1 854 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Oh noo! Vatenläcka i stugan.
Jag var ute och tittade till sommarstugan idag, tanken är att det lackade plankgolvet ska slipas, och för att kunna göra det så måste golvlisterna bort. När jag tog bort golvlisten i det pyttelilla köket såg jag till min förfäran att en vattenledning (utanpåliggande) i köket har gått sönder. Vatten har droppat från ledningen och ner på golvet. Oklart om det har stått och droppat hela vintern, eller bara en kortare period. Det var i alla fall inte mycket det droppade, kanske en droppe på 10 minuter, eftersom vattnet är avstängt, och det vatten som envisades med att droppa ut måste komma från t.ex varmvattenberedaren som inte var helt tom.
Hur som helst så verkar det ha gått ner fukt där vägg och golv möts. Vatten har alltså vandrat upp efter väggen (masonit och spont) 5-10 cm upp på ett område som är ungefär 40-50 cm brett. Inget synligt mögel.
Nu till min fråga:
Efter att vattenledningen är utbytt, bör jag göra någonting mer?
Riva upp golvet och väggen och in med byggfläkt? Kan den här typen av skada torka upp av dig själv?
Hur som helst så verkar det ha gått ner fukt där vägg och golv möts. Vatten har alltså vandrat upp efter väggen (masonit och spont) 5-10 cm upp på ett område som är ungefär 40-50 cm brett. Inget synligt mögel.
Nu till min fråga:
Efter att vattenledningen är utbytt, bör jag göra någonting mer?
Riva upp golvet och väggen och in med byggfläkt? Kan den här typen av skada torka upp av dig själv?
Det är ju så klart säkrast att riva upp lite för att få ett hum om omfattningen på skadan och då också ventilera. Är skadan liten räcker det kanske så annars är det ju avfuktare som gäller.
Vattnet går ju normalt nedåt så eventuella skador bör vara störst i golvet. Hur är det uppbyggt?
Vattnet går ju normalt nedåt så eventuella skador bör vara störst i golvet. Hur är det uppbyggt?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jadu, exakt hur huset är uppbyggt vet jag inte. Det är en relativt enkel stuga med halvdan isolering i väggar. Stugan står på plintgrund, ganska högt ovan marken, ca 40-50cm kanske. Innergolvet består av furubrädor, tjocka sådana, och under dem så finns troligen någon form av isolering, kanske stenull. Sen vet jag inte så noga. När jag krypit under huset så ser jag bara plankor. Så kanske är det plankor-isolering, innergolv!?
jag tänker åka och ta bort en golvbräda i helgen (det kommer inte komma mer vatten, för jag har ställt ett tråg under), då kan jag sticka ner en hand och känna. Om det då känns blött så plockar jag bort isoleringen där, och sen så blir det fläkt. Vad tror du om det?
jag tänker åka och ta bort en golvbräda i helgen (det kommer inte komma mer vatten, för jag har ställt ett tråg under), då kan jag sticka ner en hand och känna. Om det då känns blött så plockar jag bort isoleringen där, och sen så blir det fläkt. Vad tror du om det?
Det finns en kortare golvplanka på ca 60x15cm som förhoppningsvis ska gå att ta upp. Tror den blir lättare än att öppna upp än att gå underifrån. Men tack för tipset, om det visar sig att jag har fel.J Jonas_81 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden