hej.
har ett fristående garage med tillhörande föråd på 8,5 x 5 m .ca 42 kvm, med platt tak med butylduk och singel på från -79 .taket ligger ca 2cm undet själva ramen runt hela taket.
gummiduken e alltså 30 år och den är mjuk och fin o ingen sprickbildning i den.
men i går märkte ja att det läckte in vatten från taket ner på en vägg,tuvär e de så mycke is på taket så ja kan inte lokalisera läckan.
om det är nån spricka i duken eller om det varit mycke is o snö ,så när det nu smält snabbt har runnit över kanten under plåtramen o ner i väggen, vet inte hur duken ligger ,är uppvikt under plåten.
vet att platta tak får dålig kritik men måste säga det att 30 år e inte dåligt.
frågan är då om jag ska lappa hålet eller byta ut hela duken eller lägga papp i stället. eller bygga om me takstolar och en liten lutning med hängränna,men då blir de väll papp om det inte går att limma butylduken.
eller plåt ,men då krävs det ju större lutning.
vet inte om nått går på försäkringen,om jag ska anlita nån och nyttja rotavdraget, eller göra jobbet själlv eller delar av det själlv.
fördelen med duken e ju att ja kan beställa en hel duk o göra jobbet själlv, förutom att jag kanske behöver hjälp med svettsning av brunnen.
en annan sak me e ju att takstolarna är 2 st 50x50 limmade längs med en masonit
och att taket har säckat alltså sjunkigt lite i mitten kanske 1cm så det ligger alltid ett par cm vatten på taket eftersom avrinningen sitter i kanten.vet inte kanske de e vattnet som ligger kvar som gjort att mattan hålt så länge o inte torkat ut.
frågan e ju om ja ska pressa upp takstolarna i mitten och förstärka dom eller lägga på nån plywood på taket i mitten innan ja lägger på ny duk så vattnet rinner av och är tort i stället för att det blir vatten liggandes.
tänkte göra bjälkar som kilar 20 cm höga ner till 0,men då måste ju et kläs med spontat eller masonit.
o sen ska det väll till ritningar flygfoto o bygglov som säkert går på ca 2500 kr.
.
är ganska händig så ja . är väll mest intreserad av vilken lösning som är bäst och billigast. och det jag behöver hjälp med är väll i så fall att lägga tätskiktet. om det blir papp
har ett fristående garage med tillhörande föråd på 8,5 x 5 m .ca 42 kvm, med platt tak med butylduk och singel på från -79 .taket ligger ca 2cm undet själva ramen runt hela taket.
gummiduken e alltså 30 år och den är mjuk och fin o ingen sprickbildning i den.
men i går märkte ja att det läckte in vatten från taket ner på en vägg,tuvär e de så mycke is på taket så ja kan inte lokalisera läckan.
om det är nån spricka i duken eller om det varit mycke is o snö ,så när det nu smält snabbt har runnit över kanten under plåtramen o ner i väggen, vet inte hur duken ligger ,är uppvikt under plåten.
vet att platta tak får dålig kritik men måste säga det att 30 år e inte dåligt.
frågan är då om jag ska lappa hålet eller byta ut hela duken eller lägga papp i stället. eller bygga om me takstolar och en liten lutning med hängränna,men då blir de väll papp om det inte går att limma butylduken.
eller plåt ,men då krävs det ju större lutning.
vet inte om nått går på försäkringen,om jag ska anlita nån och nyttja rotavdraget, eller göra jobbet själlv eller delar av det själlv.
fördelen med duken e ju att ja kan beställa en hel duk o göra jobbet själlv, förutom att jag kanske behöver hjälp med svettsning av brunnen.
en annan sak me e ju att takstolarna är 2 st 50x50 limmade längs med en masonit
och att taket har säckat alltså sjunkigt lite i mitten kanske 1cm så det ligger alltid ett par cm vatten på taket eftersom avrinningen sitter i kanten.vet inte kanske de e vattnet som ligger kvar som gjort att mattan hålt så länge o inte torkat ut.
frågan e ju om ja ska pressa upp takstolarna i mitten och förstärka dom eller lägga på nån plywood på taket i mitten innan ja lägger på ny duk så vattnet rinner av och är tort i stället för att det blir vatten liggandes.
tänkte göra bjälkar som kilar 20 cm höga ner till 0,men då måste ju et kläs med spontat eller masonit.
o sen ska det väll till ritningar flygfoto o bygglov som säkert går på ca 2500 kr.
.
