Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Per Möller: Hej, Ska bygga carport och står i valet och kvalet att använda limträbalk vs kertobalk. Hur är viktbegränsningen på båda lösningar? Jag bygger med ett spann på 6m, vilket vore rimligast då? Enligt svensk trä appen så behöver jag 90x315 limträ med ett mellanrum på 1200mm. Vad vore rimligt i kertobalk? /Per
Per Möller: [citat] Jo jag insåg det. Tror det lutar åt kertobalk istället vilket verkar rimligare men är osäker på bärkraften på kerto vs. limträ?
Plutus: Kommunen kan ha synpunkter på "rumsbildning" under altan, du kan ju börja med ett väldigt luftigt tills grannarna har vant sig:D (det är nästan alltid granntips som gör att sådana åtgärder flyter upp)
Mikulv: Jag håller på att bygga ett dubbelgarage just nu, mått cirka 6,5x8 meter. Platta med 200 isolering, förhöjd sockel och golvbrunn gick på ungefär 65 000 kr. Ingen golvvärme eller vatten indraget. Offerten för garaget ligger på cirka 350 000 utan värmekälla. Fråga mig om en månad igen så kanske jag har faktiska kostnaden för garaget.
TheOddOne2: Om du ska bygga direkt på plattan så behöver du angöra syll, block, mur eller vad du väljer, i den. Annars kan en påkörning med traktorn bli väldigt tråkig. Plintar utanför känns som ett bra alternativ, då spelar det ju heller ingen roll om plattan råkar gå åt fanders.
Nötegårdsgubben: Du är tyvärr ute och cyklar. Vad du får bygga idag beror inte på vad det funnits för byggnader, utan vad detaljplanen tillåter. Det finns till och med så olyckliga exempel som där folks hus brunnit ned och de inte får bygga upp motsvarande hus då det (numera) är planstridigt. Gamla hus som är byggda före en eventuell detaljplan får stå kvar på gamla meriter, men de får inte
TheOddOne2: [citat] Ja precis den,toppen, den ska även ned över bjälklaget och syllen så du kan sätta panel ända ned. Då blir det inget krångel alls, samt en bra konstruktion.
nochl: [citat] Bra tips, har själv aldrig hört ordet tidigare men när jag sökte på det hittade jag denna som ser ut som vad TS efterfrågade och vad jag själv hade gjort. http://www.partelowhus.se/produkter/shoup-vagnslider.php
Trunk: Får tacka så mycket för svaret igen, var inga problem att fixa till det, jag klarade det själv till och med. Förutom att rätta till blocken höjde jag hela den sidan av boden en aning, egentligen skulle jag behöva höja den ett par centimeter till men jag vågade inte göra för mycket på en gång, det får bli ett projekt om ett par år. Om den finns kvar då, förhoppningsvis inte...
saiter: Börja med att ha dörren på glänt. Sen kan du utvärdera därifrån. //AA
HerrK: Godkväll. Jag har en grillkåta som jag tänkte sätta upp på en gjuten syll som mäter ca 4x4 meter. Grillkåtan är sexkantig och mäter ca 3.6 x 3.6m. Mn plan är att lägga 4 stålbalkar tvärs över syllen och sedan ställa kåtan på dessa balkar. Det jag behöver hjälp med är vilken dimension jag behöver ha på balkarna för att dom inte ska ge vika. Är det någon som kan ge mig en
Daniel 109: Är det inte reglade golv och väggar är det ingen risk. Är det reglat är det inte en murare man behöver....
saiter: För att hålla nere höjden på byggnaden kan du ha ett tak med 14 eller 22 graders lutning. Invändiga höjden är ju bra om den är så hög som möjligt. Gäller att tänka framåt. Kanske ska in en båt eller husbil om några år? 3-3.5 meter under takstolarna kanske är lämpligt. Fundera om du ska ha grusgolv. Duger kanske bra. Bara göra en sockel så väggarna kommer upp från backen.
TheOddOne2: Jag skulle nog gjuta platta på 15 och sen plintat/packat grus i redskapsdelen. Klart prisvärt, inte krångligt direkt. Carport är ju ett beprövat koncept. Lite planering för att få fasaderna att liva (beroende på vilka lösningar man tänker sig).
18josefina: Tack så mycket. Då kör vi nog på 45x95 eftersom det är en så liten bod. Det är dock snözon 2.5 här.
gdsaren: bygger friggebod i lösvirke och nu kommit till taket som blir ett parallelltak. Sett utifrån är det ytpapp, underlagspapp, råspont, takbjälkar 220x45 på cc60. Kan man fästa upp läkt 25mm och hårt spänna vindduk emellan för att få till luftspalten och sen använda 195 isolering? Sen blir det plast, innan jag korsreglar med 45x45 och fyller även det utrymmet med isolering Har vindduk
wildeside: [citat] Du pratar vägg och jag grund;) Kapilärbrytande skikt singel 8-16.
JanneJanne123: Ja det är inget ansvar du ska ta på dig, är köparens ansvar att bedöma skicket.
ToRy: Mången tråd har man läst och undrat om vad som händer om "motparten" råkar få se tråden. Nu vet vi! :D(y)
drx: Alkalisk avfettning på i mindre mängd och manuellt bearbeta fläcken med rotborste eller liknande. Sen tvätta rent i omgångar med varmt vatten tills fläcken inte känns hal längre. Lika löser lika men håll dig till mindre mängder så att du inte sprider ut problemet. När du sen drar på primer så kontrollera nogrannt där fläcken varit och se hur fästmöjligheten är.
Karl V: Haha grunden har jag och min bror gjort. Den är stabilare än den ser ut så den håller kan jag lova. Ska klä in den så man inte ser åbäket.
Pappa1986: [citat] Skruva fast den istället och skruva den underifrån.
hempularen: Du får nog acceptera att gropen blir större än du tänkt dig, och återfylla när din vägg är klar. I större sammanhang löser man detta genom att mha pålningsmaskin slå ned stålprofiler som bildar en tillfällig vägg. Men det är ju knappast försvarligt kostnadsmässigt för ditt projekt.
Chentin: [citat] https://www.byggahus.se/forum/posts/3396729/ Inlägg #449 tror jag...
Rabbithole: Luft-luft värmepump är grymt, väldigt snabbt att justera temperaturen och ger bra cirkulation på luften
Prodigys: [citat] Nej inte startat. Blev andra projekt först då brunnen sinade så det fick bli prio 1. Fokus kommer sen istället bli nytt garage/förråd då det som står där har ett tak som inte håller tätt vid kraftiga regnskurar och skicket på det gör att det inte är mycket värt att byta tak.