Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Jan-Å: Jag värmer mina 23 m2 men ett litet oljefyllt el-element, när jag ska meka nån bil kompletterar jag med en lite el-värmefläkt från Biltema för 495 kr. Vet inte hur mycket energi jag gjorde av med förra vintern som var den första med uppvärmt garage men inte var el-räkningarna så mycket högre att jag reagera alla fall. Tittade också på luft/luft men jmf med min lösning tar den för
RoTe: Tyvärr är transporter extremt dyra i Sverige. Oftast är det billigast att åka och hämta prylen själv, om man inte värderar sin arbetstid då. ;) Till och med posten är svindyr i Sverige. Jag köper saker från kina och får alltid gratis frakt hit, jag shoppar i USA och betalar ungefär lika mycket över atlanten som inrikes i Sverige.
Paytax: sätt dit en hängränna till och börja med, blir nog med all säkerhet inte mögel som vandrar inåt i konstruktionen!är det mycket fukt kommer panelen ruttna sinomtid se till att å dit en luftspalt när möjlighet finns! mvh
zzam: Jo, tillstånd från markägaren borde inte vara något problem, de blir nog glada när det händer något. Stränder och fornlämningar saknas, så det är förhoppningsvis en non-issue. Jag funderar på om det skulle vara ett regelmässigt misstag att klassa om något som borde vara en "komplementbyggnad" eftersom den stått där sedan gud föddes och som det (kanske) fanns ett bygglov på, mot
martinradbo: Intressant tråd. Behöver lite tips från er här. Håller på att bygga garage, carport och asfalterad yta utanför enligt bifogad skiss. [bild] Vi har eget dagvattenavlopp som så småningom letar sig ut i en sjö. Kommunen har inget krav på oss men vi vill för vår egen skull samla upp skiten innan den går ut. Det vi vill samla upp handlar mer om biltvättmedel, avfettningsmedel och bilens
Svullo: Tack för många bra tips! Frågan är då om man kan komma så pass mycket billigare undan att det är värt det? Har egentligen inga problem med att bygga själv men är det väldigt liten prisskillnad känns det som man kan lägga sin tid på andra saker. Tomt eller övervåning tex :P Låter ju dock som att man kanske kan bygga 50kvm ist och göra allt utom plattan själv och hamna på kanske
Kakelfog: ok, synd. men då har jag mer än väl tilltaget till taket då.
AJansen: Nej, jag menar en vanlig lastbilsmonterad kran som Steffo 1980 pratar om. Jag lyfter 7 ton precis brevid bilen med min och det är en kran i mellanklassen. (34 Tonmeter) På 16,7m lyfter jag 1420kg och på 26m 570kg, så det minskar fort i lyftkraft. Pris är svårt att säga bara sådär. Med eller utan kvitto? ;-) De flesta går ju på timme då det är svårt att uppskatta innan man varit
hbenke: Tack så mycket för informationen. Får kolla med statsbyggnadskontoret vad de säger om att man behöver rivningslov först. Skickar en bild på mitt "fina" garage. Kul om man får in en bil i det. [bild]
AndersS: Har båda sorterna med elektronisk termostat i fritidshuset varav en byggnad är på 16m2. Tre nya, ej oljefyllda, sattes in i våras och de luktade brännt vid första uppstarten sedan helt lukfritt. De var avstängda över sommaren och vid uppstart nu i höst luktfritt. Du kan välja det som passar bäst, men välj med elektronisk termostat.
Mats: med max förbrukning så 9 dagar (tog en vecka plus extra helg) X24 timmar dvs 216 timmar. 216X2 är 432 KW/h. med ca 1.50 per Kw/h så får du en maxkostnad på lite drygt 600 :- Nu tror jag att du kommer att hamna lägre än så då den isolering du har kommer att hjälpa plus att människor avger 100-200W/h
brma: Jag har ett garage på 68 kvm BY varav 20 kvm är förråd, 200 mm isolering i golv, 100 mm i väggar och 200 mm mot vinden, 40 mm helisolerad 4,5 m bred port. Jag tycker att runt 15- 18 grader funkar att jobba i på vintern men 18 - 20 är skönare, jag värmer mitt med en liten 2 kw byggfläkt från Jula, kör den någon timme innan jag går ut så är det varmt och skönt, jag har förberett
AndersS: Hjälper kanske inte dig så mycket i byggnationen, men jag har använt ett par gamla portar som jag renoverat för ett liknande ändamål. Plockade bort insidan först och ersatte med en ny 4mm plywood som limmades mot ramen, där jag sköt fast skivan med en klammerpistol (5,5*16mm) Vänder sedan dörren och tar av utsidan och fyller tomrummen med tillskuren frigolit. Fick använda två skivor
poho: Jag har i somras byggt ett garage med en vanlig slagport, ca 2,5 * 2,1 m. Den har nu, 29 sept, svällt så mycket att det är svårt, nästan omöjligt, att öppna och stänga dörrarna. Är det någon som vet hur man kan åtgärda detta? Ska man hyvla av dörrkanten? Eller kan man rikta gångjärnen något? Kommer dörrarna att gå tillbaks igen nästa sommar?
EndZone: Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men det vore så intressant att höra hur det gick med den här historien?
GTRJ: Precis. och vår fråga är nu hur mycket bygga ihop husen måste man? Helt eller bara delar ihop. Tar även tacksamt mot tips på hur man ritar på bygglovet isf.
steve5432: Kan tillägga att jag har googlat hur mycket som helst kring hur man bygger ihop två konstruktioner, men inte hittat en enda instruktion, kan ju inte vara speciellt svårt? Det jag kommit fram till: * ta bort vindskivor, täckplåt och takpannor på den del som skall byggas ihop med det nya taket, sen ser man till att den nya konstruktionen kommer i våg när det gäller bärkäkten. Får
Vitaly: Du kan bygga en ny byggnad. Konstruktion kostnader inklusive arbete, material och moms är från 1900-2500 kvm
pär h: Jag fick samma dom av min kommun som micros bror. Dessutom dubbel gips. pär
Kreacon: Hej! Om pappen kläms av en trekantslist i närheten borde det ju inte vara några problem. Blir det problem kan du ju slita upp det och göra om det, men vänta först och se så slipper du göra´t i onödan. Mvh Kristoffer
thomasx: [citat] NEJ, jag skulle inte lägga någon byggplast under, skulle det komma upp fukt kommer det börja mögla under plasten. Jag hade en 1kvm gummimatta på golvet som låg där 1 år eller så, ingen fukt alls under den någon gång vad ajg kunde se, så då kände jag mig rätt trygg att lägga golvet. Jag har en 350kg justersåg, en hyvel på kanske 150-200kg och en bandsång, alla på hjul,
andersmc: Isoleringsskivorna är ofta ca 560x1160, så de passar på längden mellan reglar cc600, på tvären mellan reglar cc1200.
magda136: Hmm, ja, det är klart att den kanske var svullen. Jag kan tänka mig att dräneringen inte är så bra utanför jordkällaren, för det har varit fukt och frost på väggarna på vintern. Däremot har jag inte (sett) något fuktgenomslag i garaget som ligger precis intill. Får nog satsa på att i första hand öka ventilationen och i andra hand se över dräneringen. Huset är byggt -82 så
ByggNiklas: Glöm inte luftning mellan råspont och isolering. Luftningen skall vara 45 mm, använd masonitskivor, enklast och billigast! Lycka till
fn76: Det finns S, M och L-profil troligtvis small, medium och large. Varje del är veckad till 4, 2 eller 1 profil.
Hemmakatten: [citat] Kommunen kan inte hindra dig att bo var du vill, oavsett om det ärklassat som ett fritidshus eller ej.
Pärran: Den väggen är nog inte bärande åt taket däremot skulle den kunna ha en stabilliserande funktion. Om jag nu inte tolkar ritningen alldeles galet. Mattias
cecar33: VP luft/vatten borde väl duga gott
Byggagarage: Gammal bild, men det är i varje fall 24 st dubbelarmaturer från Hornbach, kostade 200:-/st inkl. Osram fullfärgslysrör (840) har kopplat 9+6+9 för att kunna reglera belysningsnivån. Garaget är 7,2x11,8 m. Innertakhöjd 3,4 m. [bild] Hittade bättre bild: [bild]