är ganska händig så ja . är väll mest intreserad av vilken lösning som är bäst och billigast. och det jag behöver hjälp med är väll i så fall att lägga tätskiktet. om det blir papp
Hej! Intressant inlägg. Har precis köpt hus byggt 78 med ett exakt likadant garagetak som det du beskriver. Inget läckage ännu, men väl en säckning så att avrinningen vid kanten inte fungerar. Vid besiktningen råddes det att vi skulle kalkylera med omläggning av taket och att vi skulle på med nya takstolar för att få lite lutning och sedan ha hängränna och stuprör istället.
Vi har dock lite annat att pyssla med först så jag funderar på att fixa avrinningen istället, hur nu det ska gå till? Antingen en ny brunn vid lägsta punkten eller nån annan lösning. Ska bli
Intressant att följa denna tråd. Om du ska lägga ny duk, tänker du även försöka fixa säckningen av taket så att avrinningen funkar?
Mvh
/Magnus
Vi har dock lite annat att pyssla med först så jag funderar på att fixa avrinningen istället, hur nu det ska gå till? Antingen en ny brunn vid lägsta punkten eller nån annan lösning. Ska bli
Intressant att följa denna tråd. Om du ska lägga ny duk, tänker du även försöka fixa säckningen av taket så att avrinningen funkar?
Mvh
/Magnus
Att rikta upp taket skulle jag anse vara omöjligt annat än att sätta stolpar underifrån. Hjälpe en bekant som förskte sig på detta, men det gick inte. Lösningen blev nya takstolar uppepå det gamla platta taket(som fick vara kvar under). Lutningen blev väl ca 20 grader. Men innertaket hänger lite fortfarande.
Såhär i efterhand hade jag nog rivit det platta taket och gjort ett riktigt sadeltak och samtidigt fått ett bra förvaringsutrymme på vinden, alt öppnat upp mot nock. Lite mer jobb, men tycker nog att det är värt det.
Såhär i efterhand hade jag nog rivit det platta taket och gjort ett riktigt sadeltak och samtidigt fått ett bra förvaringsutrymme på vinden, alt öppnat upp mot nock. Lite mer jobb, men tycker nog att det är värt det.
Det är ganska vanligt att platta tak har en sarg runt med hängrännan inbyggd/dold, går det hål i denna rinner det oftast ned i väggen under och ibland vidare in i innertaket. Så kolla hur rännorna mår.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Platta tak funkar jämt så länge det är rätt gjort sen får man bytta platta tak oftare jämfört mot tak med lutning.
Jo det var nog det jag kände på mig. Tror ni att det är möjligt att installera en ny brunn på sänkans lägsta punkt? Det skulle i så fall vara en provisorisk lösning, men kräver ändå utförande av någon som kan täta ordentligt runt den nya brunnen.pbengtsson skrev:Att rikta upp taket skulle jag anse vara omöjligt annat än att sätta stolpar underifrån. Hjälpe en bekant som förskte sig på detta, men det gick inte. Lösningen blev nya takstolar uppepå det gamla platta taket(som fick vara kvar under). Lutningen blev väl ca 20 grader. Men innertaket hänger lite fortfarande.
Jo, det har jag också funderat på. Problemet är att mitt garage inte är friliggande. Det innebär att ett sadeltak eller ett rakt lutande tak innebär inverkan på bostadshustaket och det kan bli knepigt ( läs dyrt) att få det snyggt. Möjligtvis kan jag pressa in ett rakt tak med några få graders lutning om jag höjer så mycket det går in under det stora husets takfot.pbengtsson skrev:
Hmmm, mycket funderande här. Ber om ursäkt till TS om jag stal tråden lite.
/Magnus
Redigerat:
om garaget är 8,5 m långt o 5 m brett o ja sågar till bjälkar på 5 m som kilar o lägger på taket ,hur hög ska kilen va då på det högsta stället i ena änden o ner till noll ,minsta taklutning för papp
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Varför inte bara göra den så högt som det går? Brädorna behöver vara 22 mm så man kan gå på det.
tänkte ta plankor 45 tjocka 5 m långa o 20 cm breda o dela på 2 .då blir de ju 10 ck högt ,frågan är om det räcker
därav frågan hur högt på högsta sidan för att få taklutning godkänd för papp
10 cm ner till 0 på 5m ,hur många graders lutning blir det
därav frågan hur högt på högsta sidan för att få taklutning godkänd för papp
10 cm ner till 0 på 5m ,hur många graders lutning blir det
om ja tänker rätt borde 10 cm bli lite mer än 1 grads lutning. 20 cm 2-2,5 grad o 30 cm 3,5 grad
tänker ja rätt. och räcker det med 1 grad eller måste det vara 5 eller 30 graders lutning
tänker ja rätt. och räcker det med 1 grad eller måste det vara 5 eller 30 graders lutning
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Papp som läggs av yrkesmän behöver bara någon grads lutning. Men jag skulle kontakta firma som kommer lägga papp och komma överens med dom om exakt hur det ska byggas om så inget blir fel.