Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Peter Hbg: Hej! Står för liknande problem på garage från -68, hur gjorde ni tillsist?
Fulkemisten: Jo. Bodar välter faktiskt. Det där känns mer som en grundläggning för en låg altan eller trädäck. Jag hade gjutit plintar istället.
Barcia92: Som rubriken lyder skall jag uppföra en vedeldad bastu i min friggebod på tomten. Friggeboden har följande väggkonstruktion: liggande panel, gled, vindduk och 45x95 reglar. Min tanke är att friggeboden ska bli en del med förråd och en del bastu. Men, bastun skall vara oisolerad för jag tycker det är onödigt i min åsikt. Men hur är bästa sättet att få en färdig vägg invändigt i
Stig H Olsson: 9cm från nederkant bärläkt. Släpper du ut gavelplåten c:a 1cm så får du droppet från plåten i rännan.
hsd: Fyra karmelement ?? Följer man monteringsanvisningen så är det inga problem Den finns att ladda ner från skånska byggvaror om Er har kommit bort
Stefan1972: [citat] mmm....det behöver förvisso inte vara så svårt i det här läget med lite vikt men det andra förslaget är nog rimligare.
BP 53: Håller på att bygga ett fristående uterum och har rest takstolarna och grundat och målat reglar och takstolar en gång med oljebaserad färg Kan det stå så över vintern eller behöver jag täcka med något och i så så fall med vad, en pressening blåser väl sönder, detta är på Öland
Mats: jag brukar ta 45x70. Inte för styrkans skull utan för att de inte brukar vara lika hemska propellrar som den mesta 45x45
ingolf: [citat] Jag vet inte vad du har haft för bekymmer, men vi har haft samma bruna Plastmo hängrännor sedan 1982, och de har aldrig varit något bekymmer med det materialet. Nu börjar infästningen ge sig, men kan vi återanvända samma rännor kommer vi att göra detta. Vi har hittat att https://www.e-byggstore.se säljer Plastmos rännor, så vi kan komplettera om det behövs. Måste vi byta,
qvintus4: oj vilken värmepump du verkar ha min ingår första servicen om ca 3 år sen behöver jag bara skölja av filter en gång varannan vecka det dröjer 1-2 minuter . Annars är det inget man behöver göra ....
Johnny Viking: Har lite bekymmer på så sätt att jag ska ställa ett förråd på en yta som är som en triangel utmed tomtgräns. Syftet utöver förråd (vinterförvaring oisolerat) är även att blockera ljud / ljus från en industrilokal. Utmed tomtgräns kan det vara 8 m vägg, med total bygghöjd på 3 m. Så det ska jag maximera där. Övriga sidor är 6 x 5 m. Totala kvm blir därmed 15 kvm. Jag är
Eric Öbo: [citat] Jag förstår vad du menar, det som är bra i teorin fungerar inte alltid i praktiken.. ;) Men: Jag har varit med om ganska många fall av gamla, uttjänta dräneringar där det stått vatten och tryckt mot grundmur. Fördelen med infiltrationsbädden är ju att den faktiskt leder bort vattnet, men när du har återfyllnad med befintliga massor kommer de istället att ackumulera det.
martyj85: [citat] Ja möjligheten att bygga c/c 60 själv Finns ju såklart alltid. Gissar det frmst är lämpligt om man skall isolera och vill få bättre stadga i skivorna. Men har precis som du förstått att stabiliteten som sådan är fullt tillräcklig med det du beskriver ovan på c/c120
hempularen: Inlägg #4 beskriver vad som gäller. Detta har inget med attefallsregler att göra. Men här finns alltså två "problem". Dels att det inte byggs i anslutning till huvudbygganden, i vissa fall kan det tydligen vara OK, man får kolla den delen med kommunen. Men det krävs också ett medgivande från grannen om avståndet till gränsen är mindre än 4,5m.
Nybyggarn: Det går bra att lägga direkt på papp (eller duk), kolla monteringsanvisningen. Det finns ju några olika tillverkare här är ex Lindab, Planja har också någon liknande plåt Även Hornbach och Bauhaus har några egna produkter som liknar. Fördelen med Planja och Lindab (tror jag) är att man kan få dom kapade i rätt längd. Rillans funktion är om du lägger på läkt eller om du har duk
Kretikos: Dom gångerna jag spikat nytt tak så har jag gjort luftspalten i taket innan råsponten. Takås, skiva, 45x45 och sedan råspont. I ditt läge skulle jag fixa luftspalter i varje fack först, därefter gå upp med vindpapp eller duk på väggen upp till luftspalten mellan varje takås.
Jörgen Ö: http://kallvikendorren.se/forradsdorrar/obehandlad-sparfrast.html 10 x 19 är ett uddamått, tror inte du hittar en sådan i original. Prata med firman ovan så är dom hyfsat billiga på ta fram dörr i uddamått.
mabrauns: Stundtals otillräckligt luftutbyte pga väderläge och detta i kombination med min närvaro i boden gjorde att luften blev fuktig och instängd (över 65% luftfuktighet). Men problemet är som sagt löst med avfuktare.
Sweedbanana: [citat] Grymt, tack för snabbt svar. Härligt med kontakter! Jag lutar åt samma port, räknar dock inte med bättre priser än handeln. Hua vilka marginaler de har, portmontörerna, men de ska ju också leva såklart.
ronolo: Verktyg för dimensionering: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/
javetint: Nu börjar det vara dags att bestämma sig hur jag ska göra med golvet. Om man målar golvet med epoxyfärg, tål det då svetsloppor?
Skiva på förråd vid häck: Tack för svaren, kör nog på plåten.
Mats: lägg ut en tumstock eller måttband och fota innan du gjuter
Chainsaw_: [citat] Tack för ett utförligt svar!(y) Jag ska erkänna att jag inte läst på så djupt om El30, dock så vet jag vad det handlar om. Kändes bara så märkligt att det ställs sånna krav, men det finns ingen som kontrollerar att man som byggherre uppfyller dessa? Jag kan då i praktiken säga att jag kommer montera dubbelgips på tak och väggar, men väljer att slå panel för det blir
Pin: Det är lämpligt att ha minst en billängd framför så får du bättre sikt, och kom dessutom parkera framför carporten. Om detta är en regel vet jag inte, kolla med de som ger bygglov till carporten
Rabbithole: Skönt att gå på är nog en filt matta men för stötarna tror jag ett plastgolv med hål är att föredra (golvplattor) Typ: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/golvplattor/golvplattor-374036/ https://www.biltema.se/fritid/tradgard/golvplattor/golvplattor-1-m2-2000039840
TheOddOne2: Om du kan, ta in fler offerter och avgör utifrån det. Spontant låter det som väldigt mycket med nästan en halv miljon för endast ytskikt väggar och dörrar (golv, tak och lister exkluderat?) Men vi ser endast en offert, inte objektet och specifikationen, så det går inte att förstå hur stort jobbet är. Bilning/Rivning Mellanvägg/Limträbalk har samma kostnad som att måla om väggarna