2 227 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Attefall som huvudhus med bygglov
Jag sitter och kikar runt på lite tomter, både utan befintlig bostad men också med befintlig bostad (läs ruckel). Jag är inte intresserad av att behöva ha ett större hus än nödvändigt och jag har grubblat på ett bygga något lite, för att sedan bygg till rum efter rum vid behov.
Så nyligen såg jag ett riktigt smart attefallshus som föll mig i smaken. Om bygglov finns för ett större hus, visst vore det tillåtet att sätta dit ett attefallshus på dess plats, så länge man håller sig inom de ramar som bygglovet säger?
Så nyligen såg jag ett riktigt smart attefallshus som föll mig i smaken. Om bygglov finns för ett större hus, visst vore det tillåtet att sätta dit ett attefallshus på dess plats, så länge man håller sig inom de ramar som bygglovet säger?
Bygglov är specifikt för de ritningar som skickats in. Är det kanske ett förhandsbesked du tänker på?
Borde väl vara möjligt att söka bygglov för ett hus även i attefalls-storlek. Antar att det hänger på kommunen om de vill ha så små hus byggda däremot. Är det inom detaljplanerat område?
Borde väl vara möjligt att söka bygglov för ett hus även i attefalls-storlek. Antar att det hänger på kommunen om de vill ha så små hus byggda däremot. Är det inom detaljplanerat område?
Jag tänker inte på något specifikt, men när jag tittat runt på tomter så har jag sett formuleringar som de här: "får bebyggas med en bostadsbyggnad med en byggnadsyta på 200 kvm antingen av enplanskaraktär".xerbee skrev:
Men som du säger, där kanske kommunen vill ha ett hus på omkring 200kvm direkt och inte att man bygger ut sitt hus i etapper.
Problemet med attefallshus är ju att även detta hus måste följa tex handikappreglerna om tomten är obebyggd. Då faller i praktiken valet att bygga ut efter hand. Du bör alltså redan ha ett huvudhus på tomten. Men finns där redan ett bostadsruckel kan det kanske gå att bygga attefallaren och därefter riva rucklet ...?
Klicka här för att svara