Hej

Håller på att läsa in mig och planera inför detta projekt och behöver lite input från detta eminenta forum :) Så jag tänkte att jag startar en liten tråd så får vi se vad som händer.

Det ska alltså placeras en stuga på ca 13 kvadrat på min tomt som jag ska använda till bastu och liten relaxdel. Runt stugan tänkte jag göra en liten altan och ett utegym. Tänkte också bygga så att det lite längre fram är enkelt att ställa dit en badtunna på lämpligt ställe. Stugan tänkte jag isolera när jag ändå håller på och det blir troligen en eldriven bastu då jag bor i extremt tätbebyggt område. Eventuellt en golvbrunn då det vore bra att kunna ösa lite vatten över sig utan att tänka på att det ska bort.

Min första fundering nu är hur jag löser så att hela kalaset hamnar hyfsat nära gräsmattans höjd. Jag har förstått att det behöver vara ett par decimeter luft under golvet på stugan. Går det lösa det genom att gräva ut matjorden lite extra på den tänkta ytan, grusa och köra ner plintarna? Det blir i så fall som ett litet "hål" stugan står i och den omgivande gräsmattan hamnar då lite högre än marken under stugan. Förstår ni hur jag menar och funkar det?

Min andra fundering är om det är enklast att bygga hela regelverket i "samma" konstruktion eller om jag ska se stugan och altanen som två olika?

Ska tillägga att planen i år är att få upp utegymmet, altanen och skalet på boden. Får bli lite etappbygge för att sprida ut kostnaderna.

\Micke

Hemmakatten
Förstår inte tanken med att "gräva ner" friggeboden. Det är inte bra att trä ligger mot jord och gräs.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Förstår inte tanken med att "gräva ner" friggeboden. Det är inte bra att trä ligger mot jord och gräs.
Ja, det förstår jag! Var nog lite otydlig. Tänkte att just där huset står kan man kanske gräva ur ett par extra decimeter och sedan grusa upp. Målet är alltså att typ altanen ska komma skapligt nära gräsnivån.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det är mycket diffusa mått, hyfsat respektive skapligt nära. En altan kan du bygga med trädgårdsplattor-bärlina-trall och då få en total bygghöjd på ca 200 mm. Ska du ha en badtunna på den krävs kanske lite rejälare markarbete, men det borde väl iofs räcka med plattor och bärlina även där, fast lite tätare med både plattor och reglar.

Är det nära nog, eller vill du ner till några enstaka cm? I så fall kan du nog gräva en större, djupare grop som du sen grusar upp till -150 mm och bygger på samma sätt i gropen. Mot gräsmattan grusar du sen upp till -50 och lägger en rad plattor som ger lite distans mellan gräs och trall. Förmodligen får den trallen kortare livslängd än en helt ovan jord, men du får väga för- mot nackdelar själv. Är det en helt galen idé kommer nog någon och säger till här. :thinking:

Men bara för att du har en nedsänkt trall behöver du väl inte sänka ned huset också? Den kortare livslängden på bärlinorna på ett hus är ett större problem än motsvarande på en trätrall.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är mycket diffusa mått, hyfsat respektive skapligt nära. En altan kan du bygga med trädgårdsplattor-bärlina-trall och då få en total bygghöjd på ca 200 mm. Ska du ha en badtunna på den krävs kanske lite rejälare markarbete, men det borde väl iofs räcka med plattor och bärlina även där, fast lite tätare med både plattor och reglar.

Är det nära nog, eller vill du ner till några enstaka cm? I så fall kan du nog gräva en större, djupare grop som du sen grusar upp till -150 mm och bygger på samma sätt i gropen. Mot gräsmattan grusar du sen upp till -50 och lägger en rad plattor som ger lite distans mellan gräs och trall. Förmodligen får den trallen kortare livslängd än en helt ovan jord, men du får väga för- mot nackdelar själv. Är det en helt galen idé kommer nog någon och säger till här. :thinking:

Men bara för att du har en nedsänkt trall behöver du väl inte sänka ned huset också? Den kortare livslängden på bärlinorna på ett hus är ett större problem än motsvarande på en trätrall.
Tack för bra input!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.