3 791 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Fuktkvot i virket
Hej,
jag bygger en stomme till en Friggebod i lösvirke just nu. Har byggt som en tok de senaste tre dagarna när det väl blev fint väder.
- Nån som har ett mellan tummen och pekfingret svar, om det räcker med att få nån solig dag, och sen på med isolering. Eller behöver man skydda bygget mer mot regn? Stommen står nu utan pressening, för det är sånt jobb att få på den...
Hälsningar från Jonas
jag bygger en stomme till en Friggebod i lösvirke just nu. Har byggt som en tok de senaste tre dagarna när det väl blev fint väder.
- Nån som har ett mellan tummen och pekfingret svar, om det räcker med att få nån solig dag, och sen på med isolering. Eller behöver man skydda bygget mer mot regn? Stommen står nu utan pressening, för det är sånt jobb att få på den...
Hälsningar från Jonas
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ok... Kanske är det nåt jag inte förstår här. Du säger med andra ord att fuktkvoten i virket är ovidkommande. Så länge man får regntätt när isoleringen är på plats, så vandrar fukten från stommen ut? Jag antog man behövde se till att stommen inte var för fuktigt innan isolering påbörjades. Är mitt antagande felaktigt, så blir allt mycket enklare!Nyfniken skrev:
Det kan regna i dagar på trävirket utan att fuktkvoten ökar nämnvärt, får den direkt solljus så torkar flera dagars regn på 1 timme kolla på altan inte sväller den för att det regnar en dag.
Jonas_80 har rätt, fukten försvinner ut ur väggen.
MEN ! Skall du ha boden uppvärmd ? fukt vandrar (diffunderar) mot kallare omgivning Man bör ta sig en funderare om man skall ha plast i en friggebod om den inte är uppvärmd. Är den uppvärmd skall du ha ångspärr.
MEN ! Skall du ha boden uppvärmd ? fukt vandrar (diffunderar) mot kallare omgivning Man bör ta sig en funderare om man skall ha plast i en friggebod om den inte är uppvärmd. Är den uppvärmd skall du ha ångspärr.
Plast var slarvigt utryckt. Jag ska ha underhållsvärme på 10 grader. Och tänkte använda ångbroms.L Leif i Skåne skrev:Det kan regna i dagar på trävirket utan att fuktkvoten ökar nämnvärt, får den direkt solljus så torkar flera dagars regn på 1 timme kolla på altan inte sväller den för att det regnar en dag.
Jag tror jag försöker med det. Blir lite tvåmansjobb med ångbroms och putta upp isoleringen jag inte riktigt helt har koll på men det löser sig.Staffan2000 skrev:
Kan man lägga masoniten platt på isolering, eller bör man ha en list både över och under?
Produkter som diskuteras i tråden