Hej,
jag bygger en stomme till en Friggebod i lösvirke just nu. Har byggt som en tok de senaste tre dagarna när det väl blev fint väder.

- Nån som har ett mellan tummen och pekfingret svar, om det räcker med att få nån solig dag, och sen på med isolering. Eller behöver man skydda bygget mer mot regn? Stommen står nu utan pressening, för det är sånt jobb att få på den...

Hälsningar från Jonas

För att måla eller? Skaffa eller låna en fuktmätare och mät på det ställe du tror är blötast.

Nej, jag tänkte i själva regelstommen innan man isolerar. För att inte bygga in fukt.

Staffans2000
Om du lägger taket innan du isolerar, så gör du två flugor på smällen.

• Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om du lägger taket innan du isolerar, så gör du två flugor på smällen.
Haha, det har du rätt i! Ser så bakvänt och tungt att jobba uppåt bara... - Men du kanske har nåt tips? Så, kolla luftspalt, isolering och sen plast. Och allt vill med gravitationen i huvudet på mig.

Bygga in fukt? Du har väl vindpapp, läkt och panel?

Ja. Men om stommen är fuktig så är den mellan vindpapp, och ångbroms jämte isoleringen.

Ja, och den fukten kommer ju i så fall vandra ut genom pappen och ventileras bort med luften som vandrar under panelen. Det är något som jag inte förstår här.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, och den fukten kommer ju i så fall vandra ut genom pappen och ventileras bort med luften som vandrar under panelen. Det är något som jag inte förstår här.
Ok... Kanske är det nåt jag inte förstår här. Du säger med andra ord att fuktkvoten i virket är ovidkommande. Så länge man får regntätt när isoleringen är på plats, så vandrar fukten från stommen ut? Jag antog man behövde se till att stommen inte var för fuktigt innan isolering påbörjades. Är mitt antagande felaktigt, så blir allt mycket enklare! :)

Du får nog invänta svar från någon mer kunnig. :rofl:

Jag tänker mig att det räcker med att virket inte är plaskvått.

En vägg ska (tydligen) kunna torka ut fast den är flera decimeter tjock och byggd med vindtätt material säger far , men dubbelvikta tvättade kläder på torkstrecket torkar inte säger mor...
Vem ska man tro på?

• Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Det kan regna i dagar på trävirket utan att fuktkvoten ökar nämnvärt, får den direkt solljus så torkar flera dagars regn på 1 timme kolla på altan inte sväller den för att det regnar en dag.
Jonas_80 har rätt, fukten försvinner ut ur väggen.
MEN ! Skall du ha boden uppvärmd ? fukt vandrar (diffunderar) mot kallare omgivning Man bör ta sig en funderare om man skall ha plast i en friggebod om den inte är uppvärmd. Är den uppvärmd skall du ha ångspärr.

• Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det kan regna i dagar på trävirket utan att fuktkvoten ökar nämnvärt, får den direkt solljus så torkar flera dagars regn på 1 timme kolla på altan inte sväller den för att det regnar en dag.
Jonas_80 har rätt, fukten försvinner ut ur väggen.
MEN ! Skall du ha boden uppvärmd ? fukt vandrar (diffunderar) mot kallare omgivning Man bör ta sig en funderare om man skall ha plast i en friggebod om den inte är uppvärmd. Är den uppvärmd skall du ha ångspärr.
Plast var slarvigt utryckt. Jag ska ha underhållsvärme på 10 grader. Och tänkte använda ångbroms.

Staffans2000
Lägg taket och låt reglarna torka, så har du både hängslen och livrem.

• Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Lägg taket och låt reglarna torka, så har du både hängslen och livrem.
Jag tror jag försöker med det. Blir lite tvåmansjobb med ångbroms och putta upp isoleringen jag inte riktigt helt har koll på men det löser sig.

Kan man lägga masoniten platt på isolering, eller bör man ha en list både över och under?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.