Hej

Nu har vi skjutit på det tillräckligt, verkstaden måste rätas upp. Jag tror inte att den blivit mer sned sedan vi köpte huset men nu när jag börjat vistas i verkstaden med maskiner som vibrerar m.m. så känns det onödigt riskabelt.

Jag är dock lika duktig på det här som jag är med el (se min andra tråd, https://www.byggahus.se/forum/threa...opplad-hur-hart-kan-en-propp-belastas.353270/ ) och har ett par frågor.

Verkstaden är en gammal byggbod på hjul med en stålram nedtill.

1. Är det realistiskt att jag och sambon fixar det här själva?
2. Är det så enkelt att man köper två domkrafter, sätter en i vardera hörn och lyfter tills det blir någorlunda rakt?
3. Vad kan jag använda för att den ska vara hyfsad rak hyfsat länge? Planen är att riva hela skiten om ett par år så det behöver inte vara något superambitiöst. Kommer man undan med att bara lägga en hög med grus under blocken där de sjunkit ner?
4. Om man vill leja ut det här till någon annan, vilken yrkeskategori ska jag då googla efter och vad tror ni det skulle kosta?

Tack :)

Gammal byggbod på hjul med snedställd stålram och ojämn grundning syns under trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

1 ja
2 ja
3 ja

Det här går riktigt bra. . .

Gräv undan lite gräs o jord.
Lägg upp lite rejält virke. (Typ 45x170)
Här ställer du domkraften.
Du får bygga lite på bredden o längden så inte domkraften tippar.
Sen lyfter du försiktigt.
Om nått börjar luta, sänk ner och fixa.
Är ibland mjukt under och man får palla upp sitt virke under domkraften med lite osb eller masoniteremsor.
Blir det högt att palla med 45virke så ta nått grövre om du har.
Tex. en grankubb eller 5x5 tums virke.

När domkraften står bra och inte sjunker när du lyfter, då börjar du försiktigt pumpa upp.
Kan knaka lite om det är ihopbyggt.
Lägg emellan efterhand.

Viktigt att du säkrar hela tiden.

Sen river du ut blocken och gräver rent från allt löst.
Ev. lägg en större platta under tex betongplatta.
Typ 400x400x40

För att den ska ligga bra jämnar du av med grus.

Lycka till.
Var försiktig.

//AA

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Text
Underbart svar, tack som fan.

Får bli ett projekt om någon helg eller två :)

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Får tacka så mycket för svaret igen, var inga problem att fixa till det, jag klarade det själv till och med. Förutom att rätta till blocken höjde jag hela den sidan av boden en aning, egentligen skulle jag behöva höja den ett par centimeter till men jag vågade inte göra för mycket på en gång, det får bli ett projekt om ett par år. Om den finns kvar då, förhoppningsvis inte...

Nästa helg kanske vi äntligen röjer bort lite skräp som förra ägarna samlat därunder :)

Bottendel av en bod höjd med betongblock, synligt skräp och gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
saiter och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.