Göran.W skrev:
Jo ios men det brukar vara väldigt bra ventilation i ett garage för portarna läcker oftast som ett såll.
Det blir en massa vatten på golvet som aldrig torkar upp om man inte kör med golv värme.
Man kan iof sätta en golv brunn men då måste man ha en olje från skiljare med alla dom reglerna som hör dom till.
Lite som att välja mellan pest eller kollera
Beroende på vad du gör av vattnet från brunnen och hur din kommun ser på saken så är det inte säkert att oljeavskiljare behövs.
Leder ut golvbrunnen i diket bredvid garaget, helt ok enligt kommunen, då jag inte tänkt ha bilverkstad i garaget. :)

Göran.W
Boverkets Byggregler (BBR)
BBR 6:6211 ställs krav på behandling eller avskiljning av skadliga ämnen i spillvatteninstallationer.Ämnen som ska avskiljas är bl a bensin och olja. Vid nyetableringar av bilvårdsanläggningarsom förväntas släppa ut >100 mg/l mineralolja och andra verksamheter som förväntassläppa ut >100 mg/l mineralolja krävs oljeavskiljare enligt Byggvägledning 10.I BBR 6:622 ställs krav på behandling eller avskiljning av sådana ämnen som kan störa funktioneneller medföra skada i dagvatteninstallationer eller recipienten. Ämnen som ska avskiljas ärpetroleumprodukter och slam eller fasta partiklar.

Gällande lagstiftning
Enligt lagen om allmänna vatten- och avloppsanläggningar (SFS 1970:244) skall den allmänna VAanläggningenbrukas så att olägenheter för huvudmannen och annan inte uppkommer.Huvudmannen meddelar allmänna bestämmelser (ABVA) för anläggningens brukande. Härframgår att fastighetsägaren inte får släppa ut annat än hushållsavlopp i den allmänna anläggningen.Olja, bensin eller annan petroleumprodukt får inte släppas i den allmänna anläggningen. Oljehaltenfår inte överstiga 100 mg/l
Miljöbalken
miljöbalkens allmänna hänsynsregler (2 kap 3 §) ställs krav på åtgärder som behövs för att hindraskador på människors hälsa eller på miljön. Verksamhetsutövaren ska använda sig av bästa möjligateknik. Dessa krav gäller så länge det inte anses orimligt att uppfylla dem (2 kap 7 §) och så längedet är kostnadsmässigt skäligt jämfört med nyttan av åtgärden.

Lite lagar att bita i dock ser det ut som garage under 50 kvm ska vara undantagna men kommunen kan ju sätta vilka regler dom vill i princip

Redigerat:
Ja vill man ha det på avloppet kan jag mycket väl tänka mig att avskiljare krävs.

78m2 garage i mitt fall, ingen bilvårdsanläggning, ingen bilverkstad, utan i bästa fall parkeringsplats för 2 bilar under tak. :)
Skulle bilarna börja läcka då de står ute på den grusade uppfarten, rinner det som läcker ner i marken så det blir ju ingen skillnad om det skulle ske i garaget.

Göran.W
Det är samma regler för en bilvårdsanläggning som ett garage över 50 kvm om man läser noga.

Redigerat:
Ja, dock är inte min garagebrunn kopplad på det kommunala avloppsnätet.
Samt att jag inte tänker släppa ut någon petroleumprodukt via den.

Och som du säkert läst, så har kommunens byggnadsnämnd godkänt min brunn som finns med i bygglovet.
Så att bara säga att det är si eller så, enligt ovanstående paragrafer stämmer inte, turligt nog, eller inte, beroende på hur man vill se det.

Redigerat:
Göran.W
Dom har väl bedömt att ditt utsläpp inte upp går till 100mg\liter vatten.
Och då har dom ju följt lagen jag hänvisade till.
Olika kommuner kan tolka lagen olika så man ska ha lagen i åtanke och kontakta kommunen innan man sätter in en brunn iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.