Byggahus.se
Jag har ett litet problem. Jag har förstått att min granne har funderingar på att bygga ett garage, och som jag förstår det kommer detta att hamna delvis på min tomt. Enligt grannen så är ju naturligtvis den delen där han tänkt bygga garaget hans tomt. Jag har ett papper med koordinater från lantmäteriet, men jag fattar inte hur man ska tyda dem.
Skärmavbild 2018-04-18 kl. 14.41.47.png
Hittar inget på nätet hur man konverterar dessa koordinater. Är punkten 69 som jag är fundersam över. Tittar man på kartan så ligger denna punkt strax utanför grannens hus, alltså där han har sin parkering idag. Skulle vilja veta GPS koordinater så man kunde kolla hur detta stämmer. Kartan är från 1991.
Någon som vet?

Redigerat:
Kan du visa kartan du tittar på?

Skärmavbild 2018-04-18 kl. 15.54.39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår tomt är markerad med B på kartan. Den är från när avstyckningen gjordes.

harry73
Jag tror att det är ett lokalt koordinatsystem. Koordinater passar inte i något annat system och det står fristående ovanför tabellen. Jag misstänker att Alm Grä då är namnet på systemet, men det kan såklart vara något annat med.
Om det inte finns en transformering till Sweref koordinater kan det bli hur dyrt som alls att fastställa var gränsen går.
Har du tur finns gränsmarkeringar längs aktuell gräns kvar och då är det de som gäller. Annars borde det finnas andra gränsmarkeringar i området, som man kan använda för att mäta in er gräns. Och värsta fallet skulle vara om inte de heller finns kvar (osannolikt) och då får Lantmäteriet försöka återskapa gränserna, och då tar det mycket tid.

Allt det här ska göras av en lantmätare som kostar 1000 – 2000 kr per timme

Mellan grannens hus och pkt 69 är det väl 6-7 meter?

Finns det några gränsmarkeringar?

• Gilla
David86
  • Laddar…
harry73
Alla gränspunkter är angiven i m
X brukar vara östlig riktning Y brukar vara nordlig riktning.
Så man borde kunna hitta tillbaka till nollpunkten och man borde kunna mäta sig till alla gränspunkter med ungefärlig noggrannhet om man har några kända punkter i närheten.

Hittade röret vid punkt 68. Gränsen går i en stenmur, så det bör vara ganska lätt att mäta. Tack för hjälpen.
Får kolla med lantmäteriet hur man konverterar x och y koordinaterna. Det bör de ju veta.

S
Det brukar sitta ett rör ( dubb ) vid dom runda markeringarna , och vara överväxta och jord över , det gjorde det hos mig när jag letade efter dom , fick fram dom med en minsökare ganska lätt

harry73
P pvfreak skrev:
Får kolla med lantmäteriet hur man konverterar x och y koordinaterna. Det bör de ju veta.
harry73 harry73 skrev:
Så man borde kunna hitta tillbaka till nollpunkten och man borde kunna mäta sig till alla gränspunkter med ungefärlig noggrannhet om man har några kända punkter i närheten.
Gränspunkt 63 ligger 993,08 meter öster och 900,64 meter nordlig om nollpunkten
vill man mäta in punkt 67 ligger den 13,39 meter åt nord och 6,76 meter åt öster.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Står det ”OM” så betyder det Omarkerat, då kan du nästan glömma att hitta någon markering där. Och koordinatsystemet verkar vara ett typiskt lokalt system med tanke på värdena ( kring 1000, 1000). Men lantmäteriet har alla gränser digitalt i sina system och borde kunna ta fram koordinater på dina punkter i något mer aktuellt system som SWEREF
99 TM eller någon lokal variant därav.

harry73 harry73 skrev:
Nej, nu resonerar du som en matematiker och inte som en lantmätare. X är här norrut och Y österut. (Numera har lantmätare börjat ange koordinater i N, E istället, just för att undvika förväxlingar).

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
Där har du rätt i (inte att jag resonerar som en matematiker men att x är norr)

Försök också hitta punkten i förlängningen av linjen 68-69 (kan ligga långt bort, men bra att sikta mot).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.