Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
radman: Skånska byggvaror... när kan man få en port runt 7.000:- inkl motor, så är det inte så mycket att snacka om.
Lostmoose: Nej, jag menade seriekoppling av "säkerhetsskäl" (Seriekoppling=impedansen ökar) Jag orkade helt enkelt inte kolla upp impedansen på högtalarna, eller vänta på ett svar om vilken receiver det rörde sig om:cool: Det är ju mycket möjligt att förstärkaren klarar av parallellkoppling av dessa högtalare också, men eftersom man (enkelt förklarat) i teorin lurar ut dubbelt så mycket
Byggagarage: Jag har en annan variant (som inte är 100% klart än) och det är utifrån och in: Minerit-70 Cellplast-Tunt slamskikt-200 Leca-Tunt slamskikt Kommer inte ihåg exakt bredden på Lecastenen men det är ganska oviktigt... Konstruktionen är till hälften under jord och där låter jag mineriten gå ner någon dm i marken och sätter en extra pordränskiva utanpå. Jag slammade med putsbruk C med
Smalle: Kan tillägga att lokal gatan är asfalterad och samf. vägen är en grusväg om det har någon betydelse. :)
Kalle B: Sitter och kollar på Gebos hemsida nu, de verkar ha precis det jag letat efter! Tack för det tipset.
duell: Jag jobbar normalt med industriportar, men där sitter det en u-profil med tätningslist upptill på toppsektionen oavsett om den är trimkapad eller inte. Om man trimkapar en sådan så flyttar man bara profilen och får lika snyggt avslut ändå.
Proton: Har ett garage på 80kvm med fackverkstakstolar. Har tänkt lägga golv i mitten av vinden där det är ståhöjd. Bara för förvaring av annat virke, kartonger och enkla saker. Takstolarna sitter på cc 1200mm. Har över ett antal 2tum2 reglar som jag tänkt lägga ut under 2 lager 10mm spånskivor som också blev kvar från bygget. Fråga: 1) Går det att använda 2tum2 som reglar och på det
magnusmo: Hej, såvitt jag vet skall kalkfärg målas vått-i-vått. Dvs., varje lager skall inte vara genomtorrt vid nästa strykning. Vi lät det torka ett dygn mellan varven. Total torktid till genomtorrt ungefär en vecka. Kalkbaserade produkter är inget för otåliga handverkare =) Magnus
Mr B: Jag tycker att 2 smala portar är bättre än en stor. Smaksak... Visst kan det vara bra någon gång ibland att ha en stor öppning, men inte alltid. Tänk vinter, -20° ute och du öppnar porten för att köra in eller ut, hela garaget blir snabbt kallt med en stor port. Men visst kan det vara bra andra gånger, det är bara att fundera på vad NI vill ha. Jag tycker det är snyggare och mer
Fisch: Hur gör jag med droppplåten i så fall? Då måste jag väl riva upp det nylagda papptaket på garagetaket och ta bort plåten. Fördelen med det är väl att jag kan lägga råspont och papptak på carporten, då får jag "ett" tak i samma nivå. Måste man lägga både underlags- och ytpapp på ett oisolerat tak för en carport? Förutsatt att ingen takplåt eller takpannor ska användas sen.
Dede77: Jag hade reglat upp innan med stålprofiler för att undvika all typ av fukt från vägg. Sen är det ju inte fel att ha lite rejälare skivor i garaget så man kan hänga upp saker där man behöver. Kan man stå ut med utseendet så borde det väl räcka med OSB och skippa gipsen. Annars OSB och sen gips men känns overkill i ett garage.
O A: Finns ju på viivilla.se / tidningsarkiv http://www.viivilla.se/Vi-i-Villa/Tidningsarkiv-53770
pelle242: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
ToRy: Nu kanske du redan har bestämt att du bestämt dig :D men det går ju att ha golvvärme med träbjälklag också. värmefolie bygger inte mycket och kostar inte så mycket heller. Har kollat på att lägga golvvärme i en friggebod på 12 kvm och materialet skulle kosta runt 5 tusen. Säg att dina runt 20 kvadrat skulle kosta 7-8 tusen kanske...?
