Ska se om jag kan förklara detta. På en std takskjutport monteras skenorna på insida vägg. Detta innebär att betongplattan exponeras för uteluft på en bredd av väggens tjocklek i och med att dörrbladet hamnar i liv med insida vägg. Med dagens allt tjockare väggar, i mitt fall 215mm isolering + 13mmgips + 11mm spån/plyfa, så blir det en rätt stor yta som kyls av uteluften.

Kan man på ett smart sätt undvika detta. Om man tänkt efter hade man kunnat flytta in isoleringen, som nu sitter i kantbalken, en bit in i plattan men isoleringen kan ju aldrig gå ända upp till golvytan. Det är ju försent nu hursom, så alternativet är att flytta ut dörrbladet på något sätt?

En snabb uträkning säger att jag förlorar 250W vid DUT i denna konstruktion.
Bifogar en bild så alla förstår min fundering. Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

göra dörrhålet lite bredare och montera porten längst ut i liv med panelen borde väl gå? bara skruva fast en regel på var sida att montera skenorna i.

Mm har haft samma tanke. Dock blir det minst sagt special på insida vägg som liksom måste lutas ut mot yttersida...

Mina väggar blir ungefär lika tjocka och jag har tänkt montera porten längre ut.
Man får dock ökade förluster strax ovanför porten då väggen måste göras tunnare där, men det är bara ett par centimeter.

Jag tycker det är skönt att den uppvärmda plattan sticker ut lite. Den är alltid is och snö-fri och det är ingen risk att tätningen på porten fryser fast och skadas.

Håller med Robert. Det är skönt att slippa is och snö där porten stänger mot golvet. Dessutom så blir nog inte värmeförlusten så stor eftersom man inte har samma temp i garaget som i huset, eller? Jag nöjer mig iallafall med runt 15 grader i garaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.