Pratade med kommunen idag och fick veta att det kanske blir lite krångligare byråkrati kring garagebygget än jag trodde. Det krävs en kontrollansvarig när garaget är över 30kvm eller spännvidd över 5m.
Jag planerar att bygga ca 150kvm uthus/garage där halva ska vara uppvärmt med betongplatta och halva kallt med plintar.

Vad är det den kontrollansvarige måste göra vid ett garagebygge? Jag vill han ska göra så lite som möjligt.
Jag kommer själv konstruera och rita garaget samt utföra byggarbetet.
Ska KA både kontrollera ritningar och beräkningar samt utföra fysika kontroller på bygget?

Får jag sätta ut garaget själv? Med hjälp av tomtens hörnstolpar borde jag kunna sätta ut med ett par centimeters noggranhet. Räcker det?

Tomten ligger utanför detaljplan, men det kanske inte är någon idé att hoppas på enklare regler för det?

När det gäller uthusbyggnader på landet känns detta väldigt byråkratiskt.
Om jag vill bygga en vedbod/redskapsbod/hönshus på 4*10m så krävs det alltså att jag betalar flera tusen i arvode till en kontrollansvarig.

Det en KA skall utföra är att säkerställa att du följer den kontrollplan som du (tillsammans med KA) är skyldig att upprätta.
Vad denna kontrollplan innehåller beror på vad du bygger och vem du har som KA.
Som jag fattat det finns ingen exakt mall eller lag på vad en kontrollplan skall innehålla, det är upp till varje KA att utforma en som han/hon känner sig trygg och bekväm med.

KA skall även närvara på de samråd som du ska ha med kommunen.

Angående utsättningen så tror jag inte att KA är inblandad i detta moment, det är upp till din handläggare på kommunen att avgöra om du kan göra utsättning själv eller om en något proffs måste användas.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.