Mats: Vill du ha något som itne är lika snabbt som en laser men som tom väger in bättre? DÅ tippsar jag om ett helt vanligt slangvattenpass.
Stefan555: Blir det ett svårare system än att flytta en hel stuga tror du? Nu menar jag större än en friggebod. Typ 20-25kvm.
KnockOnWood: On Topic: Ställ in en hylla i containern och köp ett bra klass-tre-lås.
seniorkonsult: Helt klart enligt min tidigare uppfattning. Man får inte återanvända eternit. Det blir inte mindre hälsovådligt av att man berbetar det själv som privatperson. Det räcker att du borrar i det om du t ex vill montera något utanpå och det rasar borrdamm under som n ågon kan riskera andas in. Arbetsmiljöverket har instruktioner om hantering av eternitprodukter.
MB77: Kommer det ingen kyla ifrån marken :eek:? Ska du ha det uppvärmt så ska självklart även golvet vara isolerat, så vida du inte har helt gratis uppvärmning.
Jugend: Har du ett sekelskifteshus behöver du troligen aldrig att byta fönster om du värnar om dem. Jag har snart hundraåriga fönster och de såg nästan nya ut när jag gjorde de trärena. De kommer ju att stå i 100 år till - minst. Man blåste inte varandra på den tiden. Och gjorde man det så har man tvångsrivet de husen vid det här laget ... Drar det kallt sätt in energiglas - kostar ett
vanpire: Nu vet jag inte hur ditt garage ska se ut men om du satsar på dubbeldörrar till garaget så behöver du bara öppna en dörr när cykeln ska in ...
AndHay: Vi har en Richards-Wilcox dörr köpt från Skånska byggvaror för bra många år sedan. Den har funkat bra och var hyfsat enkel att installera även för mig. Vi har dubbla skenor. Då vi har lågt i tak så blev vi rekommenderade det. Jag testar att infoga en bild och video. [bild] Video: https://skydrive.live.com/redir?resid=2CB7F67535E0EE29!2716&authkey=!AJTM9J5dxU9bMzQ MVH Anders
Pilla58: Nu har jag beställt en asfaltering med tillhörande markarbete. I offerten ligger att NCC, som det gäller, ska sätta plintar till carport och förråd. Nu fick jag reda på att de gjuter plintar utan att sätta plintjärn i, de säger att det är lättare att få plintjärnen exakt om man istället borrar hål i de gjutna plintarna och fäster plintjärnen där. Vad säger ni om det, ni som
Macarus: Gillar ballongliknelsen :-). En del sanning ligger det nog i den också. Dock tycker jag inte man ska överdriva problemen och riskerna med att förvara verktyg m.m. i ett ouppvärmt förråd. Vill påstå att det är standard för väldigt många att göra så. Det finns gott om ouppvärmda garage och förråd i landet. Vi har själva ett trägarage som än så länge är oisolerat och kallt
ivarssonivar: [citat] Gå inte "justera avståndet till takfotsskivan" på den du länka till heller.
mjaensson: Jag tog min grund från Leif Tjälldén. Väldigt smidigt! Bara att skicka in ritningen på garaget sen fick jag en spec på allt jag behövde. Kantelement, isolering, armering, armeringsdistanser, kantjärn osv... Samt en beräkning på hur mycket betong det skulle gå åt. Jämförde pris mot lokala Woody-bygghandeln och Tjälldén var ca 7000:- billigare, och då hade jag fått 10-20% rabatt
kontorsråttan: Ståhöjd verkar helt klart vara vettigt. Ett plåttak behöver inte så mycket takvinkel men jag har läst att man undviker problem med kondensdropp med större vinklar. Troligen behöver glastak det åxå för hållfastheten. Någon som vet?
sir_daniel: Om de inte förbjuder källare pga grundvattennivån i byggplanerna :(