20 084 läst ·
8 svar
20k läst
8 svar
Isolera friggebod invändigt - luftspalt
Hej,
Jag har en friggebod som idag består av ytterpanel, vindpapp och reglar. Denna friggebod vill jag isolera invändigt.
Reglarna är 70*45 mm och de bildar fina "fack" för isoleringen. Men mellan vindpappen och isoleringen vill jag ju ha en luftspalt. Den gör att djupet inte blir fullt ut 70 mm utan, säg, 60 mm. Jag har bara hittat 45mm och 70mm tjocklek på isolering. Går det att få tag i isolering som är 60 mm tjock? Finns det något annat smart sätt att lösa detta på?
/Mikael
Jag har en friggebod som idag består av ytterpanel, vindpapp och reglar. Denna friggebod vill jag isolera invändigt.
Reglarna är 70*45 mm och de bildar fina "fack" för isoleringen. Men mellan vindpappen och isoleringen vill jag ju ha en luftspalt. Den gör att djupet inte blir fullt ut 70 mm utan, säg, 60 mm. Jag har bara hittat 45mm och 70mm tjocklek på isolering. Går det att få tag i isolering som är 60 mm tjock? Finns det något annat smart sätt att lösa detta på?
/Mikael
Nja. Det beror ju på hur långa perioder det vistas människor i den och vad det är för typ av fasad. Vad är tänkt att funnas på insidan av isoleringen?
Tanken är att använda det som gäststuga, så tiden det vistas människor där är begränsad. Fasaden är träpanel. På insidan av isoleringen tänker jag mig plastfolie och sen typ gipsvägg.Daniel 109 skrev:
Då är insidan tät, då medför den varken fuktbeladtning eller torkmöjligheter. Vad är det för färg på panelen. Är det en tät färg kan jag tänka mig att det blir problem utan luftspalt.
Som gäststuga kanske ouppvärmd, även med underhållsvärme, tidvis och med så tunn isolering so m 70.
Alla dagar i veckan hade jag fyllt upp med 70 isolering, ingen plast i väggen och lev utan din luftspalt.
Däremot ska du se till att ordna med ventilation annars blir luften mycket dålig, gärna en tyst fläkt. Det finns sådana du kan montera på utsidan för minimalt ljud. Om du kan välja hade jag byggt med ryggåstak för att få mera volym och luftigare.
Man behöver inte göra det mera komplicerat med en frigge/gäststuga. Har själv en sådan sedan 10-15 år men byggd med 95 regelverk och ryggåstak, ingen plast men stående panel spikat på läkt med asfaboard istället för vindpapp.
Alla dagar i veckan hade jag fyllt upp med 70 isolering, ingen plast i väggen och lev utan din luftspalt.
Däremot ska du se till att ordna med ventilation annars blir luften mycket dålig, gärna en tyst fläkt. Det finns sådana du kan montera på utsidan för minimalt ljud. Om du kan välja hade jag byggt med ryggåstak för att få mera volym och luftigare.
Man behöver inte göra det mera komplicerat med en frigge/gäststuga. Har själv en sådan sedan 10-15 år men byggd med 95 regelverk och ryggåstak, ingen plast men stående panel spikat på läkt med asfaboard istället för vindpapp.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för bra input! Vi har ryggåstak och kanske ska satsa på att göra det enkelt och bara köra med isolering i facken, ett 45 mm regelverk för att underlätta för eldragning och så gipsskivor på det. Och så kör vi tilluft vid elementet och frånluft
nära taket med tyst fläkt.
nära taket med tyst fläkt.
Vi har frånluft högst uppe på gaveln men det gav nästan inget självdrag utan det behövs en fläkt.
Hade jag byggt idag hade jag istället valt att sätta en kanal rakt upp på taket, kanske ett projekt framöver
Hade jag byggt idag hade jag istället valt att sätta en kanal rakt upp på taket, kanske ett projekt framöver
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden