Hallå! Håller på och gör verkstad i en gammal ladugård som har måtten 12.5 m bred och 11 m djup invändigt. Jag har rivit ur allting invändigt. Det är självbärnade takstolar eftersom det varit hö ovanpå tidigare så all belastning är ut på teglade väggar. Takreglarna som loftet ovanpå vilar på är 8 tum breda och ligger 60 cm bredvid varandra spännvidden är då 11 m nu och dom vilar på teglade väggar i ändarna, tidigare satt det pelare som stöttade upp lite varstans i ladugården men allt är som sagt urivet nu och jag tycker att detta känns stabilt så anser inte behöva sätta tillbaka några pelare eller göra ytterliggare förstärkningar för att inte taket skall rasa in? Det är ju byggt för att åtskilliga ton hö ska ligga ovanpå tidigare men det kommer alltid vara helt tomt där nu så blir ju ingen som helst belastning uppifrån. Tänkte först sätta en u-balk i mitten som alla reglar kan vila på längsgående men vill helst undvika det pga. takhöjden. Vad tror ni?
Mvh.

11 m fribärande massivträbjälkar låter tveksamt i mina öron, men känns golvet stabilt så är det kanske ok.

Dock att tänka på om/när du säljer, då måste du nogsamt informera om detta, eftersom bärigheten inte är vad man förväntar sig.

Ett alternativ till att förstärka undertill är att göra det på ovanvåningen istället. Du har ju tydligen inte direkt tänkt använda den till något särskilt?

I vår gamla skånelänga går det 5"x8" bjälkar ca cc 120 cm, bredd 550 cm. På ovanvån/vind/loft går det på tvärs (dvs längs med huset) 6"x8" bjälkar i mitten som vilar på bärande mellanväggar ca cc 360 cm. De undre takbjälkarna är skruvade ihop med den övre med genomgående smidesjärn av typ vagnsbult med mutter på ovansidan, diam på järnet ca 20-25 mm. På loftet hade man tidigare säd.

Just vår lösning passar väl inte direkt din stora lada, men det finns ju många sätt att förstärka på.

En eller flera bilder underlättar experterna att förstå och för dig att få svar.
/Ola

Oldboy: Jag har ju ungefär den typen av förstärkning som du menar redan på mina "takstolar". All belastning nedåt är ju förskjuten ut till dom teglade väggarna så reglarna som jag nu lämnat som loftet vilar på bidrar väl endast till att stabilisera i sidled om ens det. Takstolarna ser likadana byggda ut i hela ladugården och det är endast den del som jag bygger verkstad i som har teglade väggar resten är stock/trå som står på sten/betong och där finns lika stora utrymmen som det blir i min verktstad utan några pelare eller stötor....10m takhöjd där. Ska försöka ta bild på hur det ser ut ovanpå.
Lätt förklarat så får jag ju det till att konstrutionen kan liknas vid att loftet är byggt som ett platt "tak" först och sedan är takstolar och tak påbyggt så jag skulle ju i princip kunna ta bort loftet, ha öppet upp till nock och fortfarande inte försvagat någonting.

Redigerat:
Takstolarna håller säkert, men risken är att bjälklaget böjer ned sig efter en tid om du har 11 m spännvidd och inte har dom stolparna som varit förut, ett alternativ kan vara att hänga bjälklaget i takstolarna med dragstag då denna belastning är liten jämfört med vad takstolarna är dimensionerade för. Detta förutsätter att du inte tänker rada rännet fullt i bilmotorer eller liknande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.