Hej!
Har gjutit 1x1 meter och 60 cm djupt fundament i garaget till en 2-pelarlyft med grovbetong. Ska montera antingen 16 eller 20mm expanderbultar och undrar när jag kan göra det? Hur lång tid behöver det bränna? Är ca +5 till +10 grader i garaget.

L
1x1 meter räcker inte alls. Det måste bränna i minst 3 veckor vid dessa grader.

Varför räcker inte 1x1meter?

Får nog hoppas på att det håller ändå!

• Förberett nedgrävt betongfundament med armeringsjärn och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Du har inte armeringen på rätt sätt. Den ska överlappa varandra. Jag skulle inte litat på denna konstruktion. Gör om gör rätt.

Tror nog att det är rätt. Har haft hjälp av en som håller på med gjutning varje dag!

L
Det är ditt liv, när du står under bilen. Har märkt att många inte lyssnar på de regler som finns, från tillverkare eller annat. Det är för jobbigt eller för dyrt att göra som man ska göra.
Det är surt när det inte blir bra från början. Att såga upp och ta dit en bil kostar dig några tusen. Men du sover bättre. :)

H
K Kennyr1 skrev:
Tror nog att det är rätt. Har haft hjälp av en som håller på med gjutning varje dag!
Armeringen ser bra ut så du kan vara lugn.

du behöver inte vänta några 3 veckor de är felaktigt.
Du kan belasta den i princip fullt ut vid 70% härdning och de har du efter 6 dagar vid 10grader

H
L Lolight skrev:
Det är ditt liv, när du står under bilen. Har märkt att många inte lyssnar på de regler som finns, från tillverkare eller annat. Det är för jobbigt eller för dyrt att göra som man ska göra.
Det är surt när det inte blir bra från början. Att såga upp och ta dit en bil kostar dig några tusen. Men du sover bättre. :)
säg vad som är fel istället

K
Vad säger tillverkarens anvisningar? Det är väl dessa man främst skall följa.

H
L Lolight skrev:
Min post, [länk]
säger vad tillverkaren vill.
du nämner flera saker du.
  • fel armerat, vad är fel?
  • bränna 3 veckor minst, varför?
  • varför skulle inte 1*1 meter räcka?

Enligt mig allt ovanstående från dig felaktigt så skulle vilja ha förklaring kanske jag som tänker fel

• Gilla
Kennyr1
  • Laddar…
L
H hul skrev:
du nämner flera saker du.
  • fel armerat, vad är fel?
  • bränna 3 veckor minst, varför?
  • varför skulle inte 1*1 meter räcka?

Enligt mig allt ovanstående från dig felaktigt så skulle vilja ha förklaring kanske jag som tänker fel
Jag skulle borrat i befintligt betong som gjort men sedan dragit armering från hålet hela vägen över till andra sidan. Tvinnat samman med en pinne från andra hållet / hålet. Och också ankarcement i hålen. Nu sticker den tjocka armeringen ut en liten bit bara.
För att få full styrka så tar det 3 veckor.
Vem säger att 1*1 meter räcker? Jag följer en anvisning som jag hittat.

H
L Lolight skrev:
Jag skulle borrat i befintligt betong som gjort men sedan dragit armering från hålet hela vägen över till andra sidan. Tvinnat samman med en pinne från andra hållet / hålet. Och också ankarcement i hålen. Nu sticker den tjocka armeringen ut en liten bit bara.
För att få full styrka så tar det 3 veckor.
Vem säger att 1*1 meter räcker? Jag följer en anvisning som jag hittat.
vi kanske tolkar bilden olika
12:ron är enligt mig bara dubb och där med helt korrekt till och med något i överkant.
sedan finns de ett nät som som jag antar han kollat upp är korrekt.

För att få fullstyrka räcker inte 3 veckor men för att klara 70% härdning så den kan belastas utan problem så räcker 7 dagar lätt i 10 grader som jag för mig han hade i garaget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.