Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
saiter: Saxtakstolar kanske? Kerto-balkarna ska du ha dom i nocken? I så fall måste du nog ha en stolpe i mitten, eller en sån här http://www.temahallen.com/vara_stalramar.php att växla av med. [citat] Du ska väl isolera mer än 120? "Svajet" bygger du bort med gips + ev. hålband i taket. (+ OSB i väggarna) //AA
FredrikR: [citat] Tja om det funkade i mitt fall bör det ju funka för dig också. Men dom kanske räknade på annan nerböjning än vad min leverantör gjorde.
Flintasteken: Hej! Är det någon som köpt friggebod från dem? Har du positiva eller negativa saker att förmedla? Funderar på att köpa friggeboden Funkis 15 från dem. Tar tacksamt emot all info!
Mats: Tory har fattat mig helt rätt. Det är bara plattan som ska ha rörelsefog. Träet bygger man ihop.
sblixten: [citat] Exakt som du skriver handlar det mycket om konstruktionsregler och kvalitet på virke. Sen tror jag att vi människor blivit mer bekväma och kräsna och accepterar mindre svaj och knakande jämfört med "förr i tiden". Och precis som du skriver så skulle förmodligen 45x145 inte rasa, men det är inget råd som jag står för eller skulle tillämpa själv utan särskilda skäl.
tronen: Där vi kör in i garaget är kanten slipad för att vattnet ska falla utåt när det regnar. Sen har vi fått upp garageporten också. För att få detta snyggt har vi några tankar: 1. Flytspackla, måla (men det kanske inte håller så länge?) 2. Sätta en rostfri 3mm plåt (slät) som går in under garageport. Första prisinfo är 2500kr + måttning montage. 3. Något annat?
MathiasS: Det är väl bara att komma överens med parhusgrannen och bygga därefter? Skit i bygglov. Riv om det blir tjafs.
lordi: Du skriver att du har ventilation in till garaget, men har du någon frånluftsventil? Den mängd luft som kommer in måste ju passera ut någonstans. Jag har löst det med en frånluftsfläkt i ena änden och tilluft via spaltventiler ovanför fönster och dörr.
nova383: Hej. Har kommit så långt att porten sitter på plats (60mm vikport med brytna klödbryggor PU skum Sandwich) För att få till tätningen ner till svetsade jag dit en 10mm tjock RF "plåt" på kantskoningen, den fyller 3 funktioner. 1 Jag slapp fräsa in portkarmen i Lecan 2 Anhåll för spanjolettgrejen 3 Kant att fyll upp mot, med nåt flytspackel Blev kalasbra faktiskt :p Nu till ?
martinradbo: [citat] Precis, då är vi överens. Ett fall på åtta meter utan saxgropar i mitten av garaget hade varit lätt, problemet är just att leda förbi vattnet där eller komma på en annan smart lösning. Träffar min kommande gjut-kille i morgon, ska då se vad han anser är rimligt att klara av att forma i betongen.
robsan: Jag har en basematic men jag har magic 600-motorn. Skaffade nyligen kodlås och det var bara att synca mot motorn å sen funkar det. Mottagare finns alltså inbyggt i motorn. Vet inte hur det är på din modell men det borde vara samma, du har väl fjärrkontroll? Jag fick köpa kodlåset för 1500.
Kalasclas: Jo en vägg mellan hylla 2-3 hjälper inget, isåfall ska jag flytta isär hylla 2-3 och upp med en vägg, men risken är att det blir trångt då...
Virgata: Hjälper just en kompis med hans garage. Han kör en liggande och en infälld stående vid hammarbandet, Jag kan intyga att det är stabilt som tusingen, Jag kommer snart börja en egna trådar/blogg med mina kommande projekt, jag har mkt som är påbörjat, men pga psykisk och fysisk ohälsa blivit byggstopp i. Vi håller just på med hans takstolar, och det är en finfin historia som blir bra
Dellis: http://shop.vpe.se/fjarrkontroll-3kanal-marantec-868mhz-p-109-c-144.aspx
JoakimJohansson: Vi håller på nu o bygger med endast 2m imellan och då var det krav på brandklassning av garage!! Är nog samma med 1,5m med... Frågan är ifall olika kommuner har olika krav va de gäller brandklassning? Vet ej
Robert-san01: Hämtade ner Andys hållare från vinden igår. Upptäckte att jag har två, så det är en till som gärna vill få ny ägare. Skicka PM!
KnockOnWood: [citat] Husvagn eller husbil. Så är det bara att tuta och köra :)
bonnen: Det är enkelt. Det är kommunen som är din granne och det är dom du skall fråga.
AndersS: Glöm bara inte bygglov inom detaljplanerat område eller vad som gäller där du bor. Konstruktionen passar jag på.
andersmc: Välkommen till forumet. Gissar att din renovering skulle gå på 100 000-300 000.
Mr B: Ska du bygga till eller bara byta tak, se till så du kan planera in en lyft så småningom. Hyfsad takhöjd alltså, det tror jag inte du kommer att ångra.
JohanOlsson: [citat] Precis som du skriver så är det ju ett problem med souteräng i radhus. För att en dränering ska bli bra i praktiken så antar jag att hela längan borde dräneras, dvs. runt hela byggnaden. Det lär alltid vara ett par stycken som tycker att dränering är att slänga pengarna i sjön och som inte vill vara med och betala.
Mats: Tänk också på att det är lättare att bygga med grövre reglar (De slår sig itne lika mycket som de små propellrarna)
MB77: Det låter dyrt för en carport med ett litet förråd. Så ta in ett par offerter till och jämför.
Mikael_L: [citat] Jag förutsätter att endast tänker ha garaget på låg grundvärme, typ 5-12° för att ens tänka så. 5-10 cm cellplast under kostar inte speciellt mycket i sammanhanget. Men vad det slutligen kostar och vad det är värt beror på vad mer som behöver göras. Det är ev kantelement som det blir en del kronor i. Men formsätter du plattan så kommer du få in kyla från sidan även om
Hemmakatten: 30kvm är inte så litet. Och eftersom du ska ha den som gäststuga bör du kanske bifoga mått på takstolarna åtminstone. Det blir väl nåt slags samråd innan byggstart där detta kommer att tas upp. Ska du ha vatten och avlopp eller braskamin måste du ta med det i bygglovsansökan.
Hemmakatten: Vi har en friggebod som är 7,5 x 2 meter med 4 graders lutande tak, oisolerad 2 dörrar på långsidan, utskjutande takutsprång på 50cm på långsidan/framsidan. Lösvirkesbyggd i stil som passar ihop med bostadshuset. Byggd på gjuten platta på mark eftersom vi har förvaring av pellets i en del av förrådet (kan bli uppåt 5 ton). I andra delen finns hyllor med plats för krukor och
sommartorpet3: Tackar för hjälpen. Tror jag är på rätt väg, men jag tar gärna emot mer synpunkter och tips.