gillar den bäst)
Jag vill nog ha min 20 cm mellan grus och undersida golv för att det ska ventilera.

Bra dimensioneringshjälp finns här

Tack för svar och dimensioneringshjälpen!
Du menar alltså att jag ska fästa 22x95 under reglarna så att skivorna bara kan sänkas ned? Och sen bara stenull direkt ovanpå. Inga ventileringshål eller någon typ av luftspalt från isoleringen som ju kommer att bli helt instängd?

zingo skrev:
Tack för svar och dimensioneringshjälpen!
Du menar alltså att jag ska fästa 22x95 under reglarna så att skivorna bara kan sänkas ned? Och sen bara stenull direkt ovanpå. Inga ventileringshål eller någon typ av luftspalt från isoleringen som ju kommer att bli helt instängd?
Just precis. Så man brukar göra

Men om jag då förstår det rätt är ändå reglarna blottade undertill?
Asfaboarden ligger ju mellan reglarna och inget skyddar dem från fukt underifrån?

22X95 är blottade. Regeln täcks ju av dem men det är just därför man ska/bör ha en ordentlig luftspalt under så att det håller sig hyffsat tort

Ok, nu förstår jag vilken typ av "T" du menar. Men då vilar skivorna alltså bara på ca 22 mm som sticker ut på vardera sidan om reglarna. Känns svajigt men det kanske räcker om cc bara är 60.

Det ska räcka men jag brukar rekommendera 120 just därför. Det känns bättre tycker jag.

Jag är inte säker på att asfaboard är det allra bästa materialet, den suger fukt och buktar nedåt med tiden pga isoleringens vikt. Det finns idag speciella bjälklagsskivor (heter det så?) som troligen är bättre. Hos sommarstugegrannen så buktade asfaboarden (efter 35 år) så pass att isoleringen ramlade ner på marken på några ställen. Jag tog bort asfaboarden efter 34 år och ersatte med cellplast plus isoleringsmatta, asfaboarden hade inte ramlat ner på marken men den var ganska skör.

jag tror de heter just trossbottenskiva ( i varje fall hävdade jag det längre up :) ).
Det som verkar vara fördelen med asfaboarden är att möss och sork inte verkar tycka om smaken på dem alls.

Jag har aldrig byggt med cellplast men det finns ju det som istället för 22X95/120 har satt ett helt lager spårad cellplast under reglarna istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.