Hej!

Har precis renoverat garaget och ska sätta in en elektrisk port.
Någon som har erfarenhet från någon av de billigare, typ garageexperten?

Fråga nummer 2 är om ni vet någon lösning för att min sambo ska veta att hon är tillräckligt inne i garaget när hon parkerar?

Tanken är ungefär som en tennisboll från taket, men det känns inte som en proffsig lösning...

Jag tänkte mer som en sensor med reflektor som tänder en lampa när man är i vägen för den.

Tänk att det blir som ett kassaband på ICA, när varorna kommer fram så stoppas bandet.

Finns det en lösning på detta?

Jag gillar förvisso teknik, men i detta fall är väl en välriktad spegel en bättre lösning? Du kanske anser att denna lösning också känns oproffsig, men den är ganska vanlig i skymda korsningar och parkeringshus.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Kenny Jerlström Kenny Jerlström skrev:
Jag tänkte mer som en sensor med reflektor som tänder en lampa när man är i vägen för den.

Tänk att det blir som ett kassaband på ICA, när varorna kommer fram så stoppas bandet.

Finns det en lösning på detta?
Har för mig att jag sett någon typ av trafikljus just till dylika lösningar för ca 5 år sen på Jula, Kjell eller liknande Kedja

Tillägg:
Parkerings sensor på väggen istället för bak på bilen?

Jag skulle kört på tennisbollen alla dagar i veckan... Så att säga :)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Jag skulle kört på tennisbollen alla dagar i veckan... Så att säga :)
Samma här!
Fördelar: ingen teknik som kan gå sönder, ingen sensor man plötligt har ställt grejor framför, billig o lätt att få tag i reservdelar:)

Nackdelarna: I vägen när ingen bil är i garaget, ocool?

tommib
Keep it simple. Hängande tennisboll alla gånger.

Man kan nog fråga sig vilken teknik brukaren (frun i detta fallet) föredrar att du installerar också. I det långa loppet.

;)

Kenny Jerlström Kenny Jerlström skrev:
Tanken är ungefär som en tennisboll från taket, men det känns inte som en proffsig lösning...
Farsan och morsan hade en liten lätt kula, typ flörtkula, i en tråd från taket.
När den slog mot vindrutan var man inne.
Det kan väl inte bli enklare och bättre?

Synd att paja en hel tennisboll för detta.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Farsan och morsan hade en liten lätt kula, typ flörtkula, i en tråd från taket.
När den slog mot vindrutan va man inne.
Det kan väl inte bli enklare och bättre?

Synd att paja en hel tennisboll för detta.
Man måste ju inte paja HELA... ;)

Tråkiga lösningar med bollar. En fotocell med lampa är väl det minsta man ska ha. Gärna en Arduino som brygga för att ge lite extra piff till indikeringen.

E etompau skrev:
Tråkiga lösningar med bollar. En fotocell med lampa är väl det minsta man ska ha. Gärna en Arduino som brygga för att ge lite extra piff till indikeringen.
Just det!
Och en UPS ifall kärnkraftverket får härdsmälta.
Glöm inte flytvästar i taket ifall havsnivån plötsligt stiger dramatiskt :)

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Just det!
Och en UPS ifall kärnkraftverket får härdsmälta.
Glöm inte flytvästar i taket ifall havsnivån plötsligt stiger dramatiskt :)
UPS är överflödigt om man tillser att det finns en lätt synlig lampa som indikerar matningsspänning. Då kan man ta det lite lugnare när bilen ska parkeras vid ev. härdsmälta i Ringhals.

E eviljava skrev:
Jag gillar förvisso teknik, men i detta fall är väl en välriktad spegel en bättre lösning? Du kanske anser att denna lösning också känns oproffsig, men den är ganska vanlig i skymda korsningar och parkeringshus.
Det var faktiskt min första tanke, så då kör vi nog på det =)

någon som hade koll på garageport?

E etompau skrev:
UPS är överflödigt om man tillser att det finns en lätt synlig lampa som indikerar matningsspänning
Ja, men hur får du denna lätt synliga lampa att lysa utan att det tillförs någon elkraft?

Ja, men hur får du denna lätt synliga lampa att lysa utan att det tillförs någon elkraft?
Det spelar ingen roll. Om det inte finns någon ström kommer du inte in i garaget, för portöppnaren funkar inte heller:) Man kanske får hänga en boll ute med, så att man inte kör genom porten...

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.