HejHar byggt en fin friggebod på 15 kvadrat. Den är väl isolerad i såväl golv som väggar och tak. Jag satte också in plast i samtliga väggar och golv och tak, vilket skulle bli ett stort misstag. Har förstått att plast i väggar, golv o tak endast är korrekt om utrymmet alltid är uppvärmt. Friggeboden värms nämligen bara upp när vi ska sova där, och håller annars bara ett par plusgrader.
Den nyttjas sällan (kanske 1 natt var 5-6 vecka) så känns onödigt att ha den uppvärmd hela tiden. Jag värmer upp med ett oljefyllt konvektorelement. Fönstren är ganska bra, däremot är dörren inte klassad för 18C, utan endast för 10C. Hur påverkar detta?
Ventilationen har hittills endast bestått av en spaltventil i dörren. Nu har vi sovit några nätter och det blir extremt fuktigt där inne med imma på fönstren samt fuktigt längst ned efter golvlisterna vid ena väggen. Hur räddar jag situationen? Har köpt en Frech TL-F (TL98F) friskluftventil som jag tänkt sätta in 1 dm under innertaket.
Vad behövs mer?
Stort tack på förhand!
//DJ
Den nyttjas sällan (kanske 1 natt var 5-6 vecka) så känns onödigt att ha den uppvärmd hela tiden. Jag värmer upp med ett oljefyllt konvektorelement. Fönstren är ganska bra, däremot är dörren inte klassad för 18C, utan endast för 10C. Hur påverkar detta?
Ventilationen har hittills endast bestått av en spaltventil i dörren. Nu har vi sovit några nätter och det blir extremt fuktigt där inne med imma på fönstren samt fuktigt längst ned efter golvlisterna vid ena väggen. Hur räddar jag situationen? Har köpt en Frech TL-F (TL98F) friskluftventil som jag tänkt sätta in 1 dm under innertaket.
Vad behövs mer?
Stort tack på förhand!
//DJ
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Håller med Noseone att en lösning liknande Solarventi kan ge en bra hjälp för att hålla fräsch luft.
Byggmax har en billig variant
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ppvarmning/solpaneler/64120005/luftsolfangare
Byggmax har en billig variant
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ppvarmning/solpaneler/64120005/luftsolfangare
